Porschéval az irodalomba – Kötter Tamás hazugságokról és a pénz rabságáról

A Kötter Tamás írói álnéven publikáló szerző civilben ügyvéd, belülről ismeri annak a felső középosztálynak az életét, amelyről ír. Könyvei épp ezért hiánypótló alkotások. Vajon tényleg olyan vonzó a multiknál magasra kapaszkodott emberek világa? A rendszerváltás nyerteseként induló yuppie-nemzedék tagjai hogyan viselik el az öregedést? A fiatalság kultuszának hazugságai miként vezethetnek tragédiákhoz? A szerző nemrég megjelent új kötete, a Nem kijárat ezekre a kérdésekre is válaszokat keres.

2019. július 21., 19:15

Szerző:

– „Sohasem tudhatod meg, hogy mi lett volna belőled egy tisztességes élet végén.” Az Üllői Úti Fuck együttes dalszövege könyvének egyik mottója. Hogy kapcsolódik ez a Nem kijárathoz?

– Szerettem volna, ha a könyvemnek van egy poposabb felütése is, egyrészt jelezve, hogy a popkultúra is szerves része a kortárs művészeteknek. Főhősöm a yuppie-nemzedék tagja, sorsát gyerekkorától ötvenéves koráig követem, a nyolcvanas évek elejétől napjainkig. A dalok, slágerek, együttesek pedig mint kulturális toposzok segítenek felidézni egy-egy korszak légkörét, a mindennapok hangulatát. Ugyanakkor a mottó a könyv végére is utal, reflektál arra, hogy hősöm életútja tragédia felé tart.

Fotó: Kovalovszky Dániel

– A mű központi alakja, Kiss Zoltán a hazai felső középosztály tagja, látszólag mindene megvan: pénz, feleség, gyerekek. Ám a történet végén, egy romkocsmában meggyilkol egy fiatal nőt, aki visszautasítja a közeledését. A könyv lélektani nyomozás is arról, mi juttatja el a férfit idáig. Regénytéma is lehetne, ön azonban novelláskötetet írt. Miért?

– Ezeknek a novelláknak megvannak az állandó szereplőik, akiknek a sorsát, mint egy televíziós sorozatban, epizódról epizódra követhetjük. A sorozatoknak ma amúgy is nagy divatjuk van, de én a novella műfaját azért választottam, mert nagyon szeretem. Egyetértek Borgesszel, aki azt mondta, nincs olyan regény, amit egy hosszabb novellában ne lehetne megírni. Úgy éreztem, jó történeteim vannak, kár lenne eldobni a csattanókat, és a szövegek feszes vonalvezetése is a novelláknak kedvez. Ez a szerkezet többdimenzióssá tette az írást. Zoltán az egyik epizódban ügyvéd, a másikban ingatlanozik, aztán egy nemzetközi tanácsadócég alkalmazottjaként tűnik fel, majd amikor 2008-ban kirobban a gazdasági világválság, ő is elveszti az állását. Egzisztenciális helyzetében hullámhegyek és hullámvölgyek vannak, de mindig próbál visszakapaszkodni. Így telik el az életéből 38 év. Korábbi könyveim hősei stabilan tartották pozíciójukat a felső középosztályban, a legnagyobb problémájuk az volt, hogy unatkoznak, és nem tudnak magukkal mit kezdeni. Most viszont olyan hőst akartam megformálni, akinek az egzisztenciális helyzete sokkal labilisabb, megéli a magasra kapaszkodást, de azt is, hogy bármikor lezuhanhat. Ezért is annyira frusztrált. Másfelől a novellaszerkezet a perspektívaváltásokat is könnyebbé tette. A főhős nem mindig látható premier plánban, van, amikor a történet egyik mellékszereplője kerül fókuszba, és az ő szemszögéből látjuk Zoltánt, aki így sokféle megvilágítást kap.

– Mire utal az alcím: Apró hazugságok egy férfi életéből?

– Egy ember életét többféle nézőpontból lehet elbeszélni, például a szerelmein vagy a karrierjén keresztül. Én egy másik szemszöget választottam, és a főhősömet a hazugságokon keresztül mutatom be. Mi az, amit ő hazudik, illetve mások hazudnak neki, hogyan kényszerül folytonos önbecsapásokra? Minden novella az életének egy-egy korszaka, Zoltán útelágazásokhoz ér, és olyan irányba indul tovább, amely újabb élethazugságba viszi, végül tragédiába sodorja.

– Ennyire természetesnek véli, hogy hazugságok irányítják az életünket?

