Átvette a hatalmat a Hír TV-ben az új kormányközeli vezetés

2018. augusztus 1. 11:30 - szerző: B. M. – Á. Z.

Az állománygyűlés mindössze három percig tartott. Nem csináltak titkot abból, hogy a csatorna újra kormánypárti lesz, felmondtak Csintalan Sándornak, Kálmán Olgának és Bodacz Balázsnak is. Cikkünk folyamatosan frissül.

Szerda délelőtt felvonult a Hír TV-ben a csatorna új, enyhén szólva kormányközeli vezetése. 10 óra 30 perctől állománygyűlést tartottak a munkatársak számára, amelyen tájékoztattak a szándékokról. Az állománygyűlés mindössze három percig tartott, kirúgásokról ekkor nem volt szó, csak az új vezetést mutatták be. Eszerint Répásy Bálint lesz a vezérigazgató, Korda Judit a helyettese, a tartalomfejlesztési igazgató posztot Szikszai Péter, Liszkay Gábornak, a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő Mediaworks első emberének jobbkeze kapja, Mentes Katalin, az EchoTV volt hírigazgatója lesz a hírigazgató, maga Liszkay Gábor pedig médiatanácsadói szerepet vállal.

Tíz óra előtt a csatornát is birtokló médiacég új tulajdonosa, Nyerges Zsolt is megérkezett az épületbe. Liszkay Gábor újságírói kérdésekre nem válaszolt, Nyerges Zsolt is csak annyit mondott, hogy úgy korrekt, ha először a Hír TV munkatársai tudnak meg mindent. Ő a tulajdonos, de szakmai kérdésekbe nem fog beleszólni. Az állománygyűlésen mondott beszédét megszereztük, így hangzott:

Jó napot kívánok! Szervusztok!

Mivel 1-2 kivétellel csak a képernyőn keresztül ismerem a jelenlévőket, bemutatkozom: Nyerges Zsolt vagyok.

Nem szoktam hosszú beszédeket tartani, és most sem fogok.

Azért kértem ennek az értekezletnek az összehívását, hogy személyesen tudjam bejelenteni a tulajdonosváltásból következő legfontosabb változásokat.

1. Elsőként: mindenkinek szeretném megköszönni az eddigi munkáját.

A HírTV a médiapiaci változások közepette is sikeresen őrizte meg pozícióját, és ez minden dolgozójának az érdeme.

Fotó: Biró Marianna

1. Másodszor: bár sok találgatás megjelent a csatorna sorsával kapcsolatban, tulajdonosként örömmel mondhatom és erősíthetem meg, hogy a HírTV helyzete stabil, a csatorna tovább működik, a jövője biztosított.

1. Végül: sokan megírták az elmúlt napokban – és az erről szóló hírek igazak is –, én magam sosem foglalkoztam a médiával, és ezen a jövőben sem szeretnék változtatni.

Vagyis a tulajdonosi szerepvállalásnál nem fogok jobban belefolyni a HírTV életébe.

Azt viszont pontosan tudom, hogy egy hír- és közéleti csatorna esetében nincsenek üresjáratok, a műsorgyártás folyamatos figyelmet igényel.

Ezért Liszkay Gábort kértem meg, hogy legyen a médiatanácsadóm, és szakmai szempontból irányítsa a csatorna működését, Gábor pedig elfogadta a felkérést.

Ezen a ponton szeretném megköszönni Pauwlik Lászlónak, hogy ebben az átmeneti időszakban vállalta a vezérigazgatói tisztséget, és utódjául Répásy Bálintot nevezem ki.

Köszönöm a figyelmet, ezzel át is adom a szót Bálintnak.

Az állománygyűlés után a televízió munkatársai összetörten cigarettáztak az épület előtt. Úgy tudjuk, Szikszai Péter is tartott egy bemutatkozó beszédet, amelyben hangsúlyozta,

változások lesznek a műsorstruktúrában és a tartalom hangvételében is.

Mint egy forrásunktól megtudtuk, a Cégbíróságon nincs új tulajdonos és vezetés bejegyezve, noha a korábbi mandátuma május végén lejárt.

Bár kirúgásokról az állománygyűlésen nem volt szó, a Magyar Hang úgy tudja, hogy Kálmán Olgának felmondtak, a csatorna másik ismert arca, Csintalan Sándor pedig maga jelentette be, hogy nem folytatja, a következő műsorát már nem csinálja meg. A Tantusz Facebook-oldalán már tegnap este elbúcsúzott, most pedig az épület előtt az „Éljen a műsorstruktúra!” felkiáltással kommentálta a történteket. Tarr Péter be sem ment az értekezletre, és később kiderült, hogy távoznia kell Bodacz Balázsnak is. 

Információink szerint a felmondások tényét a teljes vezetőség egyenként közli az érintettekkel. A híradósok kettőig dönthetnek, hogy mennek vagy maradnak.

Kirúgták György Zsombort, a megszüntetett Magyar Nemzet volt főszerkesztő-helyettesét, a Magyar  Hang főszerkesztőjét is. Este kilenckor a Magyar Hang szerkesztőségéből egy élő Szabadfogás közvetítés lesz a Facebookon.

Kálmán Olga távozóban újságírói kérdésre azt mondta, arra készül, hogy rövidesen újra találkozik a nézőkkel.

