Együnk egészségeset!

A lengyelek – különösen a hölgyek – mindig is híresek voltak karcsúságukról, eleganciájukról, ápoltságukról. Még azokban az időkben is vigyáztak külsejükre, amikor minden élelmiszer beszerzése felért egy hadművelettel. A kilencvenes évektől Lengyelországban mindenhez gond nélkül hozzá lehet jutni, megjelentek a pizzákat, hamburgereket, fast foodokat áruló helyek, s igen hamar nagyon népszerűek lettek. Manapság azonban kezd hatásossá válni a reklámkampány, amely az egészséges életmódot népszerűsíti. A munkahelyi ebédek zöme otthonról hozott saláta – ám este a lengyelek egy része zugevő lesz: amikor a kollégák nem látják hamburgerre, pizzára, hot dogra veti magát.

2011. július 13., 11:57

Nemrégiben még az irodákban dolgozók többsége ebédidőben vagy kiugrott egy pizzáért, vagy a házhoz szállítással foglalkozó cégektől valami finomságot, üdítőt rendelt, nem számolva a kalóriákat, szénhidrátokat, zsírokat. Ma nem ez a trendi: otthonról szokás salátát, sajtot, vagy éppen hajszálvékonyra vágott kenyérszeletek között egy sovány hússzeletet vinni a munkahelyre, esetleg mindezek helyett 1-2 almát, narancsot, vagy egy zsírszegény joghurtot.

Ugyanakkor az OBOP közvélemény-kutató intézet felméréséből az derül ki, hogy a lengyel nagyvárosok lakosainak 80 százaléka fogyaszt fast foodot, ebből 10 százalék legalább hetente egyszer (többségük férfi). A felmérés anonim volt, szakemberek szerint éppen ezért tekinthető hitelesnek – névvel a megkérdezettek többsége soha nem ismerte volna be evési szokásait. Ez nemcsak annak a társadalmi nyomásnak a következménye, hogy egészségesen kell táplálkozni, hiszen egyre többen maguk is belátják, mennyire károsan hathatnak ezek a kedvelt finomságok.

Lengyelországban több mint háromezer pizzéria küzd a fennmaradásért a legkülönfélébb akciókkal, de a sikerről mindenekelőtt az ár dönt – írja a Dziennik Gazeta Prawna. A Telepizza hálózat pl. egy pizza áráért hármat is kínál, de vannak olyan helyek, ahol internetes rendelés esetén lehet jelentős engedményhez jutni, vagy olyanok, ahol un. „boldog órák” hozzák az árcsökkenést. Ezek a cégek nemcsak azért küzdenek, hogy vásárlókat szerezzenek, de meg is akarják tartani azokat.

Az agresszív egészségügyi kampány azonban úgy tűnik Lengyelországban nem volt hosszútávon eredményes: a pizzázók száma egyre nő. Ebben része lehet annak is, hogy a napközben egészségesen táplálkozók egy része a munka után este, illetve a hét végén szinte rávetik magukat a „tiltott gyümölcsre”. Míg munkaidőben alig fogy hamburger, pizza, hot dog, este annál több, s virágzanak az éjszaka is nyitva tartó üzletek. Zugevők lettek a lengyelek?
.

Tavaly a második világháború óta a legjelentősebb mértékben emelkedett az antiszemita incidensek száma világszerte, különösen az iszlamista Hamász október 7-i terrortámadása, és az azt követő gázai háború óta - szögezte le vasárnap kiadott éves közös jelentésében a Tel-Avivi Egyetemen székelő Kortárs Európai Zsidóság Intézete és az amerikai Rágalmazás-ellenes Liga (Anti-Defamation League).