Problémás bankok, biztosítók: itt a feketelista

Első hallásra talán meglepően hangzik, de egyre kevesebbet panaszkodunk a bankokra.

2014. március 5., 20:08

Kevesebbet panaszkodunk a bankokra, mint korábban – pontosabban csökkent a pénzügyi felügyelethez benyújtott kérelmek száma, derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) kedden közzétett statisztikáiból.

Az MNB kedden publikált adatai szerint ugyanis az úgynevezett pénzpiaci kérelmek száma a tavalyi év utolsó negyedévében a múlt év azonos időszakához viszonyítva mintegy 17 százalékkal, az előző negyedévéhez képest pedig közel 11 százalékkal csökkent. Az összes fogyasztói panasz közel háromnegyede a pénzpiaci szektorra (azaz leginkább a bankokra) érkezett, a biztosítói szektort érintő kérelmek az összes kérelem ötödét teszik ki. Az év utolsó három hónapjában 772 panasz érkezett a bankokra, 401 pedig a biztosítókra. A pénz- és tőkepiaci kérelmek négyötöde a hitelezéssel volt kapcsolatos, csökkent a devizahitelekkel kapcsolatos panaszok száma, viszont többet kifogásolták az ügyfelek a gépjárműhiteleket.


De mi is az a fogyasztói kérelem?

A hivatalos megfogalmazás szerint a fogyasztói kérelmek azok a jogszabályban meghatározott tartalmi és formai szempontoknak megfelelő kérelmek, amelyeket a felügyeleti hatóság/MNB hatósági fogyasztóvédelmi eljárás keretében vizsgál, és amely révén ellenőrzi, hogy a jogszabályokban meghatározott fogyasztóvédelmi rendelkezéseknek megfelel-e a kérelemmel érintett pénzügyi szervezet tevékenysége. Egyszerűbben fogalmazva: azokat a panaszokat értjük alatta, amelyekkel a fogyasztók/ügyfelek fordultak a hatósághoz, mert úgy gondolták, a bankok, biztosítók nem a törvényeknek megfelelően végezték munkájukat – olvasható a

Pénzcentrum.huhonlapon.

Fontos hozzátenni, hogy a megkeresések azok az ügyfélszolgálathoz érkezett beadványok, e-mailek, telefonos és személyes érdeklődések, amelyek nem vizsgálhatók hatósági eljárás keretében, valamint amelyek célja általános tájékozódás, illetve információkérés a felügyeleti hatóságtól/MNB-től. (Mint azzal a Pénzentrum.hu többször is foglalkozott, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 2013. október 1-jén megszűnt, feladatait a továbbiakban az MNB látja el.)

Melyik bankra panaszkodtunk a legtöbbet
?

Az MNB negyedik negyedéves adatai szerint a „legnagyobb kérelemszámmal érintett hitelintézetek” listáján az OTP Bank szerepel az első helyen (az év utolsó három hónapjában 133 panasz érkezett a hatósághoz az OTP-vel szemben). A lista második helyén az Erste található, 123 panasszal, harmadik a K&H (58 kérelemmel). A leginkább autóhitelezéssel foglalkozó Merkantil – az OTP leánybankja – a negyedik (48 panasszal), őt követi a Raiffeisen (47), ötödik a CIB (38), a hatodik helyen pedig a Budapest Bank szerepel (37 panasszal).

A forint árfolyama péntek reggelre szinte nem változott az előző esti jegyzéséhez képest az euróval és a svájci frankkal szemben, a dollár ellenében viszont kissé erősödött.