Fotó: Kökényesi Gábor

A Hír TV adásában dél körül aztán megjelent az információ, hogy mától sem Csintalan Sándor, sem Kálmán Olga műsorát nem lehet látni a képernyőn. Ezen kívül a csatorna egy szót sem ejtett az egész ügyről.

Orbán Viktor és Nyerges Zsolt
Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Ettől függtlenül a munkatársak talán okkal tartanak az új vezetéstől, hiszen sokuk éppen a G-nap után került a csatornához, illetve maradt ott a Simicska Lajos és Orbán Viktor szakítása után.

Még kedden elbocsátották a recepciósokat és a biztonsági szolgálat tagjait, helyettük a Fidesz-közeli Valton Sec Kft. biztonsági őrei érkeztek meg ma hajnalban. A G-nap előtt is ők dolgoztak a HírTV-nél.

Délelőtt mintegy nyolc biztonsági őr ült az épület aulájában, bent lévő forrásaink szerint kedvesen köszöntek az érkező munkatársaknak, akiknek egyelőre csak annyit mondtak, hogy „betanulni” mentek az új munkahelyükre, hiszen mától ismét a Valton látja el a Hír TV épületének védelmét.

Az addig kormányzati szócsőként működő Hír TV az Orbán Viktor és Simicska Lajos közötti szakítás, a G-napként ismert 2015. február 6. után kezdett el kormánykritikus hangot megütni.Csakhogy a Fidesz április 8-i választási győzelme után aztán Simicska Lajos felszámolta a médiabirodalmát, és miközben a Magyar Nemzet és a Lánchíd Rádió megszűnt, a Heti Válasznak pedig csak az online verziója működik, a Hír TV megúszta egy leépítési hullámmal, amelynek a keretében Szöllősi Györgyi és Bányász D. Gergő, a belpolitikai szerkesztő is távozott. Ezt követően Simicska Lajos szinte minden cégétől megszabadult, az érdekeltségeit Nyerges Zsolt vette át, hétfőn pedig a 444 szellőztette meg, hogy a Mészáros Lőrinc médiabirodalmát, a Népszabadság 2016-os bezárásáról hírhedt Mediaworksöt vezető Liszkay Gábor átveszi az irányítást a csatornánál.

Fotó: Biró Marianna

Forrásaink némelyike aggályokat fogalmazott meg, hogy egy-egy kollégát talán valamiféle „bosszú” keretében kivezethetnek  majd az épületből, hiszen annak idején Liszkay Gábor és vezetőtársai sem a legkellemesebb körülmények között távoztak a csatornától. Egyelőre azonban mindenki bejutott munkahelyére, s ezt a Népszabadság 2016. október 8-i bezárása óta már önmagában is értékelni kell.

Nem sok a remény azonban, hogy az új vezetők érkezésével minden változatlan marad a csatornánál: a szakmában pletykák terjednek arról, hogy az Echo Tv munkatársai közül többeket kiválasztottak az „átirányításra”, továbbá az új vezetőség személyi összetételéből is arra lehet következtetni, hogy sokaknak nem lesz maradása a stábban.

Nagy Zoltán, a Hír TV híradójának mai szerkesztője az összes riportert munkára küldte állománygyűlés helyett, bár abban senki sem biztos, hogy délután kinek adják majd le a felvett anyagokat. A szerkesztő mindenesetre állítólag azt mondta a kollégáinak, a Hír TV munkatársai minden helyzetben ott vannak a fontos eseményeken és tudósítják a nézőket, ez a fontos és ez az igazi elvárás.

Fotó: Magyar Narancs/Németh Dániel

Liszkay Gábor mellett fontos pozícióba kerülhet a csatornánál Császár Attila és Élő Gábor is, amivel kormányzati források szerint az volna a cél, hogy egyértelművé váljon, „a polgári oldal visszaveszi a tévéjét”. Sokan a Hír TV-sek közül attól tartanak leginkább, hogy fontos szerepet kaphat Szikszai Péter, az egykori vezető, aki Liszkayval együtt nem túl szépen távozott a G-nap idején a csatornától. 

Császár Attila mindenesetre jelenleg a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő Echo TV-nél dolgozik, 2017. januárjában igazolt át, idén februárban lett a Híradó megbízott főszerkesztője, előtte műsorvezető és riporter volt. Élő Gábor az MNO főszerkesztője volt, jelenleg a szintén Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő Mediaworks stratégiai igazgatója. Szikszai korábban a Hír TV vezérigazgató-helyettese volt, jelenleg a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő Magyar Idők főszerkesztő-helyettese.

A 168 Órának Urbán Ágnes, a Mérték Médiaelemző Műhely elemzője nemrég azt nyilatkozta a Hír TV körül kialakult helyzet kapcsán: „A Simicska Lajoshoz köthető médiumok az elmúlt években kétségtelenül magas színvonalon működtek, részt vettek a közhatalom ellenőrzésében, tágították a magyarországi nyilvánosság kereteit. Ez kétségtelenül fontos volt, még akkor is, ha a korábban éveken át Simicska cégei voltak az állami hirdetések fő kedvezményezettjei és koncepcionálisan Simicskának nagy szerepe volt a kormánypárti médiahátország felépítésében.

Mindettől függetlenül ma, 2018-ban Simicska kapitulációja (amelyről ebben a cikkünkben írtunk bővebben – a szerk.) egyértelműen negatív fejlemény, fontos médiumok tűntek el, illetve alakulhatnak át a jövőben, tovább nő a kormánypárti média koncentrációja."