Tovább csúszhat a metrófelújítás

2018. május 22., 11:46

Szerző:

Karácsonykor kezdenék meg az M3-as metró elsőként felújított északi szakaszának próbaüzemét, az átadás-átvétel akár hónapokig is elhúzódhat. A Magyar Narancs több helyről érkező információi szerint a határidő nehezen lesz tartható, mivel több olyan javítási feladatot is meg kell oldani, ami az eredeti ütemtervben nem szerepelt, a pálya ugyanis a vártnál is rosszabb állapotban volt.

A menet közben kiderülő hibák javítása ugyan a szerződés szerint a vállalkozó kockázata, de a fővárosnál tartanak attól, hogy többletköltség egy részét a tendergyőztes Strabag megpróbálja az önkormányzatra terhelni. Márpedig erre semmilyen tartalékkerete nincs a fővárosnak.

A szerződés módosítását a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős államtitkárságának is jóvá kell hagynia. Ez pedig tovább bonyolítaná a metrófelújítás uniós pályázatának ügyét, amelynek legutolsó – az állomások akadálymentesítéséről szóló – módosítását alig egy hete küldték ki Európai Uniónak.

A 137,5 milliárd forintról szóló támogatási kérelmet csak tavaly decemberben nyújtotta be a kormány. Többet is kérhettek volna, de a kabinet nem akarta egyetlen beruházásra elhasználni a rendelkezésre álló uniós forrást. Azt továbbra is homály fedi, hogy a hiányzó részt, amely a vártnál drágább kivitelezés miatt csak egyre nagyobb lesz, miből pótolják.

A lehetőségek között egy újabb hitelfelvétel is szerepel. 

Még ennél is több a kérdés a sokkal rosszabb állapotban lévő déli és középső szakasz felújítása körül. A második tender ajánlatai itt a becsült ár csaknem másfélszeresére rúgtak, így új tendert kellett kiírni. Az új közbeszerzési eljárást február elején hirdették meg és alig egy hónapot adtak a jelentkezőknek a dokumentáció leadására. A beruházást 16 hónap alatt kellett volna befejezni, de már a kiírásban hagytak egy kiskaput a szerződés meghosszabbítására.

Becsült árat a BKV nem tüntetett fel. A főváros azt remélte, hogy még júliusban megköthetik a szerződéseket. Ám erre legfeljebb a déli szakasz esetén keríthetnek sort. A befutó ezúttal a Swietelsky lehet, amely az északi tenderen is indult. A Magyar Narancs úgy tudja, a vállalási ár nem sokkal csökkent az előző tenderhez képest, de a főváros már nem húzhatja tovább a dolgot, így kénytelen elfogadni az ajánlatot.  A kormány már korábban közölte: a felár előteremtése elsősorban a főváros feladata.