Folytatódik a vita a nagykörúti kerékpársávról

2020. szeptember 1., 14:40

Szerző:

Köztes megoldás mellett döntött a főváros vezetése a nagykörúti biciklisávval kapcsolatban. A civil szervezetek és a mért forgalmi adatok annak megtartása mellett érveltek, a kormány és a Demokratikus Koalíció fővárosi frakciója viszont ellenezte azt - írja a Pesti Hírlap. 


A kompromisszumos megoldásvélhetően nem tesz pontot a vita végére.A céllal szavakban mindenki egyetért, az intézkedéseket már nem merik meghozniÉvek óta szakmai konszenzus övezi azt a közlekedésfejlesztési irányt, hogy a nagyvárosi közlekedésen belül a kerékpáros és a tömegközlekedés arányát növeljék, méghozzá az autóforgalomrovására. Ezt a célt rögzíti a 2019-ben – még az előző városvezetés által elfogadott – Budapesti Mobilitási terv is.

Tavasszal – New Yorkhoz és Berlinhez hasonlóan – ideiglenes, járványügyi kerékpársávokat festett fel a főváros vezetése. Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója akkor üdvözölte a döntést, reményét fejezve ki, hogy a sávok a vírus miatti korlátozások után is megmaradnak, ahogyan Hollandiában és Dániában az 1973-as olajválság szabott új, világszerte példaértékű irányt a korábban a motorizációt erőltető városfejlesztésnek. Az új kerékpársávok között volt olyan is – például a Bartók Béla úton – amelyről még Tarlós István főpolgármestersége alatt született döntés, a járványügyi helyzet csak a megvalósítását hozta előrébb. Volt, amelyet eleve ideiglenesnek szántak – mint például az Üllői úton a metrópótlásra valótekintettel – továbbá olyan is, amelynek hosszú távú sorsát hatásvizsgálathoz, illetve annak lakossági fogadtatásához kötötték.

Ilyen volt a legtöbb vitát kiváltó nagykörúti kerékpáros sáv is, amelyről szeptemberre ígértek végső döntést.A politika is beleálltA nagykörúti kerékpársáv ügye igen hamar politikai színezetet kapott, a fővárosi ellenzék és a kormánypárti sajtó – Vitézy Dávid elvi támogatása ellenére – diktatórikus és előkészítetlen lépésneknevezte az ideiglenes kerékpársávokat. Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára pedig a közvetlenül bejelentés ígért dátuma előtt szólította fel levélben a főpolgármestert, hogy a várható forgalmi dugókra való tekintettel iskolakezdésre számolja fel a nagykörúti kerékpársávot.

Fürjes levelében egyenesen úgy fogalmazott, hogy „a Fővárosi Önkormányzat minden vezetője hagyjon fel az autósüldözéssel, az autóval közlekedők megbélyegzésével és elítélésével". Trippon Norbert, a Demokratikus Koalíció budapesti elnöke Fürjes mellé állt a vitában és arra kérte a főváros vezetését, hogy mindent tegyen meg azért, hogy Budapest elkerülje az iskolakezdés idejénmegszokott dugókat.

Mint írja: „A dugóban veszteglő autók nem szolgálják sem az autósok, sem a tömegközlekedők, sem a biciklisek, sem a gyalogosok érdekeit, ezért mindent meg kell tenni, hogy a Főváros elkerülje a közlekedési káoszt!” Hogy konkrétan mire gondolt, azt – szavak helyett – egy,a Nagykörútról készült, üres kerékpársávról készült feltorlódó kocsisorról készült képpel tette egyértelművé.Dorosz Dávid, a területért felelős főpolgármester-helyettes Fürjesnek írt válaszában arra hívta fel azállamtitkár figyelmét, hogy a végső döntést – az államtitkár vádjaival ellentétben – még nem hoztákmeg és azt forgalomszámlálási adatok, az érintett fővárosi cégek (Budapesti Közlekedési Központ, Budapest Közút) szakmai anyagai alapján, illetve az érintett kerületek vezetésével, a civil szervezetekkel és a lakossággal való egyeztetés után fogják meghozni, amelynek határideje még nem zárult le. Kompromisszum született, de milyen?

