Az oroszok fölözhetik le az igazi hasznot az Egyiptom által rendelt magyar-orosz vonatgyártásból, a kockázat a magyar adófizetőké

2019. október 29., 19:55

Szerző:

Közel 330 milliárd forintért rendelt vasúti kocsikat Egyiptom, amiket konzorciumban egy magyar-orosz cég, a Transmashholding Hungary Kft. fog leszállítani. Azonban a hatalmas összegű ügylet magyar szempontból érthetetlen fordulatokat vett, amelyről a Direkt36 oknyomozó portál írt.

  • A befutónak először a Ganz és Dunaújvárosi Járműjavító konzorciuma tűnt, ami mögé a magyar állami is beállt
  • az utolsó pillanatban, a magyar cégek nem kis meglepetésére az állami garanciát megvonta a kormány és az orosz Transmashholdinggal közösen pályázott
  • a magyar kormány egy héttel Vlagyimir Putyin budapesti látogatása után szerződött az oroszokkal, magyar leányvállalatot hozva létre

A Dirket36 szerint azonban a megállapodás részletei arra utalnak, hogy az oroszok meglepő kedvezményekhez jutottak.

Egyiptomnak mivel nincs fedezete a teljes ügyletre, a magyar állami Eximbank fogja biztosítani a szükséges kölcsönösszeget a tervek szerint, vagyis mind a vevő, mind a gyártó oldalán magyar adóforintok fognak forogni, az oroszoknak minimális kockázata lesz.

Az Eximbank a magyar szabályok szerint csak akkor finanszírozhat ilyen ügyleteket, ha egy magyar cégeknek legalább 50 százalékos részesedése származik belőle. A Transmashholding Hungary Kft. alapítása, valamint a Dunaújvárosi Járműjavító bevonása a gyártásba kielégíteni látszik a minimális feltételeket.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A portál ugyanakkor emlékeztet arra, hogy korábban felmerült a Dunaújvárosi Járműjavító (DJJ) eladása, amire az orosz Transmashholding jelentkezett be vevőként, ám az eladási eljárást végül eredménytelennek nyilvánították. Az orosz cég azonban továbbra is érdeklődik iránta a portál szerint. Vélhetően az érdeklődés nem fog csökkenni, ha az egyiptomi üzlet lezárultával egy államilag megerősített, jelentős bevételekhez juttatott magyar céget ismét eladásra kínálnának. A D36 egyik forrása szerint is az oroszoknak akkor éri meg a DJJ megvásárlása, ha már életbe lépett az Egyiptommal kötendő szerződés.

Tekintettel arra, hogy a tervezés és a technológia is orosz, illetve az oroszoknak is 50 százalékos részesedése lesz az 1300 jármű gyártásából, a portál által megkérdezett egyik szakértő azt mondta, hogy

az egész ügylet olyan, mintha a magyar Eximbank az orosz exportot finanszírozná.

Tombor-Habony érdekkör a háttérben

Az egész ügyletet még különösebbé teszi, ha sorba vesszük a Transmashholding Hungary mögött megjelenő személyeket. A D36 szerint az ügyletben érdekelt

  • Illés Géza Márton, akinek a ügyvédi irodája látja el a cég jogi képviseletét. Illésék korábban képviselték az orosz Metrovagonmast a 3-as metró felújításáról szóló szerződés megkötésekor.
  • Illés látta el a miniszterelnök korábbi tanácsadója, Tombor András üzleti jogi képviseletét.
  • Tombor András szoros kapcsolatot ápol Habony Árpáddal, akinek kölcsönt is biztosított.
  • Illés a megbízottja a holdingban ügyvezető brit Terence Stuart Watsonnak is, akit korábban még az Alstom metrókocsik budapesti beszerzésénél vádoltak meg korrupcióval (később felmentették).
  • júniusban 50 százalékos részedést szerzett a cégben Szalay-Bobrovniczky Kristóf londoni magyar nagykövet, aki korábban együtt dolgozott az Adriatiq Islands Group nevű cégnél Habony Árpáddal.