Mészáros Lőrinc megkapja a TV2-t és a Borsot is, Andy Vajna elbúcsúzhat a médiabirodalmától

2018. október 18. 12:50 - szerző: Biró Marianna

A piaci pletykák valóra válnak, heteken belül átveszi Andy Vajna médiaportfólióját Mészáros Lőrinc. Mindez magyarázatként szolgálhat arra, hogy ezen az őszön irdatlan, epizódonként akár százmilliós költségvetésű műsorokkal állt elő a hét minden egyes napjára a TV2. Miközben versenyt hirdetnek a piacon első RTL-lel, a heti félmilliárdos kiadás számláját – nagyon úgy tűnik – az adófizetők állják.

Valószínűleg heteken belül, de még biztosan az idei évben átveszi Andy Vajnától a TV2 Média Csoport Zrt. irányítását Mészáros Lőrinc egyik nagyvállalata. A vevő az Opus Global Nyrt. szárnyai alatt működő Opus Press Zrt., a Mészáros-féle médiabirodalom fő zászlóshajója, a Mediaworks Hungary Zrt. tulajdonosa lehet. A 444 információi szerint a tranzakcióval párhuzamosan Mészáros megkapja Vajnától a Lapcom Zrt. kiadócéget is, és ezzel Bors mellett a birtokába kerül a két nagy megyei napilap, a Kisalföld és a Délmagyarország is.

Mészáros Lőrinc folytatja

A portál informátorai szerint a politikai vezetés egyik pillanatról a másikra felszámolja Vajna két és fél éven keresztül összerakott médiabirodalmát, és tovább centralizálja a fideszes médiabirodalmat Orbán Viktor szomszédságában. Nem véletlen, hogy az ügy ismerői sem „adás-vételről”, inkább csak „tulajváltásról” beszélnek, hiszen valójában a politikai akarat (azaz a miniszterelnök) dönt az ilyen ügyekben. Úgy tudják, hogy a filmügyi biztos egyedül az elmúlt évben a médiahatóság segítségével országossá duzzasztott Rádió 1-et tarthatja meg.

 

Lopás főműsoridőben

Csillogás, NER-sztárok, úgynevezett szórakoztatás felsőfokon. Szeptember 24-én a RAM Colosseum színpadán Liptai Claudia és Ördög Nóra műsorvezetésével ismertette őszi műsorrendjét a TV2, október 8-án pedig teljes gőzzel be is indult a reality, amit egyik piaci forrásunk „közpénztalicskázó showként” írt le. A nézők, akik az első héten persze kíváncsiságukkal alaposan megdobták a csatorna nézettségi adatait, aligha értesültek arról:

Andy Vajna médiacége 480-500 millió forintot is elkölt hetente az esti szórakoztató tartalmakra, miközben a médiacsoport bevételeinek döntő hányadát is az adófizetők állják: nem csupán kábeltelevíziós előfizetéseikkel, hanem az állami tőkeinjekciók révén.

A két legnagyobb hazai kereskedelmi tévécsatorna, a TV2 és az RTL Klub versenyét rendre az RTL nyeri. Csakhogy bekövetkezett a nagy fordulat, hiszen Andy Vajna médiavállalatának állítása szerint 2018 áprilisára csupán 2 százalékpontnyi különbség maradt a TV2-csoport és az RTL Magyarország portfóliójának átlagos napi közönségaránya között, ami 2016 májusában – amikor a portfólióbővítés bejelentése megtörtént – még 12,4 százalékpont volt. Miközben a TV2 azt kommunikálja, hogy csoportszinten a teljes lakosság körében piacvezetővé váltak, valójában főműsoridőben a 18–49-es – kereskedelmi szempontból fontos – korosztályban tavaly az RTL Klub az év 365 estéjéből 327-et elvitt. Piaci mércével mérve tehát nem sikerült legyőzni.

Pedig a TV2, amely – immár bizonyosan – szerint hamarosan könnyen Mészáros Lőrinc gigantikus portfólióját erősítheti majd, jelentős kormányzati hátszéllel bírt az utóbbi években is. Az RTL és a TV2 2013 év végéig nagyjából ugyanannyi pénzt kapott az állami hirdetési piacról, de ekkor a Fideszhez köthető Simon Zsolt és Yvonne Dederick ügyvezetők kivásárolták a céget a német Pro7Sat1 tulajdonostól. Innentől kezdve a TV2-csoport részesedése 70–80 százalék között mozgott a teljes tévés piacon, csak 2015 első felében csökkent 30-40 százalékra, amikor a hírek szerint nyomás alá helyezték Simont és Dedericket, hogy adják el a részesedésüket Andy Vajnának.

