Mozaikok az antik fürdők erotikájából

Már eddig is tudtuk, hogy az ókori rómaiak nem mentek a szomszédba egy kis erotikáért: idézzük csak fel Ovidiustól A szerelem művészetét, Plautus pikáns vígjátékait, Catullus szerelmes költeményeit vagy Petronius töredékét, a Trimalchio lakomáját, amelyet leginkább Fellini Satyriconjából ismerünk. Ám az ókori fürdők maradványai is erről árulkodnak.

2010. május 16., 08:13

A hét végén, az olaszországi Múzeumok Éjszakáján mutatták be a nyárra tervezett teljes körű megnyitó előzeteseként Pompeji egykori külvárosi fürdőjét, ahová – a 2000 éves „szemérmetlen” mozaikokra való tekintettel – csak felnőtteket engedtek be.


A 2001-ben feltárt Termae Suburbanae (külvárosi fürdők) arról volt nevezetes, hogy Augustus császár (kr.e. 27 – kr.u. 14) korában itt engedték először, hogy nők és férfiak együtt hódoljanak a fürdőkultúra élvezeteinek.. A 21. századi látogatókat egy férfi és egy női hang kalauzolta végig szombaton éjjel két turnusban a termeken, amelyeknek falait az öltözőktől a fedett medencékig merész szerelmi jeleneteket ábrázoló mozaikokkal díszítették. A képek ékesen bizonyítják, hogy a rómaiak a szó legtágabb értelmében értették a "szabad szerelem" fogalmát.

Nyártól valóságos „hang és fényjáték” keretében élhetjük magunkat bele Róma buja aranykorába. Arról nem szól a fáma, hogy a korhatár érvényes lesz-e majd a valódi megnyitó után is, vagy esetleg mégis megnézhetik a 18 éven aluliak, nagykorú kíséretében.

Tavaly a második világháború óta a legjelentősebb mértékben emelkedett az antiszemita incidensek száma világszerte, különösen az iszlamista Hamász október 7-i terrortámadása, és az azt követő gázai háború óta - szögezte le vasárnap kiadott éves közös jelentésében a Tel-Avivi Egyetemen székelő Kortárs Európai Zsidóság Intézete és az amerikai Rágalmazás-ellenes Liga (Anti-Defamation League).