Orbán Viktor megcsinálta, egyetlen kézben egyesül a Fidesz teljes médiabirodalma

2018. november 28. 14:10 - szerző: Molnár Richárd

A miniszterelnök akarata győzött. Lemond lapjai többségi tulajdonjogáról Mészáros Lőrinc és Habony Árpád is.

Bekövetkezett az, amiről hónapok óta cikkezett a megmaradt független sajtó: érvényesül Orbán Viktor miniszterelnök akarata, és egyetlen kézben egyesítik az eddig meglehetősen szétszabdalt, oligarchák és kisebb kaliberű kormányközeli üzletemberek birtokában lévő kormánypárti médiumokat.

Bár a nap hírének még az ígérkezett, hogy a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő Talentis Group Zrt. (amely a Mediaworks kiadója révén szinte az összes megyei napilapot birtokolja) megvásárolta Puch Lászlótól a Szabad Föld kiadóját és Andy Vajna kormánybiztostól a Lapcom Zrt.-t (vele együtt a Borsot, illetve még két megyei napilapot, a Kisalföldet és a Délmagyarországot) is, azonban a vonatkozó közlemény végén elhangzik egy fontos mondat:

A Talentis Group alatt egyesített médiaérdekeltségeket a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak adományozzák.

Ezzel összefüggésben a Liszkay Gábor (a Mediaworks vezérigazgatója, korábban a Magyar Nemzet főszerkesztője) vezette alapítvány ezen a napon megjelentett egy sokkal nagyobb volumenű közleményt is az állami hírügynökégnél:

Összesen tíz kiadóvállalat csatlakozott a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz, és további négy ajánlotta fel (benne a Mészáros-féle Mediaworks, valamint az Origo.hu-t kiadó, Matolcsy György fiának tulajdonában lévő New Wave Media Group Kft.) csatlakozását.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ezen a médiavállalatok tulajdonosai lemondanak a kizárólagos vagy a többségi tulajdonjogaikról, vagyis felajánlják azokat a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány javára. Tehát onnantól kezdve az alapítvány kuratóriuma, illetve annak elnöke, Liszkay Gábor gyakorolja a tulajdonosi jogokat az összes érintett kiadónál. A kuratórium tagja még Bajkai István, az Orbán-család volt ügyvédje és a Fidesz országgyűlési képviselője, Szánthó Miklós, a kormány által finanszírozott Alapjogokért Központ elnöke, valamint Varga István jogász, aki 2014-ig a Fidesz parlamenti képviselője volt.

Liszkay Gábor
Fotó: RTL Klub

Vagyis papíron olyan nehézsúlyú, Fidesz-közeli üzletemberek mondanak le sajtótermékeiről, azok közvetlen irányításáról, mint Habony Árpád, Schmidt Mária, Tombor András vagy a Simicska Lajos kapitulációja után átvett Hír TV-t tulajdonló Nyerges Zsolt.

A teljesség igénye nélkül itt a lista a Liszkay-féle alapítvány által bekebelezett kiadók, közismertebb online és nyomtatott sajtótermékeinek listája, utóbbiak online verziójával együtt értve:

  • Hír TV (Nyerges Zsolt)
  • Retro Rádió
  • Figyelő (Schmidt Mária)
  • Mandiner.hu (Tombor András)
  • Lokál, a Lokál Extra és a 888.hu (Habony Árpád)
  • Ripost (Habony Árpád üzlettársa, Schatz Péter)

Itt pedig azon médiumok listája, amelyek kiadói egyelőre csak felajánlották tulajdonjogaikat:

  • Magyar Idők
  • Origo (Matolcsy Ádám)
  • Echo TV (Mészáros Lőrinc)
  • A teljes Mediaworks portfólió: 15 megyei napilap, Bors, Nemzeti Sport, Világgazdaság stb.

Az egyelőre Andy Vajna tulajdonában marad országos kereskedelmi televízió, a TV2 csatlakozására valószínűleg még várni kell. A tévét működtető cégnek ugyanis számos, még kifutóban lévő, nagy értékű sport- és filmjogi szerződése van, amelyet Andy Vajna vezetése alatt kötöttek. Ezekkel pedig valószínűleg nem akarják megterheli a Fidesz-média szuperalapítványának költségvetését. Alapítványi csatlakozásra vár még továbbá a szintén Vajna-tulajdonban lévő Rádió 1.

A médiabirodalom összeolvadására még a Gazdasági Versenyhivatalnak is rá kell bólintania. Ettől azonban várhatóan nem kell tartania az alapítványnak, tekintettel arra, hogy anno arra is könnyen az áldását adta az állami szervezet, hogy Mészáros Lőrinc kezében egyesült csaknem az összes magyar megyei napilap tulajdonjoga. Ráadásul, ha a Fidesz kétharmados parlamenti többsége által feltöltött Médiatanács rábólint az egyesülésre, azt a versenyhatóságnak sincs joga felülbírálni.