Nyugdíjas hajóskapitányokat kell visszahívni Magyarországon, mert a fiatalabbak tömegesen mentek külföldre

2019. szeptember 12., 16:52

Szerző:

Nagy a hiány hajóskapitányokból és matrózokból is, a cégek nyugdíjasokat kénytelenek behívni dolgozni – nyilatkozta Horváth Imre, a Személyhajósok Szövetségének elnöke a Világgazdaságnak.

Közlekedés - Budapest - Hajók a Dunán 
Fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László

Mivel a nyugati vállalkozások többszörös fizetést tudnak nyújtani, a képzett fiatalok ott vállalnak munkát. Magyarországon havonta 350-500 ezer forintot tudnak keresni a tapasztalt kapitányok, nyugaton a legalacsonyabb bérük is 4000 euróról (1,3 millió forintról) indul – mondta.

Több száz magyar kapitány dolgozik a Rajnán és nagyobb francia hajókon, Magyarországon viszont 300-400 kapitány lehet.

Az utánpótlást nehezíti, hogy nem túl vonzó a fiatalok számára a munkával járó gyakori távollét.

Ha csak a számokat nézzük, az utánpótlással nem lenne gond. – A magyarországi hajósképzés rendkívül magas színvonalú, nem meglepő, hogy keresettek a magyar szakemberek. Évente harminc-negyven jelentkező akad magyarországi képzésre, közülük húsz-huszonöten szerzik meg a hajóvezetői végzettséget” – nyilatkozta Bencsik Attila, a Magyar Hajózási Országos Szövetség alelnöke, aki egyetértett Horváth Imre megállapításaival a kivándorlást illetően.