Kapcsolatok hálózatában
Nem tudjuk, kinek a nevét áldjuk. Folyton ezt érzem. Nemcsak azt nem tudjuk, ki találta föl a Post-Itet, ezt még tudtam is, csak elfelejtettem, de azt sem, ki találta föl a frizsidert, a tévét, a magnót, a CD-t, az mp3-as lejátszót, a mobiltelefont, a laptopot. Alapvetően változik meg az életünk, rengetegen gondoskodnak arról, hogy ne kelljen nagy, komor szembenézéseken részt vennünk önmagunkkal, és nem tudjuk, kinek hálálkodjunk.
Azelőtt azon humorizáltak, hogy Csehov három nővére olyan városban lakik, ahol van ugyan pályaudvar, de a vasút nem ad ki Moszkvába szóló jegyet, most meg azon, hogy szegény kezeletlen depressziós nővérek és társaik egy tévével és néhány számítógéppel megúszhatták volna a színpadra kerülést.
A Facebook azért kivételes, mert lehet tudni, ki dolgozta ki: Mark Zuckerberg. Azt is lehet tudni, miért találta ki: mert pont olyan lúzer volt, akinek ilyesmire szüksége volt. Aki nehezen teremtett kapcsolatot, pedig végtelenül vágyott a szeretetre. Csak miután ezt leírtam, vettem észre, hogy majdnem idézet. Az a szerencsétlen, aki ezeket írta, mérhetetlenül áhítozik szeretetre, hogy a szeretet visszatartsa őt oly dolgok elkövetésétől, amelyeket fél megtenni. Megint megerősítették bennünk azt a hitet, hogy a tehetséges ember számára nincs nagyobb ajándék a boldogtalanságnál. Talán csak a kommunikálhatatlan boldogtalanság. Aki nem tudja kibeszélni, kénytelen kiverselni, kizongorázni, kifeltalálni magából a bánatot. Még az sem biztos, hogy számára megoldást hoz, de másokon segít vele.
A mások közé filmrendezők és regényírók is tartoznak. Mark Zuckerberg huszonéves élete máris közkincs, a Facebook nevű közösségi oldal feltalálójáról életrajzi könyvek és filmek szólnak. Ahogy Gorcsev Ivánról is, aki huszonegy éves sem volt, amikor elnyerte a fizikai Nobel-díjat. Mark Zuckerberget ennyi idősen dobta egy lány, mire ő kitalálta, hogyan lehetne a Harvard bentlakó diáklányainak fényképeit megszerezni az egyetem szervereiről, azután pedig megversenyeztetni az arcképeket a számítógépesek között, és megállapítani, ki a legjobb csaj közülük.
Ebből a magból jött létre a Facebook, az internetes közösségi oldal, először csak az egyetemen végzetteknek, akik a harvardi diplomájukkal így már könnyebben tudtak csajozni, aztán megindult a terjeszkedés. Előbb a többi amerikai egyetem csatlakozott, aztán Anglia is elesett, majd a többi kontinens, elhagyták az elitizmust, ennek megfelelően nőtt a taglétszám. Jelenleg 500 millió fölött járnak. Tekintve, hogy 500 millió embert csupán a labdarúgó-világbajnokság döntőjével lehet elérni, az pedig csak négyévente egyszer másfél óra, a Facebook hihetetlen értéket képvisel. A 2009-ben megjelent könyv 15, a 2010-es film már 25 milliárd dollárnak becsüli az értékét, de az egy év alatt a tagok létszáma is megkettőződött, így lehet, hogy mindkettőnek igaza van. Van ez is olyan teljesítmény, mint makaón elnyerni a Nobel-díjat, nem csoda, hogy Zuckerbergből film- és regényhős lett, a Time magazin szerint meg az év embere 2010-ben.
Ben Mezrich regényének, a Véletlenül milliárdosnak az értékét nem is olyan könnyű megbecsülni, a kiadó a gyorsaság érdekében három fordítót szabadított az angol szövegre, akiknek a munkája nem épp minőségi: az ember csak találgathat, vajon milyen ruhadarabot visel Zuckerberg a lábán, papucsot, szandált vagy flip-flopot. Illetve: erre való az internet, nem kell találgatni, csak be kell írni a nevet és, igen, a strandpapucsot. Ezt a munkát persze a fordító is elvégezhette volna, de ő inkább meghagyta az olvasót a bizonytalanságban.
