Ez már a második hidegháború

A Szovjetunió az Egyesült Államok ideológiai, külpolitikai és katonai szuperhatalmi riválisa volt, de gazdasági szempontból nem jelentett kihívást. Japán egy ideig félelmetes gazdasági versenytársnak számított, de nem zavarta Washington geopolitikai érdekeit még a Távol-Keleten sem. Ezzel szemben Kína minden területen Amerika globális vagy regionális kihívójává vált. Marco Rubio tekintélyes republikánus honatya, a szenátus hírszerzési bizottságának ügyvezető elnöke szerint „olyan átfogó ma a kínai fenyegetés, mint amilyet Amerika korábban soha nem látott”.

2020. június 6., 11:03

Szerző:

A kínai kihívásra Barack Obama volt demokrata párti elnök az „ázsiai fordulatnak” elkeresztelt geopolitikai doktrínával válaszolt, amelynek azonban nagyobb volt a füstje, mint a lángja. Obama egészében véve puha vonalat vitt Kínával szemben, megelégedett azzal, hogy Peking támogatta két külpolitikai célját: az iráni atompaktumot és a párizsi klímaegyezményt. A „fordulat” kulcselemének tartott, Kína elszigetelését célzó csendes-óceáni szabadkereskedelmi egyezményből nem lett semmi.

A tényleges fordulat a két nagyhatalom viszonyában Donald Trump elnöksége alatt következett be. Ő már a 2016-os elnökválasztási kampányban elkötelezte magát az „Amerikát megerőszakoló kínai ragadozó” megregulázása mellett. Trump 2017-es nemzetbiztonsági stratégiája Kínát jelölte meg Amerika első számú kihívójának, sőt ellenségének: „Kína mint feltörekvő, revizionista hatalom abban érdekelt, hogy erodálja az USA biztonságát, gazdasági prosperitását, és az amerikai értékekkel, érdekekkel szembeni világot alakítson ki.” A hivatalos katonai stratégia még ennél is továbbment: „Kína mint stratégiai versenytárs arra törekszik, hogy a közeljövőben regionális hegemóniát vívjon ki magának az indiai-csendes-óceáni térségben, később pedig elsőbbséget szerezzen világszinten.”

Trump elnök – Obamával szemben – azonnal a tettek mezejére lépett, és a kétoldalú kapcsolatok valamennyi szféráját érintő, egész pályás letámadást indított Peking ellen. Kezdődött a Kínával szemben tátongó kereskedelmi deficit lefaragását célzó vámháborúval, amellyel több mint hatszorosára srófolta fel a kínai importra kirótt amerikai büntetővámokat. Ez a gazdaságtörténelem „legvéresebb” vámháborúja.

A Trump-kormány nemzetbiztonsági és külpolitikai okok miatt több száz olyan kínai céget helyezett nemzetbiztonsági feketelistára, amellyel az amerikai vállalatok csak külön hatósági engedéllyel üzletelhetnek. A magántulajdonban lévő Huawei, a világ legnagyobb távközlési vállalata, az 5G-mobilhálózatok globális piacvezetője ellen Washington valóságos megsemmisítési kampányt indított, mivel azt a kínai kormány meghosszabbított hírszerzési karjának tekinti (bár erre vonatkozólag még semmilyen bizonyítékot nem tett le az asztalra). A Kínával szembeni csúcstechnológiai korlátozások kísértetiesen emlékeztetnek az első hidegháborúban a Szovjetunió ellen alkalmazott COCOM-embargóra, amely kulcseleme volt a szovjetek feltartóztatását és gyengítését célzó amerikai stratégiának. Most a Kínával való viszonyban is a biztonságpolitikai szempontok kerekedtek felül, miközben érezhetően gyöngül az eddigi szoros gazdasági és pénzügyi összefonódás stabilizátor szerepe.

A gazdasági és technológiai konfliktusok mellett a katonai feszültség is jelentősen nőtt a két ország között. Amerikai nehézbombázók kínai szempontból provokatív átrepüléseket hajtanak végre a Dél-kínai-tengeren megépített, katonai célokat szolgáló mesterséges szigetek felett. Peking heves tiltakozása ellenére a Trump-kormány óriási, tízmilliárd dollárra rúgó fegyverszállítási programot hagyott jóvá a már állig felfegyverzett Tajvan javára. Közben Kína minden korábbinál látványosabb hadgyakorlatokat tart a Tajvani-szorosban. (Az augusztusra időzített tengeri erődemonstrációban részt vesz majd Kína mindkét repülőgép-anyahajója.) Az eddig rