Öt év után újra sugároz állami hirdetéseket az RTL Klub, amely ellen nemrég még szellemi honvédelmet hirdettek

2019. január 19. 06:33 - szerző: Molnár Richárd

Csütörtök óta az RTL Magyarország csatornáin, így az RTL Klubon is láthatók a magyar kormány "Magyarország jobban teljesít" sorozatának kisfilmjei, amiket Társadalmi célú hirdetésnek soroltak be - vette észre az Index. A kereskedelmi tévécsatornán 2014 óta nem voltak ilyen hirdetések, amelyek témái korábban a nemzeti konzultációk, Soros György, a Sargentini-jelentés, a migránsok és „a Magyarországot támadó Brüsszel” körül mozogtak. A hírportál szerint ezek a hirdetések tartalmilag nehezen egyeztethetőek össze a társadalmi hirdetések definíciójával, ami a következő:

Minden olyan közlés, üzenet, információ eljuttatása a társadalom tagjaihoz, csoportjaihoz, a társadalom érdekében, melyek a társadalom tagjait tájékoztatja, a társadalom értékeiről, valamint meggyőzi a társadalomban felmerült problémákról, azok megoldásáról, kitűzött céljairól, illetve a társadalom mozgósítása, cselekvésre késztetése.

Az RTL Klub egyébként öt évvel ezelőtt akkor került ki az állami hirdetések kedvezményezetti köréből, amikor 2014 júniusában - a televíziót pénzügyileg károsan érintő - reklámadó bevezetése után elkezdtek a korábbiakhoz képest szokatlanul nagy arányban foglalkozni belpolitikai hírekkel, ráadásul olyanokkal, amelyek az Orbán-kormány számára kínosak voltak. Például Mészáros Lőrinc gazdagodásával. Mindezt úgy, hogy az akkor már két hónapja lecsengett 2014-es országgyűlési választások előtt a politikai hírek jellemzően a híradó második felében, röviden, inkább csak a médiatörvény minimális kötelezettségeinek eleget téve szerepeltek az RTL Klub Híradóiban.

Az RTL Klub azonban már akkor közleményben cáfolta, hogy a reklámadó előtt ne foglalkoztak volna politikai hírekkel. Ez tényszerűen igaz volt (hiszen a médiatörvény is kötelezte őket erre), továbbá valóban megjelenítettek kényelmetlen információkat is a Fidesz szempontjából (például Rogán Antal pasaréti lakásáról). Azonban a reklámadó után már volt olyan hét, ahol szinte mindennap foglalkoztak például Mészáros Lőrinccel.

A kereskedelmi tévé esti hírműsora továbbra is készít olyan riportokat, illetve mutat be olyan híreket, amelyek az Orbán-kormány vagy a Fidesz számára kellemetlenek, ezért valódi meglepetésként hat, hogy visszatértek a csatornára az állami hirdetések. Hiszen a kormány faliújságja, a Magyar Idők például tavaly augusztusban szellemi honvédelmet hirdetett az RTL Klub ellen, a Médiatanács pedig 143 millió forintos, később jogerőre emelkedett büntetéssel sújtotta a csatornát.

Az Index megkeresésére az RTL Magyarország Marketing- és Kommunikációs Igazgatósága azt írta,

2014-ben voltak utoljára társadalmi célú kormányhirdetések az RTL Magyarország csatornáin. Öt évvel később ismét kaptunk megkeresést, és miután azok megfelelnek a társadalmi célú reklámok kritériumainak, bekerülhettek az adásmenetbe.

A kormányhirdetések visszatérése mögött az a megfontolás is állhat, hogy hamarosan dönthet az Európai Bizottság abban a 2016 óta tartó vizsgálatban, amelynek alapján felmerül az uniós jogba ütköző tiltott állami támogatás gyanúja a magyar közszolgálati médiával kapcsolatban. A 444.hu azt írta, hogy az EU szabályai szerint az állam finanszírozhatja a saját médiáját, de csak bizonyos megkötésekkel. Leginkább azt kellene figyelembe venni, hogy a kereskedelmi médiát ne érje aránytalan hátrány.

Csakhogy az országos elérésű közszolgálati (MTVA) és kereskedelmi csatornák (Andy Vajna kormánybiztos TV2-je) közül egyedül az RTL Klub nem kapott eddig kormányhirdetést. Vagyis ha kapnak, azzal a kormány előnyre tehet szert az uniós vizsgálat során.