Karácsony Gergely főpolgármester és Balogh Samu kabinetfőnök augusztus 31-én délután 1 órakor sajtótájékoztató keretében jelentette be, hogy a Nagykörút északi karéjában az ideiglenesen kialakított kerékpársáv véglegessé válik, a Petőfi híd és a Blaha Lujza tér között viszont visszaáll a 2x2 forgalmi sáv, igaz a parkolósávok helyén – és a legszűkebb szakaszokon a járdán – kerékpársávlétesül. A Magyar Kerékpáros Klub közleményben üdvözölte nagykörúti, Bartók Béla úti, Villányi és Tétényi úti kerékpársávok megtartásáról hozott döntést, hozzátéve, hogy álláspontjuk szerint „a Nagykörút józsefvárosi szakaszán nem a körút átfogó megújulását szolgáló megoldás születhet.”Vitézy Dávid, a Fürjes Balázs államtitkár irányítása alatt működő BFK vezérigazgatója közösségi oldalán úgy kommentálta a városháza bejelentését, hogy „Örülök, hogy a Nagykörút esetében is végül megszületett a kompromisszum, miután a ma reggel Fürjes Balázs által tett javaslatot elfogadva, azzal egybevágóan úgy döntött a Városháza, hogy a következő napokban a nagykörút legforgalmasabb szakaszain a parkolósáv helyére kerül a kerékpársáv.” Mint írja, sokan talán csalódottak, de a járvány nélkül még itt sem tartana a nagykörút kerékpáros fejlesztése, miközben Vitézy szerint a forgalmi adatok bizonyítják annak hasznosságát. Nem mindenki elégedett a döntéssel.

Ahogy a Közlekedő Tömeg Egyesület állásfoglalása fogalmaz:„A mai bejelentés a világjárvány második hullámának előszobájában komoly visszalépést jelent az intézkedés eredeti céljaiból a Nagykörút közel felén: a Corvin-negyed és a Blaha Lujza tér közötti szakasz 2x2 sávosra visszabővülő kialakításával csúcsidőn kívül ismételten a sebességtúllépések, előzgetések és a zaj, csúcsidőben pedig az immár 2x1 sáv helyett 2x2 sávon álló dugó otthona lesz a körút. Az áteresztőképességet meghatározó csomópontok kialakítása miatt ráadásul érdemi többletkapacitást sem biztosít a cipőkanállal és a maradi tervezési elvek mentén megszült megoldás,ahol a maradékelven elhelyezett kerékpársáv hol a parkolósávon, hol a járdán fog vezetni, óhatatlanul átláthatatlan és balesetveszélyes konfliktushelyzeteket okozva a gyalogosok, biciklisek és parkolni szándékozók között.”

Az egyesület szerint a főváros „a Fürjes-DK szolgálatiautó-lobbinak tesz értelmetlen gesztusokat” a félmegoldással, utalva arra, hogy a fővárost vezető koalíción belül sem volt egységes a kerékpársáv támogatása, azaz nem csak a kormány, hanem sajátszövetségesei felől is érte nyomás Karácsony kabinetjét. A Magyar Közlekedés Klub állásfoglalása szerint a nagykörúti biciklisáv ügyében született kompromisszum „politikai kommunikáció tekintetében talán reális, szakmailag már kevésbé”. Mint írják olyan kompromisszum született amellyel az ellenérdekelt felek sem lehetnek elégedettek és a vita sem fog nyugvópontra fog jutni: „A részleges 2x2 sávos autós kapacitással igazából az agresszív autóslobbi is tovább fog majd hőbörögni, meg persze a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak sem lesz igazán jó, a parkolókat/rakodófelületeket használókról nem is beszélve.”

A kormány két hetet adott az üzemanyag-kereskedőknek, hogy a régiós országokhoz igazítsák az áraikat. Egri Gábor, a Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke szerint nem mindegy, hogy a KSH mely környező államok árait fogja alapul venni.

Dobrev Klára szerint megtámadták a közös listára és a közös főpolgármesternek ajánlásokat gyűjtő aktivistákat, amellyel a hatalom egyértelműen jelezte, hogy a végnapjait éli. Orbán Viktor mindeközben meglehetősen máshogy gondolkodik a kormánypártokról, szerinte ugyanis a közelgő választások egyértelmű esélyese a Fidesz-KDNP.

Hadházy Ákos betekintést kért és kapott a Diákhitel Központ néhány, még Magyar Péter idején megkötött szerződésbe. Az erről szóló posztjában az országgyűlési képviselő kifejtette, az általa látott iratok tartalma felvethetik a büntetőjogi felelősség kérdését, ugyanakkor nem minden információt osztottak meg vele. Magyar Péter külön Facebook-bejegyzésben reagált Hadházy vádjaira.

Visszatér a jellemzően napos, száraz, kora nyárias időjárás április utolsó hétvégéjén; a hőmérséklet csúcsértéke vasárnap már 25 Celsius-fok körül alakul, de a szél sokfelé lesz élénk - derül ki a HungaroMet Nonprofit Zrt. előrejelzéséből, amelyet csütörtökön juttattak el az MTI-hez.

A figyelőszolgálatban részt vevő orvosok jelentései alapján április 15. és 21. között 9200-an fordultak orvoshoz influenzaszerű tünetekkel - közölte a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) a honlapján csütörtökön közzétett jelentésében. Akut légúti fertőzéssel 132 800 ember kereste fel orvosát. A tájékoztatás szerint az influenzaszerű megbetegedéssel orvoshoz fordulók 31,6 százaléka gyerek, 33,5 százaléka 15-34 éves, 24,4 százaléka 35-59 éves, míg 10,5 százaléka a 60 éven felüliek korcsoportjába tartozott.