Házakat kell lebontani az érintett területen

Úgy néz ki, hogy két táborra szakadt az M4-es gyorsforgalmi építése kapcsán Örményes. Azok a lakók, akiknek az ingatlanján keresztülmenne a nyomvonal, a tervekhez ragaszkodnak, míg az önkormányzat eltolatná a nyomvonalat, hogy az út lakóházakat ne érintsen.

2010. november 17., 12:03

Belátható időn belül elkezdődne az Abony—Fegyvernek közötti M4-es gyorsforgalmi út, amely a jelenlegi tervek szerint Örményes szélén haladna el, ám emiatt néhány ingatlant le kéne bontani. A település vezetése azonban azt szeretné, hogy az út nyomvonala ne lakott területen haladjon keresztül. A téma parázs viták táptalajává vált, ugyanis azok a lakók, akiknek ingatlanjuk az eredeti nyomvonal útjába esik, már beletörődtek, hogy házukat lebontanák, cserébe pedig kártérítést kapnának. Ezért sem értik, hogy az önkormányzat miért kérte ki a véleményüket, ha a hivatal nem az eredeti tervet, hanem a nyomvonaleltolást támogatják.

— Arra, hogy az M4-es út építése ügyében mi magunk is érintettek leszünk, egy véletlen folytán derült fény — jegyezte meg Pipis László, az egyik érintett lakóház tulajdonosa. — A szomszédom betelefonált a fegyverneki polgármesteri hivatalba, mivel vízgazdálkodási engedéllyel kapcsolatban szeretett volna intézkedni. Ott kinevették, mondván, mit akar gazdálkodni a földön, ha úgyis az egészet fel fogják túrni. Így tudtuk meg, hogy az M4-es út nyomvonala érintené az ingatlanjainkat. Kérdem én, miért nem tájékoztattak bennünket erről korábban? Azért sem értjük az önkormányzat nyomvonaleltolásával kapcsolatos felvetését, mivel jeleztük nekik, mi azt szeretnénk, hogy minden maradjon ez eredeti tervek szerint - írta a

szoljon.hu.


Kikérték ugyan a véleményünket, de a hátunk mögött mégis kezdeményezték a nyomvonal-módosítást, amit nem érzünk korrekt lépésnek. Aláírásgyűjtés is kezdődött az ügyben, hogy a településtől északabbra legyen az út. Ennek csak egy szépséghibája van, hogy a vasúton túli lakók írták alá, akiknek teljesen mindegy, hogy a vasúttól 2 kilométerre vagy 2,5 kilométerre megy majd az autópálya. Pipis László hozzátette, elsőre elfogadták azt, hogy jelenlegi házukat az útépítés miatt lebontanák, s cserébe anyagi kártérítést kapnának. Konkrét pénzekről nem esett szó, csupán annyit tudnak, hogy a kisajátítási összeg jóval magasabb, mint a piaci ár.

— A helyzet az, hogy M4-es út tervezése során nem nézték, hogy az elkerülje a lakott területet — tudtuk meg Török Csaba polgármestertől. — Aláírásgyűjtés is indult az eltolás mellett, nem alaptalanul. Szerintem mindenkinek az érdeke, hogy az út elkerülje a lakott területet. Egyrészt levágná a falu közigazgatási határát, s lennének olyan ingatlanok, melyek beszorulnának a vasút és az autópálya közé, nem mellesleg ez őrült zajterheléssel is járna. Kezdeményeztem tehát a nyomvonal felülvizsgálatát.

Rendkívüli képviselő-testületi ülést is összehívtunk, ahol a lakott területet elkerülő változat mellett voksoltunk. Az út építésében érintett szervek és önkormányzatok részvételével a megyeházán is tanácskoztunk, s egyetértettünk abban, hogy a nyomvonalat el kell tolni a jelenleginél északabbra, Fegyvernek irányába. Korábban felvetődött, hogy az út menjen Örményes—Fegyvernek között, a szántóföldeken keresztül, de ehhez a földhivatal nem járult hozzá a termőföldvédelmi szempontokra hivatkozva. Most azonban lehetőség lenne erre, ha a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kezdeményezi a környezetvédelmi hatósági engedély módosítását.

Újabb jelentős lépés történt a nemzetközi nehézgépjármű-forgalmat is lebonyolító 4-es főút gyorsforgalmi úttá történő fejlesztésében. Uniós pénzügyi források igénybevételével megkezdődtek a főút gyorsforgalmi úttá való kiépítésének előkészületei Abony és Fegyvernek között, részben új nyomvonalon — tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Megkezdődtek a 4. számú országos főút gyorsforgalmi úttá történő fejlesztésének előkészületei Abony és Fegyvernek között. Az érintett mintegy 36 kilométeres szakasz tervezése a beruházási program szerint az M8 autópályával alkotott csomópont után kezdődik, s teljesen új nyomvonalon halad egészen Törökszentmiklósig, ahol a várost északról megkerülő, korábban fél autópályaként kialakított útba csatlakozik, majd ismét új nyomvonalon vezet a szakasz határáig. Az út a tervek szerint keresztezi a Zagyvát és a Tiszát, ahol hidak fogják biztosítani az átvezetést.

A Tisza és a Zagyva mellett a nyomvonal a Natura 2000 természetvédelmi területeken halad keresztül, emiatt rendkívüli környezetvédelmi intézkedéseket kell tenni, amiket az engedélyezési tervkészítés fázisában kell pontosítani, illetve véglegesen meghatározni.