Jövő héten indul a Nemzeti Mobilfizetési Rendszer

Az eredeti tervekhez képest csaknem egy év csúszással, 2014 júliusában megkezdi működését a Nemzeti Mobilfizetési Rendszer, mely kezdetben a mobilparkolási és útdíjfizetési szolgáltatások kezelését veszi át az eddigi szolgáltatóktól.

2014. június 25., 20:56

Jövő hónapban a hatályban lévő törvényi előírásnak megfelelően megkezdi működését a Nemzeti Mobilfizetési Rendszer a száz százalékban állami tulajdonú Nemzeti Mobilfizetési Zrt. üzemeltetésében. A tulajdonos tervei szerint az új, rövidesen minden mobilfizetési szolgáltatásra (mobilparkolás, mobil-autópályadíjfizetés stb.) kiterjedő rendszer egyszerűbbé, átláthatóbbá teszi a szolgáltatások igénybe vételét, emellett azok lefedettsége is nőhet majd – számolt be róla a Hwsw.hu.

A Nemzeti Mobilfizetési Rendszert még 2011 végén álmodta meg a kormányzat azzal a céllal, hogy az állami érdekeltségű, elsősorban mobiltelefon segítségével, az előfizetés egyenlegének terhére is megvásárolható szolgáltatások (parkolási díj, útdíj stb.) értékesítését saját kézbe vegye. Később azonban kiderült, hogy az indulás nem biztosítható az eredetileg tervezett – tavaly szeptemberi – időpontra, így egy törvénymódosító indítványban idén év közepére módosították a rendszer indulásának időpontját.

Egy éjszaka alatt átmatricázzák az összes automatát

A Nemzeti Mobilfizetési Rendszer gyakorlatilag egy keretrendszert nyújt a szolgáltatóknak, vagyis a három mobilszolgáltató mellett az Evopaynek, az mParknak, a Barionnak (ezek köre a későbbiekben bővülhet). A rendszer működésének kereteit előíró jogszabály értelmében azok a szolgáltatók, melyek július 1-jéig nem csatlakoztak a Nemzeti Mobilfizetési Rendszerhez, a jövő hónap elejétől nem nyújthatnak mobilfizetési szolgáltatást. Az állami cég közleményében külön kiemeli az EME Zrt.-t, mely eddig mind a parkolási rendszer, mind az autópályadíj-fizetés esetén az elsődleges szolgáltatónak számított.Ez a társaság az Európai Bíróságon megtámadta a Nemzeti Mobilfizetési Rendszer létrehozását előíró jogszabályrendszert, az ügy azóta is folyamatban van.

A szolgáltató képviselői a mai sajtótájékoztatón elmondták, a mobilparkolás felhasználói számára a legfontosabb változás, hogy a parkolást indító telefonszám, illetve SMS július 1-jétől megváltozik, a költségek, pontosabban az alapdíjak ugyanakkor változatlanok maradnak. Az eddig alkalmazott „kényelmi díjak” mértéke a csatlakozott partnerszolgáltatók döntésén múlik, ezt a jogszabály ugyanis nem határozza meg.

A Nemzeti Mobilfizetési Rendszer létrejöttét követően rövidesen újabb – állami kezelésű – szolgáltatások is csatlakoznak majd az egységes hátterű fizetési megoldáshoz, így a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. feladatai közé tartozik a Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platform (NEJP) bevezetése, illetve a Nemzeti Egységes Kártyarendszer (NEK) kidolgozása, mely magában foglalja a tömegközlekedési rendszerek igénybe vételére jogosító közlekedési kártyák bevezetését, önkormányzati cégek szolgáltatásaihoz való hozzáférést, valamint akár a közigazgatási díjak mobillal történő fizetésének kezelését is.

A forint árfolyama péntek reggelre szinte nem változott az előző esti jegyzéséhez képest az euróval és a svájci frankkal szemben, a dollár ellenében viszont kissé erősödött.

2024. februárban a kivitel volumene 3,4 százalékkal haladta meg, a behozatalé 4,7 százalékkal elmaradt az előző év azonos időszakitól. A külkereskedelem aktívuma 1,7 milliárd euró volt, az egyenleg 1,2 milliárd euróval javult az egy évvel korábbihoz képest - közölte csütörtökön kiadott második becslésében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).