A Temu letarolta a piacot, a magyar kereskedők őrjöngenek

A Temu kábítóan olcsó kínai termékeivel árasztja el a közösségi oldalakat és rövid idő alatt letarolta a magyar piacot. A magyar kereskedők szerint tisztességtelenül jár el a kínai webáruház, ezért a GVH-hoz fordultak.

2024. február 14., 12:28

Szerző:

A Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) fordultak a magyar kereskedők a kínai Temu kínai webáruház miatt – írja az RTL.  Az elmúlt hónapokban lépten-nyomon a Temu hirdetéseibe lehetett botlani, így azok is megismerhették nevét, akik egyébként az online rendelést csak viszonylag korlátozott számban veszik igénybe. Az online piactér üzemeltetője a kínai PDD Holdings e-kereskedelmi vállalat. Az őszi és a koratéli időszakban egyre nagyobb népszerűségre tett szert a felület, ez pedig nemcsak a marketingkampánynak volt köszönhető, hanem a magyar nyelven elérhető weboldalnak is. Ráadásul forintban adja meg az árakat rendkívül olcsón, így gyakorlatilag olyan érzése lehet az embernek, hogy egy hazai webshopban vásárolna. 

A különbségek egyértelműen az árakban mutatkoznak meg, és ez már most rányomja bélyegét a hazai webáruházak üzemeltetőinek eredményeire. A Temu már most veri az eMagot. A vonatkozó statisztikák alapján elmondható, hogy a TEMU-hoz az elmúlt 28 napban ( vagyis januárban) 316 146 látogató érkezett a magyarországi felületen, magyar IP-címekről. Ezzel szemben az emag.hu mindössze közel 294 ezer látogatót tudhatott magáénak. Az összes oldallátogatás 28 nap alatt a TEMU esetében kétmillió volt, az eMag-nál mindössze másfél millió – írja az ekerhirado.

A Temu versenyjogi és egyéb fogyasztóvédelmi egyéb szabályokat sért a magyar kereskedők szerint 

A TEMU koncepciójának egyik alapja az, hogy a gyártókat és a fogyasztókat közvetlenül köti össze, innen az óriási árelőny. Versenyjogi szempontból a dömpingár alkalmazása és az ingyenes szállítás lehet problémás. Az Ecommerce Hungary e-kereskedelmi szövetség szerint számos jogsértést követhet el a webáruház, ezen felül többen gyanítják, hogy a cég szándékosan vállal be jelenleg veszteségeket a piacszerzés és az agresszív terjeszkedés érdekében.

A cég korábban csak annyit közölt az Ecommerce Hungary fellépésével kapcsolatban: „A Temu teljes mértékben elkötelezett amellett, hogy betartsa a törvényeket és az előírásokat minden olyan országban és régióban, ahol tevékenykedik.” Dr. Bőgel György, az Ecommerce Hungary elnöke szerint „a Temu akkor is nagyon kemény versenytárs lenne, ha minden szabályt betartana”. Viszont szerinte egyáltalán nem biztos, hogy ez így is van. A szakember felidézte, hogy a kínai vállalattal kapcsolatban a hazai online hirdetők már több hónapja panaszkodnak.

„Először csak szórványosan érkeztek panaszok, aztán hólabdaszerű jelenséggé változott a dolog. Többen már arról beszélnek, hogy konkrét anyagi károkat, piacvesztést okozott számukra a Temu”

– nyilatkozta az RTL-nek.  Ezeket az eseteket egyelőre nem tudják maradéktalanul igazolni, ezért is kérnek vizsgálatot a versenyhivataltól. 

Dr. Bőgel György szerint két része van az ügynek: egyrészt az elektronikus piacra konkrét szabályok vonatkoznak, és kérdés, hogy ezeket a kínai óriás betartja-e. Itt az adózással, áfával kapcsolatos ügyek mellett olyan kérdések is felmerülnek, hogy szabályosan tüntetik-e fel akcióikat vagy árazzák a termékeket. Szerinte fontos, hogy ezeket a szabályokat minden szereplő betartsa, ne legyen olyan, hogy mi futóversenyt tartunk, aztán megjelenik valaki biciklivel. 

Az ügy másik része szerinte inkább iparpolitikai, felfogás kérdése: „Mit mondunk? Azt, hogy ilyen a piaci verseny, az erősebb győz? Vagy azt, hogy van egy hazai piac, azon vannak fejlődő, ígéretes hazai cégek, amiket meg kellene védeni valahogy?” – tette fel a kérdést az Ecommerce Hungary elnöke. Szerinte itt arról van szó, hogy megjelent egy komoly, több százmillió dolláros külföldi tőkével rendelkező holding, amely elkezdte elvinni a piacot mindenféle akciókkal, engedményekkel – szerinte „pénzégetéssel”.

Még ha ki is derül, hogy a Temu minden szabályt betart, akkor is nagy problémát jelent, hogy óriási marketinggel megjelenik itthon egy olcsó kínai árukat kínáló cég, és komoly versenytárssá növeszti ki magát.

(Kiemelt képünkön: a Temu az App Store-on egy telefon képernyőjén és a háttérben egy képernyőn megjelenő Temu logó látható. Fotó: Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP)