Fővárosi Törvényszék: jogsértő volt, hogy a GVH engedélyezte a fideszes médiaholding létrejöttét

2020. január 29. 12:55 - szerző: 168 Óra

Megsemmisítette a Fővárosi Törvényszék azt a hatósági bizonyítványt, amellyel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jóváhagyta a fideszes sajtóbirodalom létrejöttét – derül ki a Társaság a Szabadságjogokért szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményéből. A perben a Szabad Pécs online lap kiadóját a TASZ képviselte.

A bíróság így megállapította, hogy a versenyhatóság jogsértően engedélyezte a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) tulajdonszerzését azokban a cégekben, amelyeket kormánypárti üzletemberek egyszerre ajánlottak fel az alapítvány számára 2018. november 28-án.

A döntéssel 476 médiatermék került a kormánypárti médiaholding tulajdonába. A bíróság döntése azt jelenti, hogy

hiányzik a kormánypárti sajtó példátlan mértékű összevonásának egyik jogi feltétele.

A GVH azután adott zöld utat a KESMA tulajdonszerzésének, hogy az Orbán-kormány egy rendeletben nemzetstratégiai jelentőségűnek minősítette az üzletet, kizárva a versenyjogi vizsgálatot. A hivatal a saját hatáskörének hiányára hivatkozva lezárta az eljárást, és igazolta, hogy nem áll fenn olyan körülmény, ami miatt vizsgálatot kellene lefolytatnia az összefonódás előtt. Ezt azonban a bírósági ítélet szerint nem tehette volna meg.

A Szabad Pécs és a TASZ szerint a koncentráció súlyosan torzítja a sajtópiacot, aláássa a média sokszínűségét és veszélyezteti a tisztességes gazdasági versenyt. Ezért azt kérték a bíróságtól, hogy semmisítse meg a GVH döntését és kötelezze a hivatalt versenyfelügyeleti eljárás lefolytatására. Azt is kérték, hogy forduljon az Alkotmánybírósághoz, mert az összefonódást lehetővé tevő kormányrendelet, és az azt megalapozó törvény is ellentétes az Alaptörvénnyel.

A felperesek álláspontja szerint a törvény lehetővé teszi a kormány számára, hogy bármilyen üzleti tranzakciót felmentsen a versenyjogi vizsgálat alól, a rendeletben pedig a kormány visszaélésszerűen alkalmazta a törvényt, amikor a döntést egyetlen szóban, a közérdekre hivatkozva „indokolta”.

A Fővárosi Törvényszék megállapította, hogy a GVH semmilyen érdemi vizsgálatot nem folytatott, és még az összefonódást nemzetstratégiai jelentőségűvé nyilvánító kormányrendeletre sem hivatkozott, így jogsértően adott ki hatósági bizonyítványt.

A bíróság arra is felhívta a figyelmet, hogy

ha a GVH azzal érvel, hogy nincs hatásköre eljárni, akkor a hatósági bizonyítvány kiadására sem jogosult.

Ahhoz, hogy a KESMA tulajdonszerzését bejegyezhessék a cégbíróságon, hatósági bizonyítvány szükséges. Szükség volt a bizonyítványra akkor is, amikor a KESMA 2019 szeptemberében jelentős összevonást hajtott végre – 11 cégét olvasztotta be a szintén tulajdonában lévő Mediaworks Zrt.-be. A mostani bírósági ítélet azonban azt is jelenti, hogy ezen ügyletek jogszerűsége is kérdéses.

A döntés értelmében a GVH-nak újra le kell folytatnia az összefonódás bejelentésével kapcsolatos eljárást, ki kell alakítania jogi álláspontját, és kellő indokolással ellátva kell lezárnia a vizsgálatot.

Az alapítvány egyébként mára szinte a teljes jobboldali sajtót felöleli. Azt a G7 írta meg tavaly nyáron a KESMA pénzügyi beszámolója alapján, hogy az alapítványban 14 milliárd forint vagyon halmozódott fel.

A terv a fideszes médiaholding létrehozásával az volt, hogy a széttagolt tulajdonosi szerkezet helyett egy átláthatóbb struktúrában működtetik tovább ezt a médiavilágot, egyben kontroll alá vonva a különböző tulajdonosi érdekeket. Piaci hírek szerint ugyanis a kormányfőt egyre inkább zavarta az állami hirdetésekkel kitömött médiatermékek profitja, amelyek ennek ellenére sem érték el a kívánt társadalmi befolyást.

A médiabirodalmat az Európai Bizottság jelentése kockázatnak minősítette.