– Azt hiszem, akkor válik individuummá egy gyerek, amikor először hazudik. Akkor ismeri fel, hogy van saját érdeke, másoktól elkülönülő egója. Megjelenik az életében az önzés, és ezzel belép a felnőttek világába. Könyvem első novellája a bosszúból elkövetett hazugságról szól. Zoltán 12 éves, még benne vagyunk a Kádár-korszakban. A fiúnak falun élő nagyapja a példaképe, aki hivatásos katona volt még Horthy seregében. Aztán a szocializmusban, horthysta múltja miatt, csak portás lehetett. Azt mondja egyszer az unokájának: „Kádár nemzetközi szélhámos.” A fiú pedig meggondolatlanul továbbadja ezt az iskolájában. És amikor az igazgató számonkéri rajta, kitől hallotta ezt, Zoltán a nagypapa szomszédját vádolja meg, beárulja a titkosrendőrségnek. Mivel a nagyapja sokra tartotta a szomszédot, Zoli szerette volna a barátságát kiérdemelni, de a férfi elutasította és megalázta. Ezért áll rajta bosszút.

– A vidéki srácból pesti egyetemista lesz a jogi karon, albérletekben él, talajtalan, a nők is átnéznek rajta. Miféle hazugságok vezérlik a sorsát?

– Zoltán olyan pártállami rendszerben nő fel, amely eleve az elfojtásra, elhallgatásra épül, ahol a családi múltról, a gyökerekről nem lehet beszélni. A kilencvenes években ő még naiv, kitárulkozó fiatalember, nyitott a világra, és szerelemre éhes. Szeretetvágyból próbál sokkal menőbbnek látszani, miközben még nincs olyan társadalmi helyzetben, hogy megfeleljen a vágyott szerepnek. Friss diplomásként belvárosi ügyvédi irodába kerül, és ott testközelből látja a nagymenők nem túl erkölcsös életvitelét, ahogy a rendszerváltás illúziói után pozíciókra tör egy újgazdag réteg, amely a privatizáció zavarosában próbál halászni. De persze erről is hallgatni kell. És mire főhősöm fölépíti a saját egzisztenciáját, már ő sem akar mást, mint uralkodni mások fölött, és átver maga körül mindenkit.

– Legfőképp a nőket veri át, ugyanis abban a világban, amelyben ő él, mindent a pénz és a szex irányít. Akin megérzik a pénztelenség és az öregedés szagát, annak vége van.

– Zoltán az anyagi csődből még vissza tud kapaszkodni, de az életközépi válságából már nem. Hiába igyekszik önmagával is elhitetni a fiatalság kultuszának új jelszavát: „A negyven az új húsz.” Ő már ötvenéves, és azzal áltatja magát, hogy úgy élhet, mint egy harmincas. Ez is az ő hazugsága: mindenáron másnak akar látszani, mint ami, eljátssza, hogy rajta nem fog az idő. És amikor a romkocsmában a lány megalázóan szembesíti a valósággal, nem tudja elviselni a kudarcot.

– Honnan ered ez a mindent elárasztó fiatalságkultusz?

– A nagy nyugati kereskedelmi cégek indították el, mert kevés volt a fogyasztó. És mivel a fiatalok fogyasztanak legtöbbet, a cégek – a nekik engedelmes média segítségével – beetették a negyvenes, ötvenes férfiakat, hogy vásároljanak olyan dolgokat, vegyenek részt olyan élményekben, amelyek a húszévesekre jellemzők. Ezzel sikerült is újabb tömegeket visszakapcsolni a fogyasztásba. Zseniális ötlet volt, és mennyi áldozatot szedett! A reklámokkal nem csupán termékeket, hanem élményeket, érzéseket akarnak eladni. Azt hirdetik, ezzel valóra válthatjuk legszebb álmainkat is. A nyugati neoliberalizmus szerint a személyiség szabadsága határtalan, a lehetőségek végtelenek, és minden sarkon csoda vár. Ezzel szemben a természet nagyon konzervatív, mert nincs alternatíva: megöregszünk és meghalunk. Hiába erőltetjük az egyenlősdit, valójában nem vagyunk azok, hiszen például szépek és fiatalok sem vagyunk egyformán. A vágyálom és a valóság ütközése súlyos konfliktusokhoz vezet a fogyasztói társadalomban. A kapcsolatok is üzletté válhatnak. Annak, akinek pénze van, persze könnyebb, mivel a pénz képességeket pótló eszköz. Akárcsak a hatalom és az extremitás, mint például a hírnév. Egy olyan sztárművész, mint mondjuk Picasso, bármikor járhatott 18 éves nővel, ha akart. Egy vállalati könyvelő azonban sem extremitásban, sem életstílusban nem tudja megadni azt a fiatal nőknek, amit elvárnának tőle, és amivel áthidalhatná a korkülönbséget.

– Ebben a közegben a jó nő, mint egy jó autó, leginkább státuszszimbólum. A férfi addig érezheti magát értékesnek, amíg fiatal nője van. Sok támadást kapott feministáktól, amiért megvásárolhatónak festi le a nőket.

