Megdöbbentő módszer, amely segít a dohányzásról leszokásban

A Kaliforniai Egyetem kutatói módot találtak annak előrejelzésére, milyen sikerrel tud leszokni káros szenvedélyéről egy dohányos: MR-vizsgálattal figyelik meg az agy viselkedésváltozással kapcsolatos területét.

2011. július 10., 06:29

A Health Psychology szaklapban ismertetett kutatás során 28 erős dohányoson végezték el a vizsgálatot, akik egy leszoktató programot kezdtek el. A résztvevőket arra kérték, nézzenek dohányzásról való leszokásról szóló reklámokat, miközben mágneses rezonancia vizsgálattal (MRI) figyelték agyi aktivitásukat.

Az egyes filmek után az alanyok osztályozták, milyen mértékben befolyásolta leszokásra való szándékukat, fokozta-e a leszokással kapcsolatos önbizalmukat, és mennyire állnak összefüggésben az üzenettel. Azokban, akik a reklámok nézése alatt a mediális prefrontális kéregben mutattak aktivitást, jelentősen csökkentették dohányzási viselkedésüket a következő hónapban, függetlenül attól, hogy elmondásuk szerint mennyire befolyásolták őket a reklámok.

„Érdekes eredmény, hogy azáltal, hogy tudjuk, mi zajlik valaki agyában a reklámok nézése alatt, kétszer hatékonyabban előre tudjuk jelezni jövőbeli viselkedését, mint ha csak a személy önértékelésen alapuló siker előrejelzését, illetve a leszokásra irányuló szándékát ismerjük. Úgy tűnik, agyi aktivitásunk olyan információval szolgálhat, amit az önértékelés nem adhat meg” – állítja a Michigani Egyetem kommunikációs idegtudományok laboratóriumának igazgatója, Emily Falk. A kutatóknak ezután azt kell majd meghatározniuk, mely üzenetek tudták a leghatékonyabban összekapcsolni az agyi aktivitást a reklámokkal.