A magyar neten is kitört az amerikai őrület

2017. november 23., 14:57

Szerző:

November utolsó előtti és utolsó pénteke idén is az internetes akciókról szól – a magyarországi webáruházak ezúttal is megtartják amerikai mintára a Black Fridayt. Az Amerikai Egyesült Államokban már jóval az internetes korszak előtt megjelent, azóta fogalommá vált promóció egyben a karácsonyi bevásárlási szezon rajtját is jelezte, a tradicionálisan egynapos akció pedig az év legnagyobb vásárlócsalogatója lett.

Hazánkban a Black Fridayt bizonyos internetes áruházak, áruházláncok már az eredeti, amerikai dátumhoz képest (a hálaadást követő első péntek) egy héttel korábban megtartották, de akadt olyan üzlet is, amelyik egész hétvégén akciózott. Az eNET Internetkutató szerint tavaly csaknem 2,1 millió felnőtt magyar internetező vásárolt ezen akciókban, idén már meghaladja a 3,3 milliót azoknak a száma, akik tervezik, hogy akár online, akár offline módon, de igénybe veszik a kínált kedvezményeket. A netezők számára a Black Friday is inkább online működik: a vásárlást tervezők fele mindkét módon vásárolna, de harmaduk csak online és tizedük csak offline.

Bár nagy az a vásárlói tömeg, amit a Black Friday meg tud mozgatni, mégsem kíséri az akciókat erőteljes tudatosság – vélik a kutatók. A legtöbben megnézik ugyan az akcióhoz kapcsolódó weboldalakat, boltokat, de négyből csak egy internetező készül előre átgondoltan, megtervezetten a leárazásokra. A netezők ötöde épp csak ránéz az akciókra, minden tizedik netezőt pedig hidegen hagyja a Black Friday.

Közeledik a karácsony, és ez rányomja a bélyegét a Black Friday-es vásárlásokra is, legtöbben játékot/ajándékot és háztartási gépeket, konyhafelszerelést terveznek vásárolni. Toplistásak még a szórakoztató elektronikai eszközökre és a ruházatra vonatkozó vásárlási tervek is. Öt potenciális Black Friday-vásárlóból egy számí tarra, hogy mobiltelefont, drogériai terméket/szépségápolási cikket, illetve könyvet fog vásárolni ezeken a napokon.

A vásárlást tervezők átlagosan 36 ezer forint értékben szándékoznak költeni a Black Friday-napokon. Ez az átlagos költés a potenciális vásárlók számára kivetítve várhatóan nagyságrendileg 120 milliárd forintos forgalmat generálhatna – ha valamennyi vásárlási terv megvalósulna. Ez a 2016-os teljes hazai online kereskedelmi forgalom (427 milliárd forint) 28 százalékát tenné ki – hívja fel a figyelmet az eNET.

A Black Friday kapcsán felmerülő kérdés, hogy vajon a hatalmas rendelésállománnyal hogyan birkózik meg a posta, illetve a futárszolgálatok. Az internetes médiát és az embereket napok óta lázban tartják a Magyar Postának a megnövekedett csomagfeladásra adott megoldási eszközei, így például a csomagfeladás korlátozása. Az internetezők fele hallott arról, hogy a posta figyelmeztetést adott ki: legalább két hónappal karácsony előtt érdemes megrendelni a külföldről érkező csomagokat, ha levélpostai kézbesítést választanak a vevők.

Az online vásárlók körében a lehetséges problémaelkerülési stratégiák közül a tavalyi késedelmes szállítások leginkább a vásárlások korábbra időzítését, valamint a kiszállítási mód/futárszolgálat körültekintőbb megválasztását hozzák magukkal. Kevéssé, de jellemző az is, hogy inkább személyesen tervezik átvenni a csomagjaikat, mintsem hogy kiszállítókra bízzák őket. A tavalyi csomagkésések nem roppantották meg alapjaiban a webáruházakba, illetve az online vásárlásba vetett bizalmat. Csak kevesen jelezték, hogy nem fognak rendelni olyan webáruháztól, amelytől tavaly késve jött meg a csomag, illetve hogy egyáltalán nem fognak a karácsonyi időszakban online ajándékot rendelni.

A Black Friday-lázat kiterjedt kampánnyal meglovagoló Extreme Digital egyes versenytársakkal egyetemben már november 17-én akciózott, az esetenként jelentős árleszállítás ezúttal is bejött a cégnek. Tavalyhoz képest kora délutánig 20 százalékkal több rendelés érkezett az Extreme Digitalhoz, ez mintegy hatszázezer rendelést jelent, és az idén a látogatók nagyobb része vásárol ténylegesen. A legtöbb érdeklődő reggel 7 óra 20 perckor volt a webáruházban, ekkor hatvanezren böngészték a kínálatot egyidejűleg.

Pusztán koplalással nem tudja hosszú távon megtartani a kívánt testsúlyt, ráadásul az egészségét kockáztatja, ha nem adja meg a szervezetének a megfelelő tápanyagot. Aggodalomra azonban semmi ok, az egészséges karcsúság igenis elérhető néhány egyszerű szabály betartásával.