Muszatics Péter: Bécs, Budapest, Hollywood – Ausztria-Magyarország hatása az amerikai filmre

2018. augusztus 7. 04:21 - szerző: 168 Óra

„Nem elég, hogy magyar vagy, tehetségesnek is kell lenned” - állt állítólag a figyelmeztető felirat egy magyar származású hollywoodi producer irodájának falán. Fantasztikus karrierek, mesés történetek világába kalauzol Muszatics Péter izgalmas könyve a hollywoodi közép-európaiakról.

Muszatics Péter a Budapesti Klasszikus Film Maraton fesztiválmenedzsere és – 12 éve – a legnagyobb magyar filmes rendezvény, a Jameson CineFest egyik főszervezője. A CineClassics programsorozat kurátora, melynek keretében 2010 óta számos világhírű, közép-európai származású filmest mutattak be, így például Emeric Pressburgert, a Korda-testvéreket, Kertész Mihályt, a stúdióalapító Zukor Adolfot, André De Tothot, Trauner Sándort, Gabriel Pascalt, Billy Wildert, Oscar-díjas, nagy hatású alkotókat – közülük sokan szerepelnek a Bécs, Budapest, Hollywood című könyvben is, amelynek megírását részben a CineClassics konferenciái, vetítései, előadásai inspirálták.

A 2017-ben, a Magyar Nemzeti Filmarchívum által elindított Budapesti Klasszikus Film Maraton egyik fókuszában részben szintén a közép-európaiak állnak (a fesztivál idén szeptember 4. és 9. között lesz), akik a háborúk, forradalmak, népirtások sújtotta Európából, az összeomló Osztrák-Magyar Monarchiából kerültek a 20. század első felében Amerikába, és a legnépszerűbb művészeti ág, a film aranykorában képi formába öntötték az új világ álmait. 

A Bécs, Budapest, Hollywood lapjain felbukkan Erich von Stroheimtől Billy Wilderig, Molnár Ferenctől, Wes Andersonig, Ernst Lubitschtól, Quentin Tarantinóig a filmvilág krémje, és közben talán választ kaphatunk arra a kérdésre is, hogy mi a siker, a „human touch”, az emberi érintés, a hatásos történetmesélés egyik titka - amit a legtehetségesebb emigránsok Közép-Európából vittek magukkal Hollywoodba. (x)