Az igazgatója szerint is szegregált egy iskola Nagyecseden, amit követendő mintának tart a fideszes Járóka Lívia
Dancs Lajos nevét viseli egy állami iskola, amelyet a roma integráció jó példájaként nevezett korábban a Népszavának Járóka Lívia, a Fidesz EP-képviselője. "Nagyecseden például olyan az iskola, olyan jók a tanárok, hogy hiába sok a roma diák, a nem cigányok sem viszik máshová a gyerekeiket. Ilyenből kell minél több"– jelentette ki Járóka az interjúban.
A Népszava azonban az interjút követően elment az intézménybe, hogy megnézze, mi a helyzet és mint kiderült tudósítójuk számára, ott
a gyöngyöspatai iskolához hasonlóan szintén szegregáció tapasztalható. De valójában az egész intézmény egy szegregált iskola.
Bugja János iskolaigazgató a lapnak azt mondta: náluk egy-két kivétellel minden tanuló roma, így integrációról az esetükben nem lehet beszélni, mert
az intézmény kimondottan szegregált iskola.
Ez szerinte „spontán” alakult így, alig nyolc év alatt. Azt mondta, hogy 2011-2012 környékén jelentkezett egy erős „társadalmi igény”, hogy a nem roma diákokat a romáktól elkülönítve oktassák. Az addig csak gimnáziumként működő helyi református középiskola erre felmenő rendszerben általános iskolai osztályokat indított: az ide jelentkezők idén immár nyolcadikosok lettek. Mindezzel párhuzamosan elkezdtek kiáramlani az állami iskolából a nem roma tanulók, míg 2016-ra gyakorlatilag nem maradt belőlük egy sem.
Ma 246-an tanulnak itt, 85 százalékuk halmozottan hátrányos helyzetű, 13 százalékuk „csak” hátrányos, alig 2 százalékuk tekinthető átlagosnak a lap szerint, amelynek többen azt mondták: eközben az egyházi iskolában legfeljebb „mutatóban” van cigány gyerek, a nagy többség tehetősebbnek számító családok sarja.
Ahogy elszivárogtak a középosztálybeli gyerekek, úgy tűntek el a tanárok is: néhány év leforgása alatt a 40-50 fős tantestületből 25-en maradtak az állami iskolában, ahol már negyedik éve hiába keresnek angol szakos tanárt. A kémiát sem szaktanár oktatja.
Az egyébként elfogadó, barátságos légkörű iskolában a gyerekek képességeihez alkalmazkodó oktatás zajlik: kisebb létszámú, 15-16 fős osztályok vannak, ahol jobban lehet figyelni egy-egy gyerekre. Ha valaki deviáns vagy hiperaktív, akkor az „Arizona-szobában” lecsendesedhet: itt amerikai mintára két, az önkormányzat által finanszírozott nyugdíjas pedagógus próbálja egyéni foglalkozásokon „kibeszéltetni” és megoldani a problémákat.