Díjak és utak

Az osztrák szóhasználat mangó színűnek nevezi, mi inkább a narancssárgára asszociálunk. A 2011-es matrica már ott virít azoknak az autósoknak a kocsiján, akik ezekben a napokban osztrák autópályára vagy gyorsforgalmi útra hajtanak (és nem rendelkeznek tavalyival, amely legkésőbb február 1-ig érvényes).

2011. január 7., 09:44

A tavalyihoz képest elenyésző az áremelés: 30 cent, de az osztrákok számára ez sem megszokott, itt az újév nem jelent automatikus drágulást.
A személyautók éves matricája az idén 76,90 euróba, a motorkerékpároké 30,50 euróba (tízcentes drágulás) kerül. Nem változik a 3,5 tonnás alatti járművek számára a tíz napos ára (7,90 euró), de drágul a két hónaposé: 23 euró lett a tavalyi 22,90 helyett. A motorkerékpárok tíz napra továbbra is 4,5 eurót, két hónapra 11,50 eurót fizetnek – vagyis a tavalyi árat.

A rajtakapott bliccelők ugyanannyit fizetnek, mint tavaly, vagyis 120 eurót, ami igazi ajándék, hiszen a legtöbb közlekedési kihágás bírságát alaposan megemelték. Nem kifogás a szélvédőcsere, ebben az esetben is gondoskodni kell az új érvényes matricáról, a régiről lekapart és átragasztott változat nem érvényes. A tranzakció nem egyszerű, a munkát végző szerviz igazolása alapján, az előző matrica ellenőrző szelvényével és a vásárlást igazoló blokkal ad ki újat az

Osztrák Autóklub. Kocsi cserénél pedig egyszerűen új matricát kell vásárolni.


Az

Asfinag ezzel a csekély áremeléssel aligha lesz túl súlyos adósságain, bár kétségtelen, hogy a matrica bevétel évről évre nő. 2009-ben a 2180 kilométer hosszú autópálya – és gyorsforgalmi útrendszert használók még 340 millió eurót fizettek ki 22,1 millió matricáért, tavaly a darabszám is emelkedett, a bevételt pedig előzetesen 355 millió euróra becsülik.

A baj csak az, hogy a költségvetési intézmények közül az állami adósságkezelés megfontolásai miatt kiszervezett cég nem csak az új építkezésekért, hanem a régiek karbantartásáért is felelős. A beruházásokat már tavaly némiképp visszafogták, kisebb lendülettel épül (úgynevezett PPP formában, állami és magánbefektető együttműködésében) az A 5 (Északi Autópálya). Az adósságállomány mégis nőtt, s elérte a 12 milliárd eurót. Persze minden nézőpont kérdése: az Asfinag vezetői számára örömhír, hogy a 2010 évi 600 millió eurós növekedés alaposan lelassult, a 11, 9 milliárd „alig” 100 milliós az új adósság.

A beruházásra fordított kiadásokat alaposan visszafogják: 2011 és 2016 között 2,8 milliárddal kevesebbet, 6,5 milliárdot fordítanak ilyen célra. Így 2019-re az adósság „csak” 14,2 milliárd lesz. A takarékoskodást nem egyszerűen beruházások elhagyásával valósítják meg. Sok esetben a betervezett autópálya helyett négysávos autóút épül inkább – ez nem az Asfinag hatásköre, hanem adott esetben az érintett tartományé.

Az eredeti terv az volt, hogy az adósságállományt 43 év alatt „dolgozzák le”. Ez most módosult: már 25 év múlva null szaldóval számol a cég.

Az adósságtörlesztést és a kamatszolgálatot teljes egészében a matrica-bevételből fedezik. A bevétel nagy része nem a személyautók matricáiból, hanem a teherautók kilométeralapon befizetett autópálya díjaiból tevődik össze. Ez 1,03 milliárd euró (ehhez jön még a 355 millió euró a személyautók matricadíjaiból).