Feloldották a titkosítást: kínos ügybe keveredett a nemzet büszkesége

Színház az egész világ – sokan és sokfelé idézik Shakespeare örökbecsű mondását, ám a nagy drámaíró valószínűleg vonakodott volna papírra vetni azt a történetet, melyet az élet produkált. Hiteltelen cselekmény, elfuserált meseszövés, kétbalkezes szereplők, egészében véve gyenge darab született volna belőle. Ilyenkor gondolja azt az ember – jobb, ha egy művész marad a színpadon és nem próbál beavatkozni a politikába, mert nem sül ki jó belőle.

2010. június 1., 09:32

Nem is hitte el senki egész mostanáig, hogy Margot Fonteyn, az angolok rajongásig tisztelt prímabalerinája képes lett volna egy politikai cselszövésben részt venni. Ám most, amikor a brit kormány újabb hivatalos iratok titkosságát oldotta fel, kiderült, hogy a balerina bizony „nyakig benne volt” egy államcsíny előkészületeiben, és a dolog szempontjából mindegy, hogy a puccskísérlet eleve esélytelen volt – a lényeg, hogy az évtizedek óta igaztalannak tartott vádaknak mégiscsak volt alapja.

A csodaszép és elképesztően tehetséges táncosnő, aki évtizedekig a brit balett és a nemzetközi táncélet állócsillaga volt, 1955-ben feleségül ment egy panamai diplomatához.

Roberto Arias igazi politikai dinasztia sarja volt: édesapja egykor Panama elnöke volt, ő pedig ez idő tájt egyre jobban kiábrándult Ernesto de la Guardia elnök rendszeréből és meg akarta dönteni azt.

A most napvilágra került dokumentumok szerint 1959 januárjában a házaspár jachtján Kubába utazott, és ott találkozott az éppen csak hatalomra került Fidel Castro-val, aki támogatta a puccs ötletét, sőt fegyvert és pénzt is ígért a felkelőknek. (Később Castro még azt is tagadta, hogy tudott volna a tervről, ám a brit külügyminisztérium biztos volt abban, hogy a kubai vezető állt a merényletkísérlet mögött).

A találkozó után három hónappal Fonteyn, a férje és több társa Panamába hajózott, a jacht fedélzetén rengeteg fegyverrel és lőszerrel. Az volt a terv, hogy a felkelők halászhajókon csatlakoznak Ariashoz, majd partra szállnak és a hegyekben gerillaháborút kezdenek. Az akció – különböző okokból – nem járt sikerrel. A színpadon kiváló Fonteyn a való életben ügyetlennek bizonyult: a felkelők azonosítására szolgáló karszalagokat fontos dokumentumokkal együtt véletlenül a vízbe ejtette, így óriási kavarodás támadt, ráadásul a panamaiak bizonyítékokhoz is jutottak. (Ezek közt volt a kiváló kapcsolatokkal rendelkező Arias notesze is, benne hollywoodi hírességek telefonszáma, így terjedt el az a szóbeszéd, hogy John Wayne és Errol Flynn is valahogy érintett volt e tervben, ami természetesen nem volt igaz).

A felbérelt „forradalmárok” a hegyekbe menekültek, Fonteyn eközben a jachttal a főváros felé hajózott, félrevezetve a hatóságokat, így férje is el tudott menekülni. Mire a jacht behajózott Panama City-be, a puccskísérlet híre már futótűzként terjedt el. Fonteyt letartóztatták és börtönbe zárták, igaz, csak néhány éjszakára. A művésznő eljátszotta az ártatlan naivát, akinek fogalma sincs semmiről.

A brit nagykövet igazi kutyaszorítóba került: a világ leghíresebb balerinája panamai börtönben, John Wayne hírbe hozva, kubai forradalmárok az ország belsejében, a panamai kormány pedig érthetően fel van háborodva.

Közben megmozdult a Covent Garden is, a brit művészvilág ostromolni kezdte a Külügyminisztériumot, hogy „csináljanak már valamit szeretett balerinájuk megmentésére”. Bár a panamai kormány jegyzékben tiltakozott, a nagykövet közbenjárására mégis elengedték a művésznőt. (Aki később mindig hangsúlyozta: a börtönben tisztelettel bántak vele, minden nap friss virágot hoztak a cellájába. A brit külügyesek csak ’elnöki lakosztálynak’ nevezték a szóban forgó cellát, olyan sok panamai politikus fordult meg benne...).

A nagykövet boldog volt, hogy a konfliktus megoldódott, ám a Londonnak írt jelentése igencsak kritikus volt: „Margot Fonteyn ’nyaralása’ katasztrófa volt. Viselkedését nem tekintem egyetlen brit alattvalóhoz méltónak sem, főként nem méltó olyasvalakihez, akit Őfelsége igen nagyra értékel”.

Arias eközben a panamai brazil nagykövetségen kért menedékjogot, de két hónap múlva visszatérhetett Londonba. Maga Fonteyn pedig Londonban meghívást kapott az akkori külügyminisztertől, John Profumotól (aki később saját, magánéleti botránya miatt kényszerült távozni a politikából) egy italra (civilben a házaspár jó barátságban volt a politikussal), hogy ’tisztázza magát’. Profumo a beszélgetésről készített feljegyzéseit Fonteyn kérésére titkosította – ezeket tették most elérhetővé az Országos Levéltárban.

Profumo később visszaemlékezéseiben úgy fogalmazott: nem akarta elhinni, amit hallott, mert egy rossz vígopera fordulataira emlékeztették a történtek, ám világossá vált számára az is, hogy a hivatalos verzióval szemben Fonteyn igenis ’nyakig benne volt’ az eseményekben. (A balerina később önéletrajzában azt is papírra vetette, hogy férje számos tervet dolgozott ki: egyik kedvence volt például az a forgatókönyv, amely szerint álarcosbált kellene rendezni, ahol mindenki az elnök álarcát venné fel, és eközben a valódi elnököt feltűnés nélkül el lehetne távolítani...)

A puccs utóéletéhez tartozik, hogy a panamai politikai változások nyomán a házaspár visszatérhetett az országba, sőt 1964-ben Ariast képviselővé is választották. Két hónappal később azonban – egy vita hevében – egy barátja és volt politikai szövetségese rálőtt a nyílt utcán, emiatt élete végéig tolószékbe kényszerült. Élete hátralévő éveit panamai birtokán töltötte.

Ami Margot Fonteynt illeti: karrierje 1962 körül kifulladni látszott, ám ekkor találkozott a nála húsz évvel fiatalabb Rudolf Nurejevvel, és legendás párosuk új lendületet adott pályafutásának. Utoljára a hetvenes években lépett színpadra, ám a brit közönség még visszavonulása után is rajongva szerette és tisztelte őt. 1991-ben, rákban halt meg.