Puccsszerű törvényhozás

Hasonló tartalmú cikkeket a 168 Óra hetilap legújabb számában olvashat.

2022. január 29., 06:33

Szerző:

Decemberben, amikor javában tartott a karácsonyi készülődés, a NER bírósági ügyekben érdekelt különítménye meglepetésszerű akcióval hozta létre a hazai közigazgatási bíráskodás új rendszerét. Ellenállás nem volt, még az sem nyilvánvaló, hogy az ellenzék egyáltalán észrevette volna: március 1. után a bíróságok új felállásban döntenek az állam és a polgárok vitáiban.

A választások idején már működik majd a Fővárosi Ítélőtáblán létrehozott közigazgatási kollégium, amelynek kialakításával a kormányzat kerülőúton valósította meg régi tervét. A szándék már régen az volt, hogy a bírósági rendszer egészétől elkülönült, a kormánypolitika iránt lojális tanácsok tegyenek igazságot, ha egy-egy állampolgár a rendőrség, az adóhivatal vagy a választási bizottság döntését vitatná.

A közigazgatási bíróság létrehozásának eredeti forgatókönyvét az igazságügyi tárca még Trócsányi László minisztersége idején dolgozta ki. Az országgyűlési kétharmad 2018 decemberében, az ellenzék tiltakozása dacára, megszavazta a kormány akarata szerinti törvényt, amely 2020-ban lépett volna hatályba. A jogszabályt azonban a nemzetközi bírói szervezetek és az EU grémiumai két okból is hevesen bírálták. Egyrészt, mert a miniszter dönthetett volna arról, hogy az új rendszerben ki legyen bíró, másrészt, mert a pályázati pontszámok nyilvánvalóvá tették: a bírói életpálya lépcsőfokain felfelé lépdelő jelöltek behozhatatlan hátrányba kerülnének az Orbán-rendszer iránt lojális közigazgatásból érkezőkkel szemben. A kritikák hatására 2019 májusában a Miniszterelnökséget vezető miniszter bejelentette, hogy határozatlan időre elhalasztják a közigazgatási bírósági rendszer bevezetését.

Ez azonban, enyhén lájtosított formában, most megtörtént. Méghozzá anélkül, hogy akár az ellenzék szakértői (kik is lennének azok?), akár az Európai Parlament képviselői, vagy a bírói fórumok egyetlen zokszót szóltak volna. Jellemző, hogy miután a Helsinki Bizottság blogján az átalakításról megjelent az első elemzés, bírósági forrásaink kis időt kértek, hogy utánanézzenek: valójában mi is történt. Az események gyorsan sorjáztak, míg az utolsó pillanatban, amikor a választások előtt még lépni lehetett, a 133 bátor ember átszabta a bírósági rendszert. A sors iróniája, hogy november 10-én Völner Pál még igazságügyi miniszterhelyettesként tartotta az Országgyűlésben annak a salátatörvénynek az expozéját, amely címe szerint büntetőjogi törvények módosításáról szólt. A cím persze mostanában nem akadály. Hende Csaba az Országgyűlés törvényalkotási bizottságában – ahol az utolsó pillanatokban szokták átszabni a jogszabálytervezeteket – már a bíróságok szervezetéről szóló törvény módosításáról szóló indítványt terjesztett elő, aminek persze semmi köze sincs a büntetőjoghoz. A javasolt új szabályozás értelmében 2022. március 1-től közigazgatási ügyekben első fokon a Fővárosi Ítélőtábla közigazgatási kollégiuma alá tartozó törvényszékek döntenek, másodfokon pedig az ítélőtábla. Hozzászólás nem volt, pedig az esetleg vonakodó képviselők meggyőzése érdekében jelen volt Patyi András, a Kúria elnökhelyettese is. Ő az, aki Varga Zs. Andráshoz hasonlóan úgy került a bírói szervezet élére, hogy első vagy másodfokon sohasem ítélkezett. Viszont a Nemzeti Választási Bizottság élén pironkodva kért bocsánatot Orbán Viktortól azért, mert a magyar törvények rá is vonatkoznak.

A törvény vitájára az országgyűlési képviselőknek egy munkanap és egy hétvége állt rendelkezésükre. A javaslatot a törvényalkotási bizottság fideszes tagja mintegy három percben ismertette. Kifejtette, hogy a salátatörvény elfogadásától a jogrendszer koherensebb lesz, a gyakorlati tapasztalatokat beépítik, a különböző anomáliák megszűnnek. Érthető: nincs jogász, akinek a szomszédba kellene mennie tanácsért, ha a feladat némi semmitmondás. A törvényt a parlament másnap megszavazta, a köztársasági elnök pedig december 17-én alá is írta. A március elsejétől hatályos jogszabály a korábbi terveknek megfelelően a bíróságok országos rendszerétől elkülönült intézményt, mintegy saját szubkultúrát hoz létre a döntésre az állam és polgárainak vitás ügyeiben. Igaz, ebben a konstrukcióban nem a miniszter felügyeli a rendszert, de a jelenlegi viszonyok között a kormánypártok valószínűleg nagyobb reményt fűznek ahhoz, ha a piramis tetején a politikai kinevezett Varga Zs. András Kúria-elnök ül, mint ha a mindenkori minisztertől függnének a kinevezések.

