Elbűvölsz újra

Fénykorában, a hatvanas években vitathatatlanul övé volt az első hely a magyar szopránok sorában. S ha ügyes menedzserek irányítják a karrierjét, nemzetközi csillag válhatott volna belőle. Minden adottsága megvolt hozzá. Remek hang, tündöklő szépség, kiváló színészi képességek. Ha ebből a háromból legalább kettő adott, évekre egyeduralkodó lehet valaki a világ operaszínpadain. De amikor pályára lépett, az ötvenes évek első felét mutatta a naptár.

2013. december 26., 18:36

Filmsztár is lehetett volna. Karády Katalin sokkal szerényebb adottságokkal lett az, igaz, csak nagyon rövid időre, amennyit egy történelmi pillanat engedett. Házy Erzsébet szerencsés időpontban kapta első filmfőszerepét. Az 1955-ben forgatott Gábor diákban még csak a hangjával volt jelen, az ő szopránjára tátogott az egyik női szereplő. Két év múlva azonban már teljes nőiességében jelent meg egy Offenbach-bohóság, a Gerolsteini kaland címre keresztelt operettfilm főszerepében, Darvas Iván oldalán,1957 elején forgatták, a mai buszpályaudvar helyén működött „kettes telep” műtermében. A gyártásvezetőt finoman figyelmeztették a belügyesek, hogy siessenek a munkával, mert a korszak vitathatatlanul legnépszerűbb férfi színésze, Liliomfi korábbi alakítója börtönbe fog kerülni.

Darvas már ítéletre várt, amikor a mozikban újabb és újabb női szíveket dobogtatott meg. De hogy Házy Erzsébet mit művelt a férfiakkal ebben a suta szövegkönyvű, némi aktualitással megtűzdelt darabban, arról a statisztikák és az állandó felújítások tanúskodhatnak – azoknak, akik nagyon objektívek tudnak maradni. Ám vele szemben nem lehetett elfogulatlannak lenni. Sokféle jelzőt sorolhatnék, legyen elég ennyi: szexi volt. A mindig is prűd hazai filméletben pár évvel korábban Ruttkai Éva kétrészes fürdőruhája is kiverte a biztosítékot (Egy pikoló világos). Házy Erzsébet kihívó nőiessége, kacér pillantásai, üde bája felülírta Karády híres vetkőzését is a Halálos tavaszból. Merthogy vetkőzött ő is, a Gerolsteini kalandban meg pár évvel később az operaszínpadon a Fra Diavolo című vígoperában.

A következő évben újabb filmfőszerep várta. Egy csacska bűnügyi sztoriban énekesnői vágyakat dédelgető óvónőként lépett színre (Felfelé a lejtőn). Az erőltetett kémtörténet egyetlen emlékezetes színfoltja az ő figurája. Többször is hallhattuk énekelni a filmben, nem operát, csak kellemes, fülbemászó dalokat. Az 1959 tavaszán bemutatott mozgókép mindenkit meggyőzhetett Házy Erzsébet filmszínészi képességeiről. Mégsem kapott több, hasonlóan nagy feladatot. Játszott néhány filmben a hatvanas évek első felében (Alázatosan jelentem, Férjhez menni tilos, Új Gilgames), de az épp akkoriban rendezőcentrikussá váló filmgyártásunk soha nem tudta a maximumot kihozni a tehetséges, sokat ígérő színészekből. Várkonyi Zoltán ugyan fennen hirdette, hogy mindig kell egy szexepiles nő vagy egy vonzó, fiatal férfi a filmvászonra, de kisebbségben maradt ezzel a törekvésével.