– Budapesten körülbelül kétmillió ember él, és én csupán egy szűk rétegről írok. Főleg arról a felső középosztályról, amelyhez ügyvédként magam is tartozom. Ezek tehát dokumentumszerűen megírt történetek, olyan élmények alapján születtek, amelyeket mások megosztottak velem, és amelyek köré novellákat, regényt építhetek. Ez nem a Szomszédok teleregénye, amelynek végén le kell szűrni az erkölcsi tanulságokat. Ha az írásaimban mindenki erkölcsileg tiszta lenne, és mindig helyesen döntene, akkor hol maradnának azok a konfliktusok, amik nélkül nincs irodalom? Különben az IKEA, vasárnap című regényemben már alkottam olyan női szereplőt, aki végtelenül tudatosan, a realitások szerint éli az életét, hogy megmutassam: másféle női karaktereket is tudok papírra vetni.

Fotó: Kovalovszky Dániel

– A Nem kijárat hősei sokkal többet elértek, mint szüleik a Kádár-rendszerben. Mégis, mintha semmit sem tudnának a szabadságukkal kezdeni. Mi ennek az oka?

– Én ennek a rétegnek az önzéskultúráját akartam megmutatni. Ezek a férfiak mindent meg akarnak kapni az élettől, és ez 30 és 50 éves koruk között többé-kevésbé meg is adatik nekik. A kétezres években idetelepülő multinacionális cégek munkaerőhiánnyal küszködtek, rengeteg képzett fiatalra volt szükségük, gyors érvényesülést és anyagi felemelkedést biztosítottak nekik. Az akkor harmincas yuppie-nemzedék tagjai a rendszerváltás győzteseinek érezhették magukat, de ezért sok mindent fel is kellett áldozniuk. „Embertelen szervezetekben robotoló rabokként élnek” – írta róluk egyik versében a neves francia kortárs szerző, Michel Houellebecq.

– Könyve hősei is egész nap robotolnak, s azután lecsapolják a gőzt a budapesti éjszakai élet kultikus szórakozóhelyein.

– A feszültségüket növeli az is, hogy csapdahelyzetbe kerültek: belelátnak a náluk is jóval gazdagabb felsővezetők és topmenedzserek luxuséletébe, szeretnének ők is egyre magasabbra emelkedni, de aztán, mint a gázzal töltött luftballonok, nekiütődnek a plafonnak, és visszapattannak. Fájdalmas ütődések szembesítik őket azzal: ez már nektek nem jár.

– Szereplői diplomások, nyelveket beszélnek. Szakértelmiségiek, de a társadalmi kérdések egyáltalán nem érdeklik őket. A valódi értelmiségi életformának itt már nyoma nincs.

– Ne is keressen köztük értelmiségit a kedves olvasó! Ezek az emberek legfeljebb olyan típusú könyveket forgatnak, mint a Nagy tankcsaták és a Híres órák. Nincs igényük másra. Ők nem értelmiségiek abban az értelemben, ahogy annak idején mi használtuk ezt a fogalmat. Amikor én egyetemre jelentkeztem, én is az értelmiségiek kasztjába szerettem volna bekerülni, de ma már szakértők vannak. A közgazdaságtan úgy hívja őket, hogy technikusok, és valójában ők működtetik a cégeket. Az én édesapám is technikus volt annak idején egy gyárban, ő működtette az egész hőerőművet, miközben a mérnökök fehér köpenyben jártak és okoskodtak. Ugyanígy a hőseim java része is élete jelentős korszakában technikus, például a multiknál. Ahogy a szív pumpálja a vért az erekbe, nekik az a dolguk, hogy pumpálják a pénzt a nemzetközi körforgásba.

– Említette, hogy ön is ehhez a réteghez tartozik, 42 évesen Porschéval érkezett az irodalomba. Hogyan fogadták?

– Arra számítottam, hogy majd heves össztűz alá vesznek, ehelyett jóindulatú kritikákat kaptam, és többen a barátságukkal tüntettek ki. Úgyhogy revideáltam az irodalmi életre vonatkozó álláspontomat. És akinek olyan kiadója van, mint nekem Mészáros Sándor a Kalligramtól, nyugodtan belevághat az irodalmi kalandozásba. A Werk Akadémia íróiskolájában tanultam, ahol Mészáros is előadást tartott. Felajánlotta, hogy küldhetünk neki műveket, elmondja róluk a véleményét, a javaslatait. Ha valaki irodalomra adja a fejét, és kap egy ilyen lehetőséget, több mint bűn kihagyni.

– Még mindig folytatja az ügyvédi praxisát, bár azt nyilatkozta, alig várja, hogy csak az irodalomnak élhessen.

– Szeretném, hogy így legyen, de ezt a tervemet is felül kellett bírálom. Ha nem dolgoznék ebben a közegben, nem találkoznék nap mint nap ezekkel az emberekkel, ha nem érnének ezek az impulzusok, soha nem született volna egyetlen művem sem. Pokoli nehéz a munka mellett írni, de nálam a kettő kiegészíti egymást.

– Ön már megtalálta a gazdagok uniformizált életéből a szellemi kijáratot?

– Nekem az írás óriási sikerélményt, önbizalmat adott, egy csomó új embert ismerhettem meg. Úgyhogy tényleg megnyitott egy új világot, amelyben nagyon jól érzem magam.

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze - jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.