Miután 2015 őszén az üzlet megköttetett, az állami reklámköltés ismét megugrott, ahogyan megérkeztek a szintén állami hitelek is, amelyekből nagybevásárlást hajtott végre a TV2. A Vajna kezébe került csatorna és az arra épülő médiabirodalom ezután nemcsak jogilag kapott kormányzati támogatást (például a kábelszolgáltatói díjak ügyében, ami persze az RTL-nek is haszon), hanem állami bankok által nyújtott hitelek, irdatlan mennyiségű kormányzati hirdetési bevétel formájában is. Ráadásul a hatóságok „barátságos” eljárásmódja is egyengette a sikerhez vezető utat. A Gazdasági Versenyhivatal például semmi kivetnivalót nem talált a TV2 Média Csoport Zrt. különböző terjeszkedési terveiben, így Vajna médiacentrumainak szaporodásában, miközben korábban az RTL Magyarország nem bővíthetett kedvére.

A két médium párharcának óriási a jelentősége. Miközben ugyanis a közéleti, azon belül is elsősorban a politikai sajtó világosan kettészakadt a kormánypropaganda termékeire, illetve az egyre kevesebb és labilisabb független, kormánykritikus orgánumokra, addig a kereskedelmi televíziózás nemcsak gigantikus tömeget ér el, de a politikailag motiválatlan társadalmi rétegek befolyásolására is alkalmas. Márpedig ez, úgy tűnik, minden pénzt megér az Orbán-kormánynak.

Miközben korábban számos pletyka szólt arról, hogy Orbán Viktor mindenáron szeretné megszerezni az RTL Klubot, a ténylegesen propagandacélú állami hirdetési kiadások a TV2-re koncentrálódnak. A kormánypárti média ugyanis a Mérték Médiaelemző Műhely adatai szerint 2017-ben összesen 56 milliárd 194 millió forintnyi listaáras állami hirdetést kapott. Ebből Andy Vajna médiabirodalma 23 milliárd 324 millió forintnyi, kizárólag a TV2 pedig 21 milliárd forintnyi állami hirdetési bevételt könyvelhetett el. Listaáron persze. A piaci források úgy kalkulálnak, hogy a Vajna-univerzumba effektíve 7-8 milliárd forint folyt be. Ez teljes egészében közpénz.

Döbbenetes tény, hogy mindennek ellenére a TV2 veszteséges. Hiába volt a 2016-os 23,7 milliárd forinthoz képest 2017-ben 45 százalékkal több, 34,5 milliárd forintnyi bevétele a TV2 Média Csoport Zrt.-nek, mégis kétmilliárd forintot meghaladó veszteséget produkált. Igaz, a veszteség még mindig kisebb, mint 2016-ban, amikor 7,2 milliárd forint mínuszt könyveltek el. Eközben az állami reklámokat egyáltalán nem sugárzó Magyar RTL Televízió Zrt. (M-RTL Zrt.), azaz az RTL Klub üzemeltetője hatalmas nyereséget produkált 2017-ben, árbevétele pedig 34 milliárd forintra emelkedett a megelőző évi 28 milliárd forintról.

A TV2 pénzügyi beszámolói különösen annak fényében sokatmondók, ha azt vizsgáljuk, bevételeihez mennyiben járultak hozzá az állami pénzek: a társaság által közöltek szerint a hirdetési bevétel az egy évvel korábbi 14,6 milliárdról 18,8 milliárdra ugrott, míg a szponzorációs bevételek 1,6-ról 2,44 milliárdra növekedtek. A legnagyobb bevételnövekedés a terjesztésnél volt, hiszen ott a korábbi mintegy négymilliárd után 2017-ben már csaknem 11 milliárd szerepelt. Ilyen körülmények között a veszteség oka az lehet, hogy a TV2 apait-anyait beleadva lohol az RTL után. A piaci pletykák szerint a kormányzati busás támogatások célja nem csupán a saját csatornák sikere, hanem a kereskedelmi piac monopolizálása is: szakértők szerint Orbán Viktor mára letett az RTL megszerzéséről, inkább a csatorna lassú kivéreztetését támogatja. Ehhez azonban a piacon kell legyőzni az RTL-t, „kvázi piaci eszközökkel”, amiben Andy Vajna mostanáig nem igazán jeleskedett.

Nem meglepő, hogy a TV2 hatalmas energiát fektetett az őszi műsorkínálat reklámozásába, hiszen – mint forrásaink mindegyike hangsúlyozta – Vajnának erősen inog a pozíciója Orbánnál, ahogyan a TV2 Média Csoportot vezérigazgatóként irányító Dirk Gerkensnek is még idén bizonyítékkal kell szolgálnia a kormányfőnek: megéri a befektetés. Utóbbi azért is nehéz feladat, mert Gerkens szerződése információink szerint decemberben lejár.

