Hétszázan követik Ádámot és Évát – Alternatív jövőkép a győri Audinál

Minden munkatársunkra szükségünk van, akkor sem kell elküldenünk őket, ha rövidesen megkezdődik a valóban kevesebb ember által összeszerelhető elektromotorok sorozatgyártása Győrött – így nyugtatta meg egy háttérbeszélgetésen Achim Heinfling, az Audi Hungária Zrt. nemrég kinevezett elnöke azokat, akik tartanak a világ járműiparát elérő forradalmi átalakulás foglalkoztatási következményeitől.

2017. december 20., 20:54

Szerző:

Győrött működik a világ legnagyobb motorgyára, a Volkswagen-konszern – amelynek része az itt százszázalékos leányvállalatot üzemeltető német Audi AG – több mint harminc gyárába szállítanak belső égésű erőforrásokat. Győrött az Audi személy- és sportautóiba, így például a világszerte népszerű TT-modellekbe szerelnek be motorokat.

Az eddigieknél egyszerűbb e-motorok térhódítása aggodalmat okoz a világ számos gyártóüzemében, ráadásul az új ipari forradalom keretében rohamosan terjedő robotizáció is jelentős mértékű emberi munkaerőt tud kiváltani.

A kételyekkel kapcsolatban Achim Heinfling azt hangsúlyozta: az e-motorok gyártásához valóban kevesebb alkatrészre és emberre lesz szükség, de a munkaerő nem válik feleslegessé, hanem más feladatokat lát majd el. A belső égésű motorok gyártása nem szűnik meg, a piaci igények szerint ezeket legalább még tíz évig nem csupán gyártani, hanem folyamatosan megújítani szükséges, és ebben a szegmensben is folyamatosan új, egyre korszerűbb termékekkel kell előrukkolni. Utalt arra, hogy a két és fél literes, öthengeres győri energiaforrás az év motorja lett. Jövőre megjelenik a győri palettán egy új, háromhengeres Otto-motor is, a négyhengeres dízelmotor nemzedéke iránt is nagy az igény.

Az Autószektor.hu idézi a GgK októberi felmérését, amely szerint a németeknek csak a 14 százaléka tiltaná ki a dízeleket a nagyvárosokból. Az alternatív megoldások ettől függetlenül halaszthatatlanok, ennek részeként gyártanak már Győrben új gázmotorokat. 2019-től pedig két olyan Audi-modell is fut majd az utakon, amelyeknek az e-motorja a kisalföldi megyeszékhelyen készül. A munkatársakat már kiképezték, felkészítették, sőt, az úgynevezett nullszériát le is gyártották a győri gyárban. A szériagyártás a jövő év első felében kezdődik.

Az előrejelzések szerint folyamatosan és jelentősen nőni fog az e-motorok iránti kereslet, ehhez igazodva a nagyobb autókba két ilyen motort is beszerelnek. Fontos, hogy a belső égésű motorok szerelésére kialakított eddigi gyártósorok helyett áttérnek a moduláris gyártásra, ami alapvetően megváltoztatja a logisztikai irányokat. A kialakított gyártószigetek között robotrendszerek szállítják az alkatrészeket. Ennek a rendszernek a működtetése más kompetenciákat is megkövetel a munkatársaktól, így elkerülhetetlen a folyamatos át- és továbbképzésük.

Achim Heinfling: A munkaerő nem válik feleslegessé

A győri gyárban nemcsak motorokat, hanem kész járműveket is gyártanak, szerelésüket mindig a konszern belső pályázatán nyerik el az egyes üzemek. Győrött az első sportautókat húsz évvel ezelőtt még a német világcég anyaközpontjából vonattal Magyarországra szállított, lakkozott karosszériával szerelték fel, ma azonban már a Rába-parti városban préselik és építik össze, majd lakkozzák ezeket az elemeket.

Jövő tavasszal kezdődik Győrben az új Q3-as modell gyártása, ehhez 15 ezer négyzetméterrel bővítették a szerszám- és 90 ezer négyzetméterrel a karosszériaüzemet, ahol már munkába is állítottak hétszáz új robotot. Az első, Ádámnak és Évának elkeresztelt, a munkatársakkal kooperáló győri robotokat tehát rengeteg leszármazott követi. Az itt készülő elemek minőségét jelzi, hogy ebben az üzemben gyártják az Audi mellett a Lamborghini és a Bentley egyedi karosszériáját is.

Jövőre lesz negyedszázada, hogy az Audi leparkolt Győrben, és az elmúlt időszakban nyolc és fél milliárd eurót ruházott be a városban. Nemrég vették fel a tizenkétezredik munkatársukat, jövőre pedig hazahívják azokat a szakembereket is, akik átmenetileg a vállalat pozsonyi gyárában dolgoztak.

A modellváltások időszakában ugyanis mindig kevesebb munkaerőre van szükség, amikor viszont megkezdődik a szériagyártás, elengedhetetlen a már képzett munkatársak foglalkoztatása. A járműiparban megszokott problémát az Audi úgy oldja meg, hogy megtartja saját szakembereit, és az átmeneti időre a konszern valamelyik gyárában ajánl fel nekik munkát, most például a közeli Pozsonyba szállítják naponta az embereket a cég buszai.

Ők jövőre visszatérnek Győrbe, hiszen 2018-ban már nemcsak a TT sportmodellek, hanem a Q3-asok is itt készülnek, 2019-ben pedig jöhet egy vadonatúj modell, a Q4 gyártása.