55 milliárd forintért újít fel vasútvonalat Mészáros Lőrinc a BMW-nek

2020. január 9., 16:52

Szerző:

Karácsony előtt derült ki, hogy a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. végezheti a Debrecen – Füzesabony vasútvonal korszerűsítésének első ütemét majdnem 55 milliárd forintért – írja a G7.

A tendert kiíró Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) december 23-án tette közzé a beérkező ajánlatokról szóló összegzést. A közbeszerzésen öt cég indult. A magyar Dömper Kft.-t és az osztrák hátterű Swietelsky Vasúttechnika Kft.-t kizárták, a szintén osztrák Strabag és a német tulajdonú Vasútépítők Pályatervező Kft. pedig szűk 3 milliárddal drágábban vállalta volna a munkát, mint a felcsúti milliárdos vállalata.

A hatalmas fejlesztés a debreceni BMW-gyárhoz köthető majdnem 120 milliárd forintnyi beruházás egyik legdrágább eleme.

A most megrendelt első ütemben a 108-as kódjelű vasútvonal Debrecen és Macs közötti nagyjából 15 kilométeres szakaszát újítják fel teljes egészében. A kiírás szerint vágányok fejlesztésén túl többek között

  • átépítik a debreceni és macsi állomást, térvilágítást kapnak,
  • átalakítják a biztosítóberendezéseket,
  • integrált vasúti távközlő rendszer építenek ki,
  • parkolót alakítanak ki,
  • de épül zajvédőfal, aszfalt burkolatú út, kerékpárút és járda illetve egy szakaszon „kétnyomúsítás” is.

Külön állomást kap a BMW gyárnak is otthont adó Macs Ipari Park.

A 15 kilométeren 55 milliárd forintból elvégzett beruházás így kilométerenként 3,6 milliárd forintba kerül.

A G7 emlékeztetett arra, hogy az eddigi rekorder a Szolnok–Szajol szakasz volt kilométerenként 3,29 milliárddal, de ott új hidat is építettek a Tiszán.

Felújítás - Vác - Megújul a váci vasútállomás
Fotó: MTI/Lehotka László

Eredetileg a kormány sem számolt ilyen magas költségekkel, ugyanis a teljes vasúti fejlesztésre összesen 71,6 milliárd forintot különített el. Ebben az összegben viszont benne van a felújítás második szakasza is, a Nagymacs és Balmazújváros közötti 11 kilométer.

Vagyis a fejlesztésre elvileg kilométerenként „csak” 2,7 milliárd jutott volna.

A második etap rövidebb, mint az első, de elvileg magába foglalja a Debrecen–Balmazújváros közötti vasúti pálya villamosítását is. A G7 szerint a korábbi tapasztalatok alapján ez önmagában is tízmilliárdos tétel lehet.

A V-Híd Zrt. egyébként a V-Híd Kft tulajdonosa. Ehhez a Kft.-hez tartozik a Hungaropec Zrt., amellyel az FKF Zrt. a szerződéskötési moratórium ellenére, közvetlenül az új fővárosi közgyűlés alakuló ülése előtt aláírt egy két évre szóló, másfél milliárd forint értékű szerződést.

Az előzetes adatok szerint márciusban 6413 gyermek született, és 10 524 ember halt meg; 2023 márciusához képest a születések száma 10, a halálozásoké 13, a házasságkötéseké 1,9 százalékkal csökkent – tájékoztatta a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pénteken. Ez minden idők harmadik legalacsonyabb értéke, aminek meg is látszik az eredménye: egy városnyi lélekszámmal lett kevesebb Magyarország.