A korlátlanság érzete – Ezt várjuk az 5G-től

Az Ericsson közzétette a 800 millió okostelefon-felhasználó véleményét reprezentáló fogyasztói elemzését, amely komoly feladatot jelölt ki a mobil szélessávú szolgáltatások jelenlegi és jövőbeli, 5G alapú kínálatával kapcsolatban.

2018. január 31., 15:21

Szerző:

A vállalat a napokban adta ki eddigi legrészletesebb, az 5G-s mobiltechnológiával kapcsolatos fogyasztói elvárásokról szóló tanulmányát, amely 800 millió okostelefon-felhasználó véleményét reprezentálja. Az 5G alapú fogyasztói jövő felé (Towards a 5G consumer future) címmel megjelentetett iparági elemzés leszögezi: az adatcsomagoknál már jóval több kell.

Vagyis a piacon jelenleg szokásos adatcsomagoknál a fogyasztók már fontosabbnak tartják a szélessávú adatátvitel gyorsaságát, illetve a méltányosabb feltételekkel megkötött szerződéseket. A szolgáltató és a szolgáltatási csomag kiválasztásánál egyre fontosabb szerepet játszanak a hozzáadott innovatív szolgáltatások, továbbá a videotartalom. A fogyasztók ezzel párhuzamosan azt várják el, hogy a szolgáltatók folyamatosan fejlődjenek és képesek legyenek személyre szabott szolgáltatáscsomagok kialakítására – mutat rá a tanulmány.

Vannak olyan vélekedések, amelyek szerint a fogyasztókat nem érdekli az 5G. Ezzel szemben az 5G szolgáltatások ötlete az okostelefon-felhasználók 76 százaléka számára vonzó; 44 százalékuk pedig fizetni is hajlandó lenne az 5G-ért. A fogyasztók arra számítanak, hogy az 5G az indulástól számított három-négy éven belül technológiai fő irányzattá válik, és több mint 50 százalékuk úgy véli, hogy az indulástól számított két éven belül használni fog 5G alapú szolgáltatásokat.

A felhasználók több mint harmada szerint az 5G bevezetése – a sebességen, a hálózati lefedettségen és az alacsonyabb árakon túl – új képességeket is magával hoz: az akkumulátor hosszabb használati idejét például, vagy több IoT-eszköz (Internet of Things) csatlakoztathatóságát. A fogyasztók arra számítanak, hogy a felhasznált gigabájtokon alapuló elszámolás korszaka lejár, ehelyett a különálló 5G szolgáltatásokért vagy a csatlakoztatott eszközért kell majd egyedi díjakat fizetni.

A statisztikák szerint ma egy átlagos okostelefon-felhasználó évente 31 gigabájtnyi mobil adatforgalmat hagy kihasználatlanul. Ez 65 órányi videohívásra, 517 óra streaming zenehallgatásra vagy éppen a Trónok harca-sorozat hat évadjának a megtekintésére is elegendő lenne, és mindez élettartamra vetítve nem kevesebb mint 1,5 terrabájt. Ötből két fogyasztó szívesen használná fizetőeszközként ezt a felesleget, akár úgy, hogy elteszi későbbre, akár úgy, hogy eladja vagy elajándékozza.

Tíz okostelefon-felhasználóból hat túlságosan összetettnek tartja a mobil adatátviteli szolgáltatáscsomagokat, ráadásul jelentős eltérés van a felhasználók által megvásárolt és a ténylegesen fel is használt szolgáltatások mennyisége között. Az Ericsson kutatása szerint tíz okostelefon-felhasználóból mindössze három elégedett a szolgáltatáscsomagok online bemutatásával. A digitális távközlés élménye ma túl bonyolult, megértése sok erőfeszítést igényel – hívja fel a figyelmet a cég.

A fogyasztók nem feltétlenül korlátlan adatcsomagokat akarnak, viszont a korlátlanságot szeretnék érzékelni. Vagyis: sokkal inkább a nyugalom érzete és nem a tényleges felhasználás miatt vásárolnak korlátlan adatcsomagokat. A szolgáltatóknak a vállalat szerint alternatív módokat kell kitalálniuk, hogy ezt a szabadságélményt biztosítani tudják.

Az előfizetők szerint az 5G alapú jövő felé haladva a szolgáltatóknak el kellene kerülniük a minden alapot nélkülöző marketingszlogeneket. Ehelyett a tényleges hálózati élményre és a korrekt, sallangmentes tájékoztatásra kellene törekedniük. A jelentés szerint a fogyasztóknak mindössze négy százaléka hiszi el a szolgáltatók által a saját hirdetésekben közölt információkat és a hálózati teljesítményre vonatkozó saját statisztikáikat.