Gyakorlati felkészítést nem kaptak a tanárok a távoktatásra, maguknak kell kitalálni, hogy csinálják

2020. március 16., 12:24

Szerző:

Ijesztő gyorsasággal kell átállniuk a pedagógusoknak a távoktatásra. Az Orbán Viktor által péntek este az iskolalátogatási tilalom miatt kihirdetett „digitális munkarend” kialakításában azonban eleddig teljesen magukra vannak utalva a tantestületek – írja a Népszava.

Bár szombaton megjelent a vonatkozó kormányrendelet, illetve az Oktatási Hivatal is ajánlásokat fogalmazott meg,

a tanárok többségének nincs távoktatási tapasztalata és arról sincs hír, hogy a tankerületek valamilyen „gyorstalpalót” szerveznének.

A budaörsi Illyés Gyula Gimnázium tanára, Haraszti Klára a lapnak azt mondta: náluk az informatika szakos pedagógusok segítenek a kollégák felkészítésében. Nagy Erzsébet nyelvtanár, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) pécsi ügyvivője arról számolt be, hogy vezetői döntés még náluk sem született a távoktatás kivitelezéséről, de saját tanulócsoportjaiban már többféle internetes platformot kipróbáltak, amelyeken keresztül megoldható a feladatok kiküldése, a csoportos videobeszélgetés.

Falucskai János főiskolai docens adatszerkezetek és algoritmusok gyakorlatot tart hallgatóinak távoktatásban a Nyíregyházi Egyetemen
Fotó: MTI/Balázs Attila

 

A digitális oktatás terén élen jár a zuglói Herman Ottó Általános Iskola, ahol az elmúlt években már kísérleteztek digitális tantermekkel. Ott mától minden osztály rendelkezni fog ilyen digitális tanteremmel, ahol a tanulók nyomon követhetik az iskolai tananyagot és kommunikálhatnak tanáraikkal. A korábbi tapasztalatok ellenére ezt a hetet így is a gyakorlásra kell szánni, a tanárok felkészítésére kiscsoportos kurzusokat indítanak.

„Most hirtelen ránk szakadt a XXI. század. De ha az iskolák jól csinálják, ennek a poshadt, retrográd szemléletnek az alkalmassága, ami a jelenlegi oktatásirányítást jellemzi, megkérdőjeleződet” – mondta a lapnak Törley Katalin, a Budapest VI. kerületi Kölcsey Ferenc Gimnázium tanára.

Szerinte a járványügyi vészhelyzet rákényszerítheti a rendszert arra, hogy egy valódi digitális oktatási reform menjen végbe. Az iskolák ebben most lényegében szabad kezet kaptak. Ugyanakkor nem tudni továbbra sem, mi lesz a hátrányos helyzetű gyerekek távoktatásával, akiknél nemcsak internetlefedettség, de sokszor még családi számítógép sincs.

Lehet, hogy be kell érniük az iskolatévével az M5 csatornán, amin hétfőtől minden nap reggel nyolctól kora délutánig tematikus adás lesz tantárgyanként, korosztályonként.