Csak egy maradhat? Hatalmas médiabirodalmat hoz létre az Orbán-kormány, minden orgánumot beolvasztanának

2018. augusztus 27. 10:57 - szerző: 168 Óra

Véget vet a párhuzamosságoknak és a részleges függetlenségnek a kormánypárti médiabirodalomban Orbán Viktor miniszterelnök. A legfontosabb orgánumokat ősszel egyetlen holdingban gyűjtik össze, amelyet Liszkay Gábor vezet majd - értesült a 444. A portál forrásai szerint bár Liszkay Gábor jelenleg még a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Mediaworks elnök-vezérigazgatója, júliusban azért alapította meg a vagyonkezeléssel foglalkozó Media Fundamentum Nonprofit Zrt.-t, hogy az új óriásvállalat alapja legyen.

Az új Liszkay-cégbe olvadhat majd a 2016-ban nyilvánvalóan politikai okokból bezárt Népszabadságot, jelenleg többek között a Nemzeti Sportot és kettő kivételével az összes megyei napilapot kiadó Mediaworks is. (A maradék két megyei lap az Andy Vajna tulajdonába került Lapcom Zrt. tulajdonában van.) A holdingba szervezhetik át az Orbán Viktor elleni háborút feladó Simicska Lajos korábbi tulajdonába tartozó Hír TV-t, amelynek előjele, hogy Liszkay Gábor augusztus 1-én személyesen jelent meg. a Hír TV fideszes visszafoglalásánál. Továbbá a Media Fundamentumé lehet a bezárt Magyar Nemzet kiadó joga is, a napilap pedig egyes hírek szerint újraindul, immár kormánypárti szellemiségben. A Magyar Időket megszűnésre ítélik.

Fotó: Reuters/Eric Vidal

Beolvadhat a holdingba a jelenleg Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő Echo TV, a Karc FM rádó, a Matolcsy Ádám tulajdonába tartozó Origo hírportál, valamint az Andy Vajna érdekeltségébe tartozó Retro Rádió. Vajna médiaportfóliójának sorsa egyébként még bizonytalan. A filmügyi kormánybiztosé papíron a Lapcom Zrt. (amely két megyei lap mellett a Borsot adja ki), valamint a TV2.

Utóbbi működésével azonban a 444 forrásai szerint Orbán Viktor elégedetlen, mivel a kereskedelmi televízió óriási veszteségeket halmozott fel, miközben nézettsége jóval elmarad a rivális RTL Klubtól. A miniszterelnök azért is döntött a médiabirodalom totális központosítása mellett, mert a kormányközeli orgánumok rengeteg pénzbe kerülnek (főleg az állami hirdetéseken keresztül), ám a pénz egy jelentős része különböző csatornákon eltűnik.

A miniszterelnöknek nem teszik, hogy a kijelölt tulajdonosok a sajátjuknak tekintik és zsebre vágják a rájuk bízott vagyont. 

– El lehet tenni pénzt, de úgy és annyit, amennyit fent leegyeztettél; ha stikában ezen felül is sápot szedsz, véged. A rablógazdaságnak is megvan a maga betyárbecsülete

– mondta erről a 444 egyik „tűzközeli” forrása. Jó példa erre, hogy az Echo TV-től a közelmúltban távoznia kellett Csík Zoltán igazgatósági tagnak, miután súlyos pénzügyi visszaélésekre derült fény a cég átvilágítása során.

Megúszhatja viszont a beolvadást a Habony Árpád érdekeltségébe tartozó, ingyenes napilap, a Lokál, valamint a 888 is,

Liszkay Gábor nyomulását legalábbis meglehetős ellenszenvvel figyelik a rejtélyes miniszterelnöki tanácsadó köreiben, és lobbiznak Orbán Viktornál, hogy ezeket az orgánumokat kihagyják a beolvasztásból.