Információinkat megerősítette a 444.hu cikke is, mely szerint ráadásul a tévé menedzsmentjét sok kritika érte, miután (a Habony Árpád tanácsára szerződtetett) Dirk Gerkens és volt RTL-es üzlettársa, Rákosi Tamás az IKO-csoporthoz szervezte ki a tévéből a legköltségesebb műsorok gyártását. A korábban az RTL-t 14 éven keresztül vezető Gerkens már 2017-re profitot ígért, ehhez képest  a tévé csak vitte a pénzt, és ez egyre jobban fájt Mészáros köreinek, különösen 2017 januárjától, amikor az állami Eximbanktól felvett hitelt 6,7 milliárdos hitelt a kormányközelbe került MKB vállalta át. Éppen ezért Vajna és köre távozásával a portál szerint

Gerkensnek mennie kell.

Fotó: Merész Márton

Ez is magyarázhatja az irdatlan őszi műsorkínálatot, amely egyúttal vélhetően újabb állami tőkeinjekciót is jelent, például a hirdetések terén. Aligha lehet ugyanis másként megmagyarázni, miből futja a veszteséges TV2-nek arra, hogy év végére 15-re gyarapodjon a médiavállalat csatornáinak száma az elindított Spíler sportcsatornák, valamint a most debütáló Jocky TV, továbbá a „felsőkategóriás prémium-mozicsatornaként” hirdetett Moziverzum révén. Ez utóbbi csatorna információink szerint önmagában milliárdos kiadást jelenthet a cégcsoportnak, holott a TV2-nél, társasági beszámolójuk szerint, a vásárolt filmek, sorozatok jogdíjai már 2016-ban is 7,7 milliárdra, 2017-ben pedig már 12 milliárd forintra rúgtak. El lehet képzelni, hogy egy új prémium-mozicsatorna esetén ez mibe kerülhet, nem is beszélve a Spíler csatornákra megszerzett sportközvetítési jogok áráról.

A totális háború megindítását jelzi a TV2 főcsatornáján most bedobott heti hétnapos show-műsorkavalkád.

Piaci forrásaink szerint ugyanis egy csatorna máskor kétszer ennyi idő alatt sem tenne adásba ennyi nagy költségvetésű, sok esetben külföldi licenc alapján, saját gyártásban létrehozott műsort. A jelek arra utalnak, hogy a TV2-nek tíz hete van a bizonyításra. Ehhez pedig valóban mindent be kell vetniük. A hétfőnként látható, Ninja Warrior Hungary 2018 című nagyszabású show húszmillió forintos főnyereménye is kissé talán más fényt kap, ha figyelembe vesszük: a piacot ismerők szerint egyetlen ilyen epizód gyártása 80-90 millió forintot emészt fel.

Keddenként is nagyot dobnak. A legbátrabb párosban – amely a dán formátumú, The Bravest című kalandreality magyar verziója – sztárpárok küzdenek, a celebparádé pedig a csatornának egy piaci forrásunk szerint epizódonként legalább 80 millió forintos kiadást jelent. Ráadásul szintén keddenként megy adásba a TV2 új, saját gyártású sorozata is, a Bogaras szülők. Mivel néhány hónapja is egy hasonló esettel volt tele a sajtó (A piramis és A fal című műsorok, vagy korábban a Vacsoracsata, de akár a Sztárban sztár esete is a lopásként felrótt műsorok között szerepel forrásaink szerint), nem nagy meglepetés, hogy ez a szappanopera is koppintás, méghozzá az RTL-en már futó, hasonló témájú és minőségű sorozattal kívánja felvenni a versenyt. Ami viszont meglepő: egy szimpla hétköznap estére tettek egy olyan vígjátéksorozatot, amely epizódonként legalább 25 millió forintba kerül.

Egy nappal később óvodásokra épített show-műsorral szórakoztatja a nagyérdeműt a TV2. A Mit tenne a gyereked? című műsor kapcsán egy, a piacra rálátó forrásunk azt állította, ez a formátum – miután a licencet már megvásárolta a TV2 – epizódonként mintegy húszmillió forintba kerülhet. De ezzel még nem lenne egész estés a buli, ezért a TV2 beszuszakolt szerdára és csütörtökre egy másik műsort is: a Couple or not magyar verziója a Sztárok és párok nevet kapta, amelyben ismert emberek ezúttal arra vállalkoznak, hogy a stúdióban lévő húsz civil szereplőről kitalálják, ki az a 12, akik párt alkotnak. Ha a celebek ügyesen tippelgetnek, 15 millió forint is ütheti a markukat, a műsor gyártója pedig epizódonként 15 milliós számlát állíthat ki.

