VEKE: felelőtlen az ingyenes fővárosi közösségi közlekedés ötlete

Felelőtlen, demagóg és a tömegközlekedés csődjét okozná a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint Horváth Csaba szocialista főpolgármester-jelölt javaslata, miszerint az MSZP 2013-ig bevezetné a díjmentes közösségi közlekedést Budapesten.

2010. május 2., 13:13

Az MSZP-s politikus a párt majálisán azt mondta: az ingyenes közösségi közlekedést azok vehetnék igénybe, akik legalább négy éve állandó budapesti lakosok, vagy diákként a fővárosban tanulnak. A szocialista politikus szerint ezt a parkolási díjbevételekből, valamint abból lehetne finanszírozni, hogy Budapesten bevezetnék a környezetvédelmi zöldzónákat, ezek használatából 50 milliárd forint bevétele lehet a fővárosnak.

A VEKE az MTI-hez eljuttatott reagálásában azt írta: a javaslat felelőtlen, szakmailag teljesen megalapozatlan és nevetséges. Az egyesület ezért arra kéri az összes politikai párt képviselőjét, hogy tekintsék megkésett áprilisi tréfának, és ne vegyék komolyan Horváth Csaba javaslatát, ne szálljanak be egy olyan demagógiaversenybe, mely kizárólag a budapesti tömegközlekedés csődbe vitelére és a dugódíj ötletének lejáratására alkalmas.

Az egyesület szerint a BKV ingyenessé tételével összesen 68 milliárd forint esne ki, ez a közlekedési társaság 130 milliárd forintos költségvetésének több mint a fele. Ez a forráshiány a BKV azonnali csődjét, a budapesti tömegközlekedés összeomlását jelentené, ráadásul a tömegközlekedés ma is forráshiányos, a mai árakat megfizető utasait is alig tudja elvinni az öreg járműpark. "A tömegközlekedés ingyenessé tétele közgazdasági nonszensz, a rendszer finanszírozhatatlanná válik, egy esetleges kizárólag adóbevételekből történő finanszírozás pedig nem csak igazságtalan, de adóemelést vagy a költségvetési hiány növekedését is maga után vonja" - írta a VEKE.

Az egyesület szerint nevetséges az az elképzelés is, miszerint csak a budapesti lakhellyel rendelkezők kapnák ingyenesen a szolgáltatást. Ez azt jelentené, hogy a tömegközlekedésért lényegében senki nem fizetne (hisz a BKV-t rendszeresen használó vidékieknek megérné ideiglenesen átjelentkezni Budapestre), az ellenőrzés és az értékesítés teljes rendszerét azonban továbbra is fenn kellene tartani, például a külföldieknek szóló jegyek értékesítése és ellenőrzése céljából. Ráadásul a már ma is nagyrészt adóforintokból fenntartott fővárosi tömegközlekedés kizárólag a budapestiek számára történő ingyenessé tétele alkotmányossági aggályokat is felvet.