Világrekordra készülnek a robotvitorlás fejlesztői

A robothajóval bejárt leghosszabb út rekordját szeretnék megdönteni osztrák fejlesztők autonóm vitorlásukkal, miközben adatokat is gyűjtenek vele a Balti-tenger barna delfinjeiről.

2012. május 17., 20:56

Az Ausztriai Innovatív Számítástechnikai Társaság abban reménykedik, hogy az ASV Roboat névre keresztelt vitorlás mintegy 150 tengeri mérföldet (270 kilométert) tesz majd meg és 100 órán át működik emberi beavatkozás nélkül, miután július 9-án vízre teszik. A jelenlegi rekord 78,9 tengeri mérföld (146 kilométer), melyet márciusban állított fel a francia ENSTA Brest műszaki intézet robotvitorlása - írja a

hirado.hu.

A robotvitorlásoknak csak ahhoz van szükségük emberre, hogy megkapják a célkoordinátákat. Ezt követően a vitorlások maguk döntenek az útvonalról, a manőverekről, és reagálnak a változó szelekre. Emellett elő is állítják a működésükhöz szükséges energiát, általában napelemek segítségével. Relatíve kevés energiára van szükségük a vitorla és a kormányrúd mozgatásához, miközben a szél szolgáltatja a meghajtást.

2005 óta igen fellendült az érdeklődés a robotvitorlások iránt. Ebben az évben ugyanis két mérnök létrehozta a Microtransatot, mely tulajdonképpen versenyfelhívás azzal a céllal, hogy olyan vitorlást fejlesszenek ki, amely saját maga képes átszelni az Atlanti-óceánt. Ez eddig senkinek sem sikerült.

A Roboat azonban már megnyert egy másik versenyt, a World Robotic Sailing Championshipset. Az osztrák robotvitorlás egy gyerekeknek készült oktatóvitorlás alapján készült, kicsi és stabil. Érzékelői felölelik többek között a GPS-t, az iránytűt és a szélsebességmérőt, mely segít meghatározni az útvonalakat és manőverezni a szélben. Napelemei napos időben 285 watt energiát állítanak elő, metanol működtette üzemanyagcellája tartalék energiát szolgáltat. Vezeték nélküli kommunikációs rendszere lehetővé teszi, hogy a kutatók nyomon kövessék, és már út közben letöltsék az összegyűjtött adatokat.

A barna delfinek megfigyeléséhez a Roboat víz alatti mikrofont használ, hogy rögzítse a Balti-tengerben élő, veszélyeztetett közönséges barna delfinek füttyeit és csettintéseit. A kutatók abban reménykednek, hogy többet kideríthetnek eme delfinek migrációs útvonaláról, szaporodási helyeiről és kommunikációs viselkedéséről.

A jövőben a Roboathoz fejlesztett technológia számos tengeri kutatásban nyújthat segédkezet a tengeri emlősök kihallgatása mellett. „Ezek a napenergiával ellátott robotvitorlások szökőár-előrejelző rendszerekhez, mentésekhez, meteorológiai mérésekhez és olajkatasztrófák helyszíneinek helyreállításához is felhasználhatóak” – mondja Roland Stelzer, a Roboat projektmenedzsere.

A vitorlás fejlesztői szerint a Roboat technológiája az embert szállító vitorlásokon is alkalmazható automata biztonsági rendszerként. A tengerészek néhány feladatot rábízhatnak a rendszerre, mely többek között azt is érzékelheti, ha valaki a vízbe esik, és a hajót elindíthatja a mentéshez.