Péntekenként a TV2 – az őszi műsorstruktúra lényegét jól összefoglaló címmel – a Csak show és más semmi nevet viselő műsort sugározza. Persze ez is „hírességeket” vonultat fel, ami egy ilyen típusú műsorok szerkesztésében is tapasztalatot szerzett forrásunk szerint legalább 60-70 millió forintot kóstál epizódonként. De a péntek esti lázhoz elengedhetetlen még egy jó sorozat: a TV2-csoport megbízásából ezúttal is az IKO Műsorgyártó Magyarország a ContentLab Factoryval gyártja a Korhatáros szerelem új évadát, amiért epizódonként 30-35 millió forintot számlázhatnak.

A hétvégi csúcsra is nagy erőkkel készült a TV2, hiszen az epizódonként 10-15 millió forintos költséget is jelentő Master Chef Junior a csatorna új főzőműsora szombat este, benne celebpárok gyermekeivel és Ördög Nórával. Vasárnap este pedig jön a szintén RTL-koppintás Sztárban sztár, adásonként információink szerint 60 millió forintos költségkeretű celebparádéval. Erre a napra megvásárolta a TV2 a magyar HBO díjnyertes sorozatának, az Aranyéletnek a jogait is, ennek költségéről nincs piaci információnk. Mindezeken túl második évadjával és Liptai Claudiával érkezik a Séfek séfe, és visszatér a Legyen ön is milliomos! is Gundel Takács Gáborral. E két műsor gyártása epizódonként újabb tízmilliókat jelent.

E műsorstruktúra a gyártásban tapasztalattal rendelkezők kalkulációja szerint összességében heti félmilliárdos költséget jelent. Hogy meddig? Erről és a kiadásokról is megkérdeztük a TV2-csoportot, de stratégiai okokból erre nem kívántak válaszolni, egyéb kérdéseinkre pedig ígéretük ellenére sem kaptunk választ.

Egy ugyanakkor biztos: a főműsoridős „közpénztalicskázással” súlyos versenyhátrányba kerülhet az RTL. A konkurens csatornánál, ahogyan korábban sem, megkeresésünkre most sem kívántak piaci híreket kommentálni. Mások szerint viszont ez így már nem is valódi piac, nem is valódi verseny, hiszen a TV2 elkönyvelhetetlen módon „tol bele” a csatornába annyi pénzt, amennyi nincs jelen a magyar kereskedelmi televíziós iparban, vagyis csakis az állam felől érkezhet.

– A TV2 tipikus esete annak – mondta egyik forrásunk –, hogyan szánt fel egy szabad piacot az Orbán-kormány, miként fordítja a jogi, hatósági és költségvetési erőfölényét arra, hogy ellehetetlenítsen más szereplőket. Az állami hirdetési pénzekből nem csak a holdudvar gazdagodik meg, ez nem puszta főműsoridős lopás: itt hosszú távon a nyilvánosság totális kontrollját terjesztik ki a társadalom minden területére.

Névtelenséget kérő másik informátorunk úgy értékelt:

– Itt, a szemünk előtt, tömegek tévéképernyőjén keresztül zajlik az adófizetői pénzek kitalicskázása és egy újabb piac bekebelezése.

Mindezzel lényegében egyetért a médiajogász is. Polyák Gábor, a Mérték Médiaelemző Műhely vezetője szerint a kormány 2010 óta folytatott „lex barátok és ellenségek” jogszabályalkotói gyakorlatával egyértelművé vált, hogy a gazdaság minden szegmensében torzítja a versenyt. Ez a nyilvánosságra különösen igaz, hiszen a sajtó és a média esetében már egyáltalán nem beszélhetünk piacról. Polyák szerint az állami hirdetések mértéke láthatóan nem csak a közéleti, politikai lapok és portálok piacán befolyásolja a versenyt, arányaiban a teljes magyar reklámtortán belül is a kormány a legjelentősebb hirdető.

Ami pedig a kereskedelmi televíziós verseny felszámolását illeti, a médiajogász szerint az RTL számos nemzetközi fórumon alappal tehetne panaszt a versenyjogi normák áthágása miatt.

– Arról nem is beszélve, hogy az RTL olyan, széles tömegeket elérő utolsó bástyává vált, amely még hiteles hírközlésre képes, véleményformáló erejét nem szabad alábecsülni. A helyzet még annál is tragikusabb, mint ahogy el lehet mondani vagy le tudjuk írni – mondja Polyák Gábor. – A magyar nyilvánosság egésze a hatalom kezében van, piactorzító eszközök, azaz törvények, eljárások, állami hirdetések és főként a médiatulajdonszerzés révén.