Putyini mintára mossa át az agyunkat Orbán Viktor és köre

2018. március 24. 09:11 - szerző: 168 Óra

Több mint ezer, jellemzően kormánypárti híroldalakon megjelent cikket elemzett a Corruption Research Center Budapest (CRC), vagyis a budapesti korrupciókutató központ, és súlyos megállapításokra jutottak: a Fidesz-közeli szájtok által közölt hírek bizonyítottan orosz minta alapján születnek. A központ friss jelentéséből kiderül: a kormányközelinek mondható csatornák, mint a 888.hu, a lokal.hu, valamint a magyaridok.hu is bizonyítottan olyan technika révén terjesztik az általuk fontosnak tartott gondolatokat, amilyen módon az orosz propagandagépezet is működik.

Fotó: Orbán Viktor Facebook-oldala

Az intézet 9 magyar hírportál cikkeit elemezte 2010-től 2017-ig, a már említett propagandaportálokon kívül az Origo, a Pesti Srácok, valamint a mindenegyben.com-on megjelenő írásokat is. Összességében több mint egymillió, az online térben közölt újságcikket vizsgáltak. Elemzésükhöz az orosz propagandaportál, a hidfo.ru által közzétett híranyagokat vették alapul, ehhez hasonlítva végezték el a kutatást, amely alapvetően négy kérdés vizsgálatára irányult:

  • az orosz kormányzat vagy az orosz politika számára érzékeny, illetve negatív tartalmú témák megjelenésére;
  • a portálokon a „migráns” és „menekült” szavak használatára;
  • a „migráns” és a „terror” témákra, valamint,
  • a „migráns” és „erőszak” témák összekapcsolására.

A jelentésben közöltek szerint az orosz állami propaganda hatása egyértelműen érződik a kormányzati hírportálokon, de a Facebookon rendkívül népszerű, főleg álhírek terjesztésével foglalkozó mindenegyben.com-on is feltűntek az oroszok által használt, befolyásolásra alkalmas eszközök jelei. A vizsgálat eredménye szerint ugyanakkor a magyaridok.hu, a pestisrácok.hu, és különösen a lokal.hu, valamint a 888.hu, miközben állami hirdetési kiadásokon keresztül jelentős mértékben a magyar kormány – MAGYARUL AZ ADÓFIZETŐK - finanszírozza őket, nagyon hasonlóan, szinte mintaszerűen úgy működnek, mint az orosz állami propagandagépezet részének tekinthető portálok.