Spanyolországban 1,2 millió euróra büntették a Facebookot

Az adatvédelmi hatóságnak nem tetszik, amit és ahogyan a közösségi oldal a felhasználóiról gyűjt.

2017. szeptember 11., 16:03

Szerző:

A spanyol adatvédelmi hatóság (AEPD) 1,2 millió euróra (367 millió forint) büntette a Facebook internetes közösségi oldalt a felhasználók adatainak engedély nélküli reklám célú felhasználása miatt. A szervezet szerint a közösségi oldal „súlyosan és nagyon súlyosan" több rendben is megsértette a spanyol adatvédelmi törvényt, a felhasználókról különleges adatokat, vagyis ideológiai, vallási hovatartozásra, nemi orientációra, személyes ízlésre valamint internetes keresési szokásokra vonatkozó információkat gyűjtött. Az AEPD indoklásában kifejtette, hogy a Facebook minderről nem tájékoztatta megfelelően a felhasználókat, akiknek ehhez nem szerezte meg az  „egyértelmű, konkrét és tájékozott” beleegyezését sem. A cég felhasználói adatokra vonatkozó tájékoztatása  „általános és kevéssé világos” kifejezéseket tartalmaz, és a felhasználókat védtelenül hagyja, mert egy átlagos technológiai ismeretekkel rendelkező személy számára nem derült belőle, hogy mi történik az adataival.

Fotó: PA Wire / Dominic Lipinski

A hatóság rámutatott, a cookie-k használatával az adatgyűjtés nemcsak a Facebookon történik, hanem más oldalakon is, amelyeken elérhető a Facebook „Tetszik” gombja. Ráadásul ezeken keresztül olyan személyek böngészési szokásairól is információt szereznek, akik nem tagjai a közösségi oldalnak. Az AEPD kifogásolta azt is, hogy a törölt Facebook-felhasználó adatait 17 hónapig megőrzi a cég.

Spanyolország, hasonlóan Franciaországhoz, Belgiumhoz, Németországhoz és Hollandiához azután indított adatvédelmi eljárást a közösségi oldallal szemben, hogy 2015 áprilisában a leuveni egyetem vizsgálata kiderítette, a Facebook nem regisztrált személyeket internetes tevékenységét is nyomon követi.

A spanyol adatvédelmi hatóság fennállása óta ez a legnagyobb összegű bírság, amelyet egyetlen eljárásban kiszabott.

A Fecebooknak 21 millió felhasználója van Spanyolországban és mintegy 2 milliárd az egész világon.