Házy Erzsébet pályája igazából az operaszínpadon teljesedett ki. A Rádió kórusából került az Andrássy úti dalpalotába. A Rigoletto egyik kisebb szerepében mutatkozott be, de igazából Puccini műveiben érezte otthon magát. Operatörténeti esemény volt, az azóta eltelt időben legendássá vált előadás kerekedett a Manon Lescaut 1961. decemberi felújításából. Statisztikák szerint negyven estén ment a darab abban az évadban – és még utána hosszú évekig. Lamberto Gardelli vezényelt, aki akkoriban gyakran állt operaházunk karmesteri pulpitusán. (Roppant érdekes, hogy a pesti operajátszás mindig vendégkarmesterek, Mahlerek, Klempererek, Gardellik ittléte idején virult.) Élt, izzott a színpad, és ez az elragadtatás minden alkalommal átterjedt a nézőtérre – tűz lángolt a rivalda előtt, amikor Házy Erzsébet és partnere, llosfalvy Róbert halhatatlanná énekelte a 18. századi regény szerelmespárját. Merthogy – az operarajongóknak ezt nem kell mondani – akkor ők éppen a magánéletben is egy párt alkottak.

„Az évszázad Manonja” – írta Házyról Fodor Géza, akinél jobban senki nem értett a műfaj titkaihoz. Ez az előadás alapozta meg az énekesnő színpadi karrierjét. Bár Puccini állt hozzá legközelebb, egyéniségének, alkatának a törékeny hősnők feleltek meg legjobban, ám modern szerepekben is bizonyított. Miközben Wagner kivételével végigénekelte szinte az egész klasszikus repertoárt, 20. századi szerzők (Menotti, Poulenc, Gershwin, Janáček) darabjaiban is kitűnt, s az akkor legmodernebbnek számító magyar opera, Szokolay Sándor Vérnászának a sztárja volt. A zeneszerző később rábízta a Hamlet és a Sámson női főszerepeit is.

Rajongói Renata Tebaldihoz és Maria Callashoz hasonlították. Ha kalandozni kezdünk a világhálón, és belekukkantunk a YouTube keresőjébe, számos Házy-felvételre bukkanunk. Újra lehet élvezni az innen-onnan feltöltött előadások részleteit. Ám nem is ezek a képsorok az érdekesek igazán, hanem a kommentek. Íme, egy csokorra való a bejegyzésekből. „Házy Erzsébet az örök Manon, és még mi minden.” „Nagyon hiányzik ez a csodahang.” „A legszebb hang, amit valaha hallottam.” „A világ egyik legszebb nője és hangja.” Házy Erzsébet még ma is, fiatalon bekövetkezett halála után több mint három évtizeddel, megingathatatlanul ül trónján – rajongói széles táborának szívében egész biztosan.

Ragyogó szépségű nő volt, sokan szerelmesedtek belé, nemcsak a színpadi játék során, a nézőtéren, de a magánéletében is. Nem elevenítem föl házasságai históriáját, azokat az információéhes nagyérdemű úgyis ismeri. Fodor Géza, a csalhatatlan érzékű operaszakértő Házy Erzsébet erotikus vonzását a hangjából vezette le. Való igaz, az énekesnő nem hibátlan alakjával, eleven bájával, mindig csillogó pillantásával hódított – ezekkel az adottságokkal legfeljebb szépségversenyeket nyerhetett volna. A fényesen csengő, sokáig intakt, a hideg szívűeket is elbájoló hangja volt a titka.

„Elbűvölsz újra. A régi varázs megrészegít” – énekli Des Grieux Manonnak (Nádasdy Kálmán magyarításában), amikor visszatér hűtlen szerelméhez, aki megint csak leveszi a lábáról a rajongó férfiút, hiába csalta meg őt a kacér teremtés. Valójában minket bűvölt el, a közönséget. Házy Erzsébetből legenda lett – és az is maradt.

Kelecsényi László

Súlyos élelmiszerbiztonsági kockázatot jelentő higiéniai problémákat tapasztaltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) ellenőrei Budapesten, egy II. kerületi vendéglátóhely ellenőrzése során, emiatt az étterem tevékenységét azonnali hatállyal felfüggesztették, és megközelítőleg 50 kilogramm élelmiszert vontak ki a forgalomból - közölte a hatóság csütörtökön az MTI-vel.