Nagyvonalúan az orosz metrógyártónál hagyunk egy rakás pénzt

Naponta szerelvényenként 23 ezer euró (7,1 millió forint) kárátalányt követelhetne a BKV az orosz Metrovagonmastól, mivel az időközben felfedezett hibák miatt már napok óta nem lehet forgalomba állítani a járműveket – írja a hvg.hu.

2017. június 27., 16:12

A lap szerint a 2015 nyarán aláírt szállítói szerződés értelmében ha a szerelvényt a jótállási körbe tartozó hiba miatt két napnál több időre ki kell vonni az üzemeltetésből, akkor járműállási kárátalány illeti meg a főváros közlekedési cégét a kiesett közszolgáltatás ellentételezéseként. A cikkben kiemelik: a szoftverek nevesítetten beletartoznak a jótállási körbe.

MTI-fotó

A Közlekedési Hatóság múlt hét pénteken kivonta mind a hat felújított metrószerelvényt, miután a sorozatos meghibásodásokat nem sikerült orvosolni, és a Nyugati pályaudvarnál az utasok egy szerelvényben rekedtek negyed órára. A hatóság a meghibásodások miatt típusengedély-felülvizsgálati eljárást indított, a tényállás tisztázása jelenleg is folyamatban van.

Mindezek ellenére Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója nemrég úgy nyilatkozott, hogy a BKV egyelőre nem él a hibás teljesítésre vonatkozó garanciális jogaival, a cég bízik benne, hogy a járművek egy-két héten belül ismét forgalomba állíthatók.

A hvg.hu ennek kapcsán kiszámolta, hogy ez igazán nagyvonalú gesztus az anyagi gondokkal küzdő fővárosi közlekedési vállalat részéről, mivel tíznapos időtartamra hat szerelvény után több mint 420 millió forintot számlázhatnának.

Nem elég, hogy tré a minőség, még késnek is


A Metrovagonmas négy–hat hetes késésben van a szerződésben foglalt ütemtervhez képest. A BKV ezzel kapcsolatban már nem volt szemérmes: késedelmes teljesítés miatt 800 millió forintos kötbért követelnek az oroszoktól. Késedelmi kötbér címén egyébként a 219 millió eurós szerződési díj legfeljebb 10 százalékát, tehát 6,8 milliárd forint körüli összeget követelhet a BKV. A járművek kényszerű állása miatti kárátalányt viszont a szerződésben foglaltaknak megfelelően, ezen felül is kérhetné a BKV, valamiért mégsem teszi.

A cikk megjelenése után Bolla Tibor az M1 kedd reggeli műsorában közölte: a szerződésében különböző kárátalányokat és kötbérklauzulákat rögzítettek, ezeket a BKV „természetesen” érvényesíteni fogja. Hogy ezek micsodák, azt nem részletezte.