Kínos közjáték zavarta meg Csomós Miklós díjátadását

Szeptember 25-én került sor a színházi világ méltán rangos eseményére, átadták a Színházi Kritikusok Céhének díjait az arra érdemes művészeknek és alkotóknak. Az eseményen megjelent Csomós Miklós főpolgármester-helyettes is, aki a város által frissen alapított Budapest értékei-díjat szerette volna átadni. A beszédét azonban roppant kínos incidens zavarta meg, gyakorlatilag egyetlen szavát sem lehetett hallani a nézőtérről fel-felhangzó köhögések miatt. A díjazott rendező pedig felviharzott a színpadra, és anélkül távozott, hogy akárcsak megköszönte volna a díjat.

2011. szeptember 26., 13:49

A Színikritikusok Díját idén 31. alkalommal adták át, tizenöt kategóriában ismerve el az évad legkiemelkedőbb teljesítményeit. Színházi Kritikusok Céhének nagy presztízsű, megalapítása óta politikától mentes díjait idén először nyilvános gálaműsor keretében osztották ki a Magyar Színházban.

Az est minden bizonnyal legkínosabb pillanatát Csomós Miklós főpolgármester-helyettes élte át, amikor megérkezett átadni a Budapest értékei-díjat. Beszédét a nézőtér minden szegletéből érkező folyamatos köhögés, valamint nevetés szakította félbe, a díjazott Zsámbéki Gábor - aki a díjat a Katona József Színház három évtizedes szakmai és művészeti vezetéséért, a színház nemzetközi sikereiért kapta - pedig láthatóan feszengve és mérgesen lépett a színpadra, egyetlen köszönő szó nélkül távozott onnan fél percen belül.

Az este folyamán még kétszer történt utalás a a közelmúltban elfogadott és a színházi világot felháborító előadó-művészeti törvényre.

A jogszabály értelmében ezentúl egyetlen színház vagy nemzeti intézmény sem szerepeltethetne rendszeresen egyetemi diploma nélküli színészeket, kórustagokat, de még csak statisztákat sem. Az este poénjait szolgáltató két bábfigura-hölgy erre reflektálva tette fel a kérdést: kell-e színházi diploma és honnan kell? Csákányi Eszter, az est egyik házigazdája - nem mellesleg Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas színművésznő - megjegyezte, neki bizony nincsen ilyen diplomája. Műsorvezetőtársa, Pál András pedig saját képesítését minősítette ironikusan, amikor azt mondta: „a kaposvári háromévesem nem számít.” (Nincs egyetemi diplomája többek között Bajor Imrének, Csala Zsuzsának vagy éppen az ígéretes tehetségnek, Makranczi Zalánnak sem.)

A legjobb független színházi előadás díjának átadásakor Csákányi Eszter elmondta, reméli, a kritikusok jövőre is ki tudják osztani ezt az elismerést és úgy egyáltalán, lesz még független színház. Szavait hosszú vastaps követte, a jelenlévők ugyanis pontosan tudták, miért mondta a művésznő, amit mondott. A tervezett változások tulajdonképpen ellehetetlenítik a független színházakat: eddig az önkormányzati színházakra fordított állami támogatások legalább 10 százalékát kapták meg, a kultúráért felelős nemzeti erőforrás miniszter ehelyett a jövőben összegszerűen meg nem határozott "támogatásban részesíthetné" a függetleneket. A tervezett változtatások ellen a független színházak, táncszínházak, befogadószínházak vezetői is tiltakoztak, mivel a szféra teljes ellehetetlenülésétől tartanak.

A

sokat támadottNemzeti Színház tíz jelöléséből ötöt díjra is váltott. Mohácsi János rendezése, az Egyszer élünk avagy a tenger azontúl tűnik semmiségbe című produkció kapta a legjobb előadás díját, a benne szereplő Kulka János pedig a legjobb férfi mellékszereplő lett. Bella Máté a Magyar ünnep című előadás zenéjéért a legjobb színházi zene díját vette át, a szintén a Nemzetiben bemutatott Térey János-dráma, a Jeremiás avagy Isten hidege a legjobb új magyar dráma díját kapta. A legjobb női főszereplő kategóriában megosztott díjat osztott a Kritikus Céh, így Esterházy Péter: Én vagyok a Te című darabjában nyújtott alakításáért Molnár Piroska részesült elismerésben.

A szinhaz.hu holnapján egy videó is

megtekinthetőaz esetről.