Vasúti reform: szemenszedett hazugság a remélt milliárdos megtakarítás!

A VEKE határozottan tiltakozik a Hónig Péter közlekedési miniszter által bejelentett vasútbezárások ellen. A reformnak csúfolt pénzkivonás a vasúti közlekedésből legkevésbé sem szakmai alapokon, láthatóan hamis utasszámok felhasználásával, és még nyomokban sem az utasok érdekében történik.

2009. október 21., 05:00

A közlekedési tárca honlapján kedden publikált menetrendi tervezet szerint – ez még nem végleges menetrend, Antali Károly, a közösségi közlekedés átszervezéséért felelős kormánybiztos hétfőn azt mondta, a szakmai észrevételeket október végéig várják – jövőre igencsak átalakul a vasúti és buszos közlekedési viszonya. Ezek szerint a mostani vasúti hálózatnak kevesebb mint a felére rendeli meg az állam az úgynevezett országos vasúti személyszállítást, és több helyen buszok váltják a vonatokat.

Emellett, mint azt Hónig Péter közlekedési miniszter a keddi kormányszóvivői tájékoztatón elmondta, 33 vasútvonalon szűnik meg az új menetrend szerint a vasúti közlekedés. Ez azt jelenti, hogy összesen több mint 1000 kilométeren zárnak be vasútvonalat, a korábban napvilágra került lista szerint a legtöbbet Szabolcsban, elsősorban Nyíregyháza térségében. A miniszter azt mondta, egy háromelemű, három évig tartó átalakulási folyamat része az új menetrend. A harmadik év végére 70 milliárd forint a megtakarítás a helyközi közösségi közlekedés költségvetési finanszírozásából – ismertette a reform célját a miniszter - írta az Index internetes hírportál.

Nem cél, hogy hatékonyabb legyen?

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület válaszul a bejelentett tervezetre közleményt adott ki, melyben azt írták: a bejelentett csomag a MÁV évtizedek óta működő áporodott struktúráját, a hatékonyság és az utasközpontúság teljes hiányát fenntartva rontja tovább a magyar vasúti közlekedés színvonalát, és ezzel egyébként minden létező uniós irányelvvel is szembefordul.

Egy állatkert-igazgató is tudja, hogy a nyitvatartási idő csökkentésével csak a bevételei csökkennek, a kiadásai nem, hisz az állatok ugyanannyit esznek majd és ugyanannyi gondozó is kell. Ez a gondolatmenet a Bajnai-kormány számára, úgy látszik, követhetetlenül nehéznek bizonyult, hisz ugyanez igaz a MÁV-ra is. A szolgáltatás csökkentése a bevételeket csökkenti, azonban a hatalmas vízfej és fix költségek miatt a kiadásokat nem. Vajon a miniszterelnök, a közlekedési miniszter, a kormánybiztos együtt sem okosabb bármelyik állatkert-igazgatónál? Vagy épp nem is az a céljuk, hogy Magyarországon jobb és hatékonyabb legyen a közlekedés?

Úgy látjuk, hogy a vasútreformnak csúfolt átalakítás mögött a magánbuszos lobbi térnyerésének elősegítése húzódik, melynek csak egyik, igen káros eszköze a vasútvonalak bezárása. Eközben persze tovább folyik a MÁV pazarló és korrupt struktúrájának továbbéltetése. Ne feledjük: a BKV-val ellentétben mindmáig nem tették közzé a MÁV tanácsadói szerződéseinek és százmilliós végkielégítéseinek listáját, pedig ezek sokszor egy személyre vetítve is meghaladják egy vasútvonal bezárásával elérhető lehetséges megtakarításokat. Miközben a rombolás, a pazarlás és a titkolózás folytatódik, még csak reakció sem érkezett az országos ütemes menetrendre vonatkozó részletes javaslatunkra. A Kormány csak kevesebb vasútvonalban, kevesebb utasban, de ugyanakkora MÁV-vízfejben és korrupcióban gondolkodik, valódi szolgáltatásjavításban, valódi reformban egyáltalán nem.

A VEKE azt írta: Egyesületünknek szilárd meggyőződése, hogy amíg a MÁV rossz struktúrája, elképesztően pazarló működése nem változik, a valódi regionális közlekedési szövetségek nem jönnek létre, a vasút nem fog jobban működni. Mivel a jelenlegi intézkedések csupán a vonalak bezárásáról, és a magánbuszos-lobbi helyzetbe hozásáról szólnak, kijelenthetjük, hogy szemenszedett hazugság a remélt milliárdos megtakarítás, az intézkedéstől a vasút bevételei csökkennek majd, kiadásai nem. Nehéz persze olyan számokkal vitatkozni, amelyek mögött semmilyen valós szakmai anyag nem áll, egy-két értékelhetetlen színvonalú, politikai felhangú dolgozaton túl.

A VEKE ismételten felszólítja a miniszterelnököt, hogy hagyjon fel a vasúti közlekedés rombolásával, vonja vissza a vasútbezárási terveket és távolítsa el tisztségéből a feladatára alkalmatlan, a közvéleményt hamis utasszámokkal megtévesztő Hónig Péter minisztert és kormánybiztosát - írta az Egyesület a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében.