Monet Tutanhamonnal vetekszik

Negyven év óta nem volt olyan kiállítás Párizsban, amely annyi látogatót vonzott volna, mint a január 24-én véget ért Monet retrospektív. Az impresszionizmus névadó vezéralakjának 170 vásznát négy hónap alatt 913 ezer látogató tekintette meg a Grand Palais termeiben. Ennél nagyobb érdeklődéssel csak az 1967-es Tutanhamon kincsei dicsekedhet: egymillió 200 ezer nézője volt. Tény viszont, hogy az egyiptomi fáraó relikviái hat és fél hónapig vendégszerepeltek a francia fővárosban.

2011. január 30., 16:48

A szeptember 22-én megnyílt Monet-tárlat sok látogatóbarát lehetőséggel szolgált. Már két héttel a premier előtt megkezdődöttt a jegyárusítás az interneten, az esti zárást egy órával kitolták, s a finisben négy nap és három éjszaka – összesen 84 órán keresztül - non-stop fogadták az érdeklődőket.

Január 21-én reggel 9-től 24-én este kilencig kígyózó sorokban várakozott a közönség a Grand Palais előtt, néha négy-öt órát is. Négy nap alatt több mint 60 ezren zarándokoltak el a kiállítócsarnokba, az utolsó látogatási nap előtti éjszakán 8800-an váltottak belépőt. Sokan jöttek gyerekekkel, vidékről is nagy számban érkeztek, hogy megnézzék a világszerte legnépszerűbb francia festő hatvan évet átölelő munkásságának minden korábbinál gazdagabb válogatását.

A Grand Palais kiállításán szereplő képek jelentős részét az Orsay Múzeum adta kölcsön, félszáz további festmény jelentős külföldi múzeumokból és magángyűjteményekből érkezett, köztük néhány olyan, amerikai és orosz magánszemélyek tulajdonában lévő Monet-alkotás, amely szinte sosem látható külföldi tárlaton.

A nagykiállítások az utóbbi években jöttek divatba, a múzeumok és kiállítóhelyek versengenek értük, mert miközben az állam egyre kisebb részt vállal a kultúrafinanszírozásból, e kivételes érdeklődést kiváltó rendezvényekre szívesen áldoznak a szponzorok.

A monstre tárlatok igazi médiaesemények, a látogatási idő bővítése, az elektronikus jegyvásárlás lehetősége, a reklámkampányok és óriásplakátok megteszik a magukét, az információ eljut a kultúrafogyasztó közönség minden rétegéhez.

Tutanhamon és Monet között az előző évtizedekben fél tucat kiállítás lépte át a félmilliós látogatottságot, valamennyi olyan jól ismert alkotót választott témájául (Dali, Manet, Degas, Matisse, Renoir), aki a nagyközönség szemében „biztos értéket” képvisel. Az utóbbi tíz év látogatottsági rekordját a Grand Palais 2009-es Picasso és mesterei kiállítása hozta: 783 ezer látogatója volt.

A témához kapcsolódó előző cikkeink:

Monet éjjel is ragyog A ,,jéghercegnő'': Matisse utolsó múzsája

Tavaly a második világháború óta a legjelentősebb mértékben emelkedett az antiszemita incidensek száma világszerte, különösen az iszlamista Hamász október 7-i terrortámadása, és az azt követő gázai háború óta - szögezte le vasárnap kiadott éves közös jelentésében a Tel-Avivi Egyetemen székelő Kortárs Európai Zsidóság Intézete és az amerikai Rágalmazás-ellenes Liga (Anti-Defamation League).