Ez ugyanis a kulcs: ki kerülhet döntési helyzetbe? A törvényalkotó egyszerű, de trükkös módot talált arra, hogy biztosítsa a Fővárosi Ítélőtáblán létrehozott új kollégium lojalitását. Megszabta, hogy az ítélőtábla hatáskörében működő törvényszékek bírái jelentkezhetnek január 10-ig, és aki a feltételeknek megfelel, azt az Országos Bírói Hivatal elnöke pályáztatás nélkül, automatikusan kinevezi. De vajon a bírák közül ki bújja a Magyar Közlönyt a karácsony előtti napokban, vagy január legelején, amikor még kihaltak a bíróságok? A hierarchiában és a fizetési listákon várható előrelépés lehetőségéről elsőként természetesen azok értesültek, akiknek szóltak. És alighanem azoknak szóltak, akiknek az orbáni közigazgatásból érkezve eleve volt némi előnyük.

Kadlót Erzsébet ügyvéd, volt alkotmánybírósági főtanácsos, a Szegedi Egyetem címzetes docense eleve fölöslegesnek tartja az országos bírói rendszertől elkülönülő közigazgatási bíráskodást Magyarországon, ennek szerinte csak a Németországhoz hasonló szövetségi államokban van létjogosultsága. Bírálja a salátatörvénynek azt a passzusát is, amely szerint az ítélőtábla és a törvényszék elnöke a jogegység biztosítása érdekében előzetes döntéshozatalra tehet javaslatot a Kúria kollégiumvezetőjének. Kadlót Erzsébet szerint a jogegységi határozatnak csak akkor van létjogosultsága, ha egymásnak ellentmondó ítéletek miatt kell egységesíteni a gyakorlatot. Az előzetes döntéshozatal esetében viszont lehetséges a törvény által megengedett független bírói értelmezés szűkítése, sőt az is, hogy önkényes döntéssel egy korábban már elfogadott gyakorlatot változtassanak meg.

A jogszabályok tervezetét a bírák nevében Magyarországon kizárólag az Országos Bírói Hivatal elnöke, Senyei György Barna véleményezheti. Azt viszont senki sem tudja, hogy a közigazgatási bíráskodás új rendszeréről ő hogyan vélekedik. Mint a szakértő a 168 Órának elmondta, sem törvény, sem OBH-szabályzat nem rendelkezik arról, hogy a hivatal elnöke milyen bírói szintről szerezze be a véleményeket állásfoglalásának kialakításához, kik vegyenek részt ebben a folyamatban, illetve, hogy lenne visszajelzési kötelezettsége. „Hitbeli kérdéssé silányult, hogy egyáltalán képviseli-e a bírák véleményét”, mondta az ügyvédnő, a Magyar Kriminológiai Társaság főtitkára. Nincs semmilyen következménye annak, ha az OBH-elnök esetleg félreérti a bírák álláspontját, vagy egészen mást képvisel. Valójában senki nem is tudja, hogy mit írt le, mit nem. Ma már ott tartunk, hogy a parlamentben az előterjesztők sem hivatkoznak az OBH-elnök véleményére, vagy hogy azt belefoglalnák a javaslat indoklásába, ami korábban még előfordult.

Egy másik bírósági informátorunk úgy véli, hogy a közigazgatási bírák pályázat nélküli kiválasztását a Kúria túlhatalma határozza meg, ami akkor erősödött meg, mikor a bírósági csúcsszervbe olyan emberek kerültek az államapparátusból, akik korábban egyáltalán nem ítélkeztek. Aggodalomra adhat okot, hogy a Kúrián Varga Zs. András érkezése óta huszonegy új álláshelyet hoztak létre. Egy, a Kúria munkájára rálátó forrásunk szerint gyanút kelthet, hogy az új közigazgatási kollégiumban a tervek szerint öttagú tanácsok lesznek, így még véletlenül sem fordulhat elő, hogy olyan bírák kerüljenek többségbe egy-egy ügy elbírálása során, akiknek a NER iránti lojalitása megkérdőjelezhető volna.

Tóth Zoltán volt belügyi államtitkár szerint a közigazgatási bíráskodás rendszerének átalakítása beleillik azoknak a fejleményeknek a sorába, amelyek veszélyeztetik a választások tisztaságát. „Reformértékű döntés volt 1990-ben, amikor megszüntették a választások pártirányítását, és a rendes bírósági rendszerhez telepítették a választási ügyekben gyakorolt felülvizsgálat jogát. Most a pártirányítás kora tért vissza, mert a döntéseket olyan emberek hozzák meg, akiknek a függetlensége megkérdőjelezhető.” Az előzetes normakontrollról Tóth azt mondja, 2010-ig Magyarországon közigazgatási ügyekben nem volt lehetőség ilyenfajta jogegységi állásfoglalásra. Szerinte a választásokkal kapcsolatos előzetes állásfoglalásoknál borítékolható, hogy azok a Nemzeti Választási Bizottság korábbi döntéseit visszhangozzák majd. Ennek az intézménynek a függetlenségéről pedig sokat elmond, hogy abba az ellenzék együttműködő pártjai csak egyetlen küldöttet delegálhatnak. Tóth szerint a közigazgatási bíráskodás új rendszerének létrehozásával folytatódik a bírói hatalmi ág függetlenségének felszámolása, leomlóban van a jogállamiság utolsó bástyája is.

Péntek éjszaka már nagyrészt derült vagy gyengén felhős idő várható, de a délkeleti határ közelében még ekkor is előfordulhatnak felhősebb körzetek.

Karsai Dániel levélben fordult Sulyok Tamás köztársasági elnökhöz, melyben azt kérte, az államfő tegyen nyilatkozatot arról, hogy kegyelemben részesíti azokat, akik segítenek a gyógyíthatatlan halálos betegségben szenvedők távozásában.