Az idiotizmust nem lehet betiltani

Akármilyen hihetetlen is, pár hete új KRESZ szerint közlekedünk. Sokat nem észlelhettünk belőle. Hogy miért? Mert többnyire eddig is így közlekedtünk. Az új szabályok megjelenése az utakon gyakorlatilag érintetlenül hagyta az eddigi közlekedési mechanizmusokat, legfeljebb bizonyos jelenségekkel nagyobb tömegben találkozunk.

2010. január 20., 22:03

Hogy rögtön az elején mondjak egy példát: az egyirányú utcákba eddig is behajtottak a forgalommal szemben a biciklisek, csak mostantól már legálisan teszik (ha ezt külön tábla engedélyezi a számukra). Ahogy a 2500 kilogramm feletti furgonok/kisteherautók is annyival közlekedtek, amennyivel a személyautók – vagy gyorsabban. Mostantól kisebb sebességtúllépés után kell büntetést fizetniük, ha százötvennel tépnek az autópályán, mert az új szabályok szerint 130-ig szabályosan közlekednek. Ami óriási különbség a korábbi 80-hoz képest.

Ha őszinték vagyunk, belátjuk, hogy lakott területen csak akkor lassítottunk harmincra a vasúti átjáróban, ha az útfelület rossz minőségű volt, ahogy falun kívül is ritkaság volt az olyan autó, amely ötvennel haladt át. Kivéve, amikor mérték a sebességet a rendőrök. Aki nem vette észre, az fizetett, nem keveset.

A piros lámpánál előresurranó biciklis és motoros nem új fogalom, csak mostantól nem büntethető, igaz, eddig is megtűrték őket. A buszsávban haladó motorosok is legalitásba vonultak január elsején, csak a nagy hideg miatt ez még nem látszik az utakon. Igaz, az irigy autósok egy része eddig puffogott, mert zavarta őket a dugóban csücsülve, hogy valakinek jobb. És az átkozott bringások eddig sem mentek szorosan az út szélén, mert sokszor amúgy sem lehet, a csatornafedelek és kátyúk miatt. Ja, és nem akartak meghalni sem, egy olyan autós miatt, akinek halvány gőze sincs a biztonságos oldaltávolságról.

Újdonság, hogy mostantól már nagyon rajta kell lennie a rendszámnak a járművön, sőt, mostantól nagyon leolvashatónak is kell lenni, továbbá mostantól nagyon tilos a leállósávon közlekedni, arról nem is beszélve, hogy a gyalogosokat nagyon nem szabad elgázolni, és nem csak a zebrán, hanem például a járdaszigetek környékén sem.

Vagyis, igazából nem változott semmi. A KRESZ módosítói egyszerűen követték az élet változásait, és pont. Továbbá néhány helyen pontosítottak, meg tisztáztak pár dolgot, például azt is, hogy honnan szabad traffipaxolni (elárulom: bárhonnan). Ahogy korábban is tettek hasonlót már, amikor a mobiltelefonálást külön megtiltották, holott azelőtt is tilos volt olyan tevékenységet végezni vezetés közben, ami zavarja a vezetőt a vezetésben. De így tisztább.

Persze, azóta is mobilozunk. Noha a cikkírók mindig kivételek, úgy látom, hogy nem sikerült az embereknek átszokniuk a pár ezerért megvehető Bluetooth-ra, mondjon akármit is a törvény. És van jó néhány ilyen tétel a KRESZ-ben.

Igaz, mindezekkel a változásokkal együtt is erős erre a szabálygyűjteményre az új jelző. Ahogy nem fog hirtelen változásokat okozni az utakon sem: szép lassan, ahol törődnek az ilyesmivel, felfestik az új, úgynevezett nyitott kerékpársávokat, megnézik, hogy melyek azok az utcák, ahol a forgalommal szemben is mehetnek a bringások, kirakják a „várakozóhely kerékpárosok részére” táblákat a piac melletti biciklitárolóhoz; és hasonlók.

Valószínűleg évek kérdése, amíg a módosítások szelleme átszűrődik a mindennapokba – hozzáteszem, erre nagyon is szükségük van a közlekedőknek. Mi sem jelzi ezt jobban, mint a Magyar Autóklub tiltakozása a szabálymódosítások ellen – igaz, ők részben a kései tájékoztatást is kifogásolták.

Mindezekkel együtt a módosítások egyik legfontosabb üzenete, hogy bringások, gyalogosok, motorosok, autósok, férjetek már el egymás mellett – lehetőleg emberhalál nélkül. És ez helyes. Hátha segít az idiótáknak abban, hogy belássák: a „ki kit szorít le”, „ki vág be ki elé” játékok csak egy szintig viccesek, különösen két kerék kontra négy kerék viszonylatban.

Nyilván, a hülyeséget nem lehet betiltani – még a KRESZ-ben sem – de azoknak is kell valami visszatartó erő, akiknek nem sikerül ép ésszel felfogniuk, hogy a hibbant, erőszakos közlekedésükkel embert ölhetnek. Remélem, most megkapták.

12:01

Pusztán koplalással nem tudja hosszú távon megtartani a kívánt testsúlyt, ráadásul az egészségét kockáztatja, ha nem adja meg a szervezetének a megfelelő tápanyagot. Aggodalomra azonban semmi ok, az egészséges karcsúság igenis elérhető néhány egyszerű szabály betartásával.

07:57

A zöldbab csökkenteni tudja az időskori degenerációs betegségek kialakulásának az esélyét, emellett az immunitást is fokozza. Sőt, még a krónikus betegségek kialakulásában is oroszlánrésze van. Mutatunk egy finom saláta receptet is!