Egyeduralkodóvá tett egy reklámcéget a Rogán-féle propagandaminisztérium, Csetényit és Kunát is kirúgták

2018. június 21. 15:26 - szerző: 168 Óra

A Miniszterelnöki Kabinetiroda alá rendelt Nemzeti Kommunikációs Hivatal csütörtökön váratlanul felmondta a szerződéseit az eddig állami megbízásokban úszkáló Kuna Tibor és Csetényi Csaba cégeivel.

A Rogán Antal propagandaminisztériuma alá rendelt Nemzeti Kommunikációs Hivatal csütörtökön váratlanul felmondta a szerződéseit az eddig állami megbízásokban úszkáló Kuna Tibor és Csetényi Csaba cégeivel – adta hírül a 444. A portál az erről kiadott közleményre hivatkozik, amely az Orbán-kormány honlapján nem lelhető fel, ugyanakkor a 444 szerint az áll benne, hogy 

állami reklámpénzek kiszórásáért felelős hivatal csak egy nappal milliárdos keretszerződés megkötése után döbbent rá, hogy a cégek súlyosan megsértették a közbeszerzési törvényt, ami kizáró oknak számít.

Pedig a Közbeszerzési Hatóság már június 6-án meghozta a kizárásról szóló döntéseket, amelyek már hétfőtől, vagyis a szerződés előtt is alkalmazhatóak lettek volna. A közlemény szerint a Nemzeti Kommunikációs Hivatal kedden kötött keretmegállapodást a kormányzati kampányok lebonyolítására a szokásos Fidesz-közeli cégekkel:

  • Kuna Tibor cégeivel (Trinity International Communications Kft. és a Young and Partners Kommunikációs  és Tanácsadó Kft.)
  • Csetényi Csaba cégeivel (Network 360 Reklámügynökség Kft. és Affiliate Network Kft.)
  • és Balásy Gyula cégeivel ( New Land Media Reklám, Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. és Lounge Design Szolgáltató Kft.)

Aztán szerdán a Közbeszerzési Hatóság nyilvános adatbázisában elérhető adatok alapján Rogán hivatala hirtelen rájött, hogy a leszerződtetett konzorciumok közül kettőnél a Közbeszerzési Döntőbizottság korábban megállapította, hogy súlyosan megsértették a közbeszerzési törvényt, ezért ki kell őket zárni. 

Csütörtökön pedig szerződést bontottak Kuna és Csetényi cégeivel. Így csak Balásy cégei maradtak nyeregben.

Kuna Tibor a szerencsés üzletember: vagy csak volt?

Mint ismertKuna cégeit április 26-án 6 millió forintra bírságolta a Közbeszerzési Hatóság az Emmi Reformáció 500 nevű programsorozata miatt. A munka jelentős részét kiadták más alvállalkozóknak, amit szabálysértésnek minősítette a hatóság, ezért 1 és 5 millió forint bírságot szabott ki a két cégre. Tavasszal Kunáról az is kiderült, hogy 2016 végén gyanúsítottként hallgatták ki egy 52 millió forintos adócsalási ügy miatt. 

A Csetényi-féle Network 360 Reklámügynökséget a Közbeszerzési Hatóság június 7-én bírságolta meg 10 millió forintra, mert a reklámügynökség két paksi szerződésében találták a szabálytalanságokat. A vállalkozás nem tudta volna alvállalkozók nélkül teljesíteni a referenciákat, ennek ellenére csak papíron kellettek a partnerek a cégnek, tényleges megbízást nem kaptak az alvállalkozók, a munkát maga a Network 360 végezte el.

A kormányzati, illetve állami 0 tehát közpénzből bonyolított – kommunikációs kampányokat (Állítsuk meg Brüsszelt, Stop Soros) rendszeresen a Fideszhez nagyon közeli vállalkozások szervezték, a feladatokat jellemzően Csetényi, Kuna és a közelmúltban már Balásy cégei vitték el. A Rogán alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatal (Nkoh) tavaly összesen nettó 66,5 milliárd forintot fordított különböző kommunikációs feladatok ellátására.

Csetenyi Csaba, úgy tűnik, szintén kiesett a kedvencek köréből

Írtunk arról is, mekkora üzlet az állami hirdetések kezelése. Balásy két céggel vesz részt a Rogán által irányított propagandagépezet kiszolgálásában, a New Land Mediával és a Lounge Designnal. A New Land árbevétele 2016-ban még csak 1,5 milliárd forint volt, tavaly már 25,8 milliárd, a 2016-os 46 milliós nyereség egy év alatt több, mint a hússzorosára nőtt, 2,1 milliárdos tiszta hasznot tüntettek fel a most nyilvánosságra került mérlegükben. Egymilliárdos osztalékot vettek ki a cégből. Balásy másik cége, a Lounge Design gyarapodása is meggyőző: az árbevétele 780 millióról 3,1 milliárd forintra nőtt, a nyeresége pedig megtízszereződött: 110 millióról 1,1 milliárdra. 300 millió forint osztalékot vettek ki a cégből. 

Az év első három hónapjában ugyanis már Balásy cégei vitték az állami reklámköltések majdnem kilencven százalékát. 

Persze a szupertrojka másik két tagja sem járt kifejezetten rosszul. Rogán egykori szomszédja, Csetényi Csaba cégei közül a Network 360 éves árbevétele 2,3 milliárdról 3,1 milliárdra nőtt tavalyra, a nyeresége megduplázódott: 400 millióról 800 millióra. A Kuna-féle a Young and Partners árbevétele 7,5 milliárd volt 2017-ben, háromszorosa az egy évvel korábbinak. 1,2 milliárd forintos nyereséggel zártak, ez is háromszorosa a 2016-os haszonnak. 565 millió forint osztalékot vettek ki.

Egyébként nemrég az is kiderült, miért törhetett ki a „testvérháború" a kormányközeli reklámcégek között: már az idei költségvetésben szereplő 20,9 milliárd is hatalmas összeg, de a jelek szerint jövőre már ez sem lesz elég, a 2019-es költségvetési évben ugyanis már 29,6 milliárd forint lesz Rogán kasszájában.