Több balesetet okoz, ha több hely van az utakon az autóknak

Évek óta a sávok szélesítése az uralkodó trend, mondván a több hely kevesebb balesetet szül. A Johns Hopkins egyetem tanulmánya az ellenkezőjét bizonyítja.

2024. január 8., 10:10

Szerző:

A nagyobb forgalom egyik elkerülhetetlen velejárója a több baleset, amelyek ellen az amerikai várostervezők szélesebb sávokkal próbálnak védekezni. Egy új tanulmány szerint ez kontraproduktív, éppen hogy több balesetet szül a nagyobb tér, emellett több járulékos előnye is van a sávok szűkítésének – írja az Autónavigátor. 

Az egyetem kutatói több mint 7600 városi, hasonló felépítésű és forgalmú útszakaszt vizsgáltak 2017 és 2019 között, majd ebből véletlenszerűen kiválasztottak 1100-at. Az alacsonyabb megengedett sebességű útszakaszokon (32-40 km/h) teljesen mindegynek bizonyult, hogy milyen szélesek a sávok (2,7 és 3,7 méter között folyt a vizsgálat), a több tér nem okozott kevesebb balesetet.

Magasabb megengedett sebességtartományban (48-56 km/h) másfélszer több baleset történt a 3,7 méter széles sávokkal megrajzolt szakaszon, mint az egy méterrel szűkebbre szabott sávokon.

A kutatók szerint ennek az az oka, hogy a szélesebb sávok biztonságérzetet keltenek a sofőrökben, ezáltal mélyebbre tapossák a gázpedált és csökken a figyelmük. A tanulmány rávilágít, hogy

a keskenyebb sávok nem csak a baleseteket csökkentik, hanem egyéb járulékos előnyei is vannak. Kevesebb aszfalt kell az építéshez, ami kíméli a környezetet, olcsóbb, illetve több hely marad a közlekedés egyéb résztvevőinek, például a bicikliseknek vagy a gyalogosoknak.

Ha a megspórolt helyen a növényzet veszi át az uralmat, akkor nem csak a levegő lesz jobb minőségű, de a nyári forróság is csökkenthető.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: MErész Márton / 168)