Nyert a TASZ az Origóval szemben, a kormánypárti portál százezreket fizethet a tüntetőket lejárató cikk miatt

2019. július 9. 11:40 - szerző: Ágoston Zoltán

Helyreigazításra és 450 ezer forint sérelemdíj megfizetésére kötelezte az Origo kiadóját a a Fővárosi Ítélőtábla egy 2018. május 9-i cikk miatt – derül ki a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) lapunkhoz is eljuttatott közleményéből.

Az enyhén szólva kormánypárti hírportálon aznap „Mélypont: a kormányellenes tüntetők egyházi vezetőket köpködtek le” címmel jelent meg egy hír arról, hogy tüntetők köpték le Szenn Pétert, a Horvátországi Református Keresztyén Kálvini Egyház püspökét, Huszár Pált, a Magyarországi Református Egyház zsinatának világi elnökét és Gér Andrást, az egyház zsinati tanácsosát az Országház előtt. Ezt az Origo egy olyan képpel illusztrálta, amelyen két felismerhető tüntetőt lehet látni, csakhogy nekik semmi közük nem volt az incidenshez. Ennek ellenére a kép alá az Origo azt írta: Kormányellenes tüntetők egyházi vezetőket támadtak meg és köptek le.

A két tüntető a TASZ-hoz fordult, hogy képviselje őket. Első fokon a Fővárosi Törvényszék elutasította a keresetet, arra hivatkozva, hogy bár a képen az ügyfelei felismerhetőek, a kép alatti aláírás és a cikk nem nevezte meg őket személyesen elkövetőiként, és mivel a képet tömegfelvételként kell értékelni, ezért hozzájárulásuk sem a kép elkészítéséhez, sem felhasználásához nem szükséges. 

Az ítélet ellen a TASZ fellebbezett, arra hivatkozva, hogy az ügyfelei nem a kép elkészültét kifogásolják, hanem hogy arcukat szándékos lejáratás céljából egy olyan, egyértelműen elítélendő esemény illusztrálásához használták fel, amelyen nem vettek részt. Ennek a Fővárosi Ítélőtábla másodfokon igazat adott, megállapítva, hogy a cikkhez fűzött kép és az aláírás, valamint a szöveg egészének értelmezése azt sugallja, mintha a két tüntető is részt vettek volna az egyházi vezetők megtámadásában. Mindez pedig sérti a jó hírnevüket. Az Origót fejenként 300 ezer forint sérelemdíj megfizetésére is kötelezték.