Bajban lehet a Volán, ha a kormány ragaszkodik az 5 százalékos béremeléshez

2019. február 5., 10:35

Szerző:

Egyelőre kilátástalan a volánosok helyzete, a kormány ugyanis döntött: a munkáltató egyelőre nem változtathat az idénre tervezett 5 százalékos bérfejlesztési mértéken. Ez minden eddiginél rosszabb helyzetbe hozhatja az ágazatot, ugyanis már nemcsak járművezetők, hanem karbantartók is tömegével hagyják el a szakmát. A szakszervezetek már csak abban bíznak, hogy az államnak fontos a közúti közösségi közlekedés megtartása, ezért a döntéshozók talán hajlandóak év közben újraértékelni a helyzetet.

Kevésnek bizonyult a Volán-szakmában a 2017-2019 évre aláírt bérmegállapodás, az összességében átlagosan 30 százalékos bérfejlesztés. Az aláíró szakszervezetek akkor, vagyis 2017-ben úgy ítélték meg – az ismert munkaerő-piaci körülményeket és egyéb problémákat figyelembe véve –, hogy ez egy vállalható megállapodás, amely a korábbi évekhez képest jelentős jövedelemnövekedést eredményez. Ezt most sem gondoljuk másképp – jelentette ki közleményben Baranyai Zoltán. A Közúti Közlekedési Szakszervezet elnöke szerint azonban időközben kiderült, hogy az akkor kialkudott béremelés mégsem hozta meg a szakmában a várt eredményt, vagyis semmit nem javított az aggasztó létszámhiányon. Az autóbuszvezetők mellett a karbantartók közül is egyre többen hagyják el a szakmát. A szakszervezetek egymástól függetlenül folyamatosan erre az egyre romló folyamatra figyelmeztettek – emlékeztet az elnök.

A KKSZ-nél feltételezik, hogy a szakszervezetek mellett a tulajdonos államot képviselő kormány számára is fontos a munkavállalók megőrzésén túl a közösségi közlekedés színvonalának megtartása, a munkakörülmények jobbítása, s a jövedelmek javítása. Erre alapozva fogalmazták meg 2019-ben a kétszámjegyű fejlesztési igényüket, figyelembe véve a béren kívüli juttatások nettó értékének csökkenését is – magyarázza Baranyai.

Az elnök közölte, a szakszervezetek bíztak benne, hogy a döntéshozók a garantált bérminimum mértékénél magasabb bérfejlesztéssel is elismerik a közúti közösségi közlekedésben dolgozóknak a társadalom szolgálatában végzett munkáját. Most úgy látszik, tévedtek – állapítja meg, hozzátéve, hogy csak remélni tudják, az idő nem őket igazolja, s pesszimizmusuk ellenére is sikerül a szakmát megmenteni, tovább működtetni. Az biztos – mondta –, hogy az önfeláldozó, nehéz munkát végző volánosok a jövőben sem úgy tekintenek a hivatásukra, mint ahogy rájuk tekintettek 2019-ben. A szakszervezet reméli, a szakmát elhagyók számának növekedése nem sodorja még nagyobb veszélybe a szolgáltatás ellátását.