Fogalma sincs Szijjártó Péternek, mennyit fizetünk a BMW-gyárért

2018. augusztus 13., 12:05

Szerző:

Nagy sikerként könyvelhette el az Orbán-kormány a nyári uborkaszezonban, amikor Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter július 31-én bejelentette: a BMW autóipari vállalat 2019-től egy hagyományos és elektromos meghajtású autók gyártására is képes üzemet épít fel Debrecenben, csaknem egymilliárd eurós beruházás keretében, mintegy ezer munkahelyet teremtve.

Azonban már a bejelentéskor felmerült a kérdés, hogy mekkora állami támogatást nyújt Magyarország a beruházásért cserébe. Bár a BMW döntése mögött a debreceni térség kiváló infrastruktúrája és az autóipari beszállítók jelenléte is szerepet játszhatott, nem kisebb vonzerővel bírhatott a magyar kormány bőkezű adópolitikája is a hazánkba települő multicégekkel, főleg az autóipari cégekkel szemben.

Fotó: MTI/KKM

Alig három nappal a beruházás bejelentése után már ki is derült, hogy kormánygaranciával megerősített, mintegy 44 milliárd forintos hitelt fog felvenni Debrecen önkormányzata, hogy megvásárolhassa és fejleszthesse az épülő BMW-gyár helyszíneként kinézett 400 hektáros területet. Ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy a német autógyár fogja visszafizetni a kölcsönt a kormány vagy Debrecen helyett.

A 168 Óra először – tekintve, hogy költségvetési témáról van szó – a Pénzügyminisztériumhoz fordult kérdéseivel a BMW-beruházással kapcsolatban, de a Külgazdasági és Külügyminisztériumhoz irányítottak bennünket. Egyebek között arról érdeklődtünk, hogy mekkora állami támogatást, illetve adókedvezményt kap az autóipari cég a gyár felépítésének ellentételezéseként. Immár két hete nem érkezett azonban válasz a tárcától, de hasonló tárgyú kérdéseire végül választ kapott az mfor.hu a külügytől.

Ebből az derült ki, hogy a kormány egyelőre nem tudja, mekkora állami támogatást fog kapni a BMW, ugyanis még mindig zajlanak a tárgyalások.

A tárca viszont azt ígérte, hogy az egyeztetések lezárultával tájékoztatják a nyilvánosságot. Ez több, mint furcsa annak tekintetében, hogy számos kérdés merül fel a beruházással kapcsolatban. ilyen például a szakképzett munkaerő hiánya, ami az egyik legnagyobb probléma lesz Debrecenben.

A kormány két hetet adott az üzemanyag-kereskedőknek, hogy a régiós országokhoz igazítsák az áraikat. Egri Gábor, a Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke szerint nem mindegy, hogy a KSH mely környező államok árait fogja alapul venni.

Dobrev Klára szerint megtámadták a közös listára és a közös főpolgármesternek ajánlásokat gyűjtő aktivistákat, amellyel a hatalom egyértelműen jelezte, hogy a végnapjait éli. Orbán Viktor mindeközben meglehetősen máshogy gondolkodik a kormánypártokról, szerinte ugyanis a közelgő választások egyértelmű esélyese a Fidesz-KDNP.

Hadházy Ákos betekintést kért és kapott a Diákhitel Központ néhány, még Magyar Péter idején megkötött szerződésbe. Az erről szóló posztjában az országgyűlési képviselő kifejtette, az általa látott iratok tartalma felvethetik a büntetőjogi felelősség kérdését, ugyanakkor nem minden információt osztottak meg vele. Magyar Péter külön Facebook-bejegyzésben reagált Hadházy vádjaira.

Visszatér a jellemzően napos, száraz, kora nyárias időjárás április utolsó hétvégéjén; a hőmérséklet csúcsértéke vasárnap már 25 Celsius-fok körül alakul, de a szél sokfelé lesz élénk - derül ki a HungaroMet Nonprofit Zrt. előrejelzéséből, amelyet csütörtökön juttattak el az MTI-hez.

A figyelőszolgálatban részt vevő orvosok jelentései alapján április 15. és 21. között 9200-an fordultak orvoshoz influenzaszerű tünetekkel - közölte a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) a honlapján csütörtökön közzétett jelentésében. Akut légúti fertőzéssel 132 800 ember kereste fel orvosát. A tájékoztatás szerint az influenzaszerű megbetegedéssel orvoshoz fordulók 31,6 százaléka gyerek, 33,5 százaléka 15-34 éves, 24,4 százaléka 35-59 éves, míg 10,5 százaléka a 60 éven felüliek korcsoportjába tartozott.