A regény alapján készült film, A szociális háló ehhez képest megnyugtatóan profi. A profi pedig ebben az esetben több a szakmaiságnál, mert eleve úgy indulunk, hogy a vállalkozás képtelenség. Arról nem lehet sem hollywoodi, sem európai művészfilmet forgatni, hogy egy göndör hajú fiú programokat ír a számítógépnél, és ebből óriási vagyonra tesz szert. Még akkor is nehéz, ha a vagyonnal járó hátrányok is jelentkeznek, a filmben épp ketten perlik Mark Zuckerberget. Egyrészt a Winklevoss fivérek, akik eredetileg a Facebookhoz hasonló ötlettel keresték meg Zuckerberget, és ezen az alapon vagy pereskednek, vagy perrel fenyegetőznek, nem is sikertelenül, hiszen a film szerint 65 millió dollárt kerestek ezzel a tevékenységükkel. A Winklevoss testvérek amúgy is figyelemre méltó jelenségnek számítanak, mert atyai alapon maguk is milliomosok, továbbá harvardi diákok és olimpikonok, páros evezésben hatodikok lettek Pekingben.
A másik pereskedő Eduardo Saverin, a Facebook társalapítója, aki az induláshoz szükséges ezer dollárt biztosította, és akit Zuckerberg az idők során csalárd tőkeemeléssel eljelentéktelenített a cégben. A Saverin-tárgyalások eredményeiről sem a könyv, sem a film nem tudósít, de Eduardo Saverin neve ismét megjelent a Facebook-impresszumban, és nyilván a bankszámla is felhizlalódott ezzel párhuzamosan. Ez is egy tanulság, de ezt a film eredeti plakátja előre el is mondja: nem lehet úgy 500 millió barátod, hogy ne szerezz közben néhány ellenséget is.
Nem ez a legszebb a filmben. Nem is az, hogy igyekszik tárgyilagosan elmesélni egy történetet, és minden hősét megértéssel kezeli. Van egy nagyon finom tanulság is. Mert persze ma mindenki a Facebookot elemzi, nem is elsősorban a siker titkát, inkább a siker hatását. A személyre szabott reklámok lehetőségét, hogy a Facebookon annyi mindent árulunk el magunkról, hogy már tudni fogják, hol kell támadni, a biciklistáknak azt mondják, hogy vegyen biciklit, a görkorcsolyázóknak, hogy görkorcsolyát, illetve mindkettővel közlik, hogy az igazi biciklista/görkorcsolyázó az almapaprika fogyasztásával tudja növelni a teljesítményét. Ez esetleg törvényileg is kivédhető, fogyasztóilag is megszokható, egy idő után nem dőlünk be semminek.
A Facebook információkat árul el rólunk, és nemcsak azoknak, akiknek szeretnénk. Tegyük föl, hogy elmegyünk a barátainkkal a nudistastrandra, kacagva fényképezzük egymást, de eszünkbe nincs a képeket közkinccsé tenni. A barátainknak azonban eszükben lehet, hogy mekkora poén a mi pucér fenekünk, és két nap múlva már a szomszéd kislány érdeklődik, vajon meggyógyult-e az a csúnya furunkulus. A Facebook a kapcsolatokat nem csupán segíti, de gyilkolja is, a komputer barátságos magánya nemcsak a jóra bátorít fel, de a barátságtalanságra is, mondat közepén ott lehet hagyni azt, aki épp életének tragédiáját meséli, gyorsak és felszínesek maradnak a párbeszédek, a pótlék színessége és változatossága kiválthatja az elmélyülést, valóságos érdeklődést, az igazi személyességet.
Biztosan így is van. De a film azzal kezdődik, hogy Mark Zuckerberg éppen be akar vágódni egy lánynál. Dumál, dumál és dumál, nem is lehet érteni, hogy mit, csak pörgeti a szavakat, félszegen, mégis hatásosan, míg a lány ott nem hagyja, „nem azért, mert stréber, hanem azért, mert seggfej”. Számomra nem az a lényeg ebben, hogy minden nagy férfi mögött ott áll egy nő, aki nem volt hajlandó észrevenni a nagyságát, hanem hogy Zuckerberg Facebook nélkül is úgy beszél, mintha már föltalálta volna. Ha felszínesek és parasztok vagyunk, arról nem a Facebook tehet. Ne Zuckerberget okold, ha a képed ferde.