A sofőrképzés önmagában nem oldja meg létszámválságot

2018. május 24., 13:15

Szerző:

Állami támogatást szorgalmaznak a városi közlekedési cégek érdekvédői is, miután a kormány bejelentette, jelentősen hozzájárul a „Gépjárművezető-képzés munkaviszonyban állók számára" című program újraindításához. Ezzel a „tanfolyammal” elsősorban a zömében magánkézben lévő teherfuvarozók gondján segít a kormány, s éppen a szintén ezer sebből vérző közlekedési vállalatait, a személyszállításiakat hagyja magára – reagált a Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetsége. Márpedig a személyszállítási ágazat is ezer sebből vérzik, s a munkaerőhiány éppolyan tragikus a városi, mint a közúti közlekedésben – közölte Nemes Gábor,a KSZOSZ elnöke.

De a program önmagában nem sokat segít közúti közlekedési ágazaton sem. Elsősorban azt várják a programtól, hogy a frissen végzett járművezetők csökkentik majd a munkaerőhiányt. Feltéve, ha itthon maradnak – jegyzi meg Nemes. Ahhoz ugyanis, hogy az újak hazai cégeknél helyezkedjenek el, s ne szegődjenek el szinte azonnal külföldre, versenyképes körülmények, megfelelő javadalmazás, a jelenleginél emberségesebb bánásmód kell, s az, hogy nyilvánítsák végre szakmává a hivatásos járművezetést.

A szövetség évek óta hangoztatja: felül kell vizsgálni, és a szakszervezetek javaslatai alapján módosítani kell a közúti közlekedésről szóló törvényt, valamint a munka törvénykönyvét is. A személyszállítás területén is vissza kell állítani az ágazati szintű kollektív szerződéseket, amelyeket éppen a jelenlegi kormány akadályozott meg éppúgy, mint a szociális párbeszédet a szakszervezetekkel.

 

Az előzetes adatok szerint márciusban 6413 gyermek született, és 10 524 ember halt meg; 2023 márciusához képest a születések száma 10, a halálozásoké 13, a házasságkötéseké 1,9 százalékkal csökkent – tájékoztatta a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pénteken. Ez minden idők harmadik legalacsonyabb értéke, aminek meg is látszik az eredménye: egy városnyi lélekszámmal lett kevesebb Magyarország.

A kormány két hetet adott az üzemanyag-kereskedőknek, hogy a régiós országokhoz igazítsák az áraikat. Egri Gábor, a Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke szerint nem mindegy, hogy a KSH mely környező államok árait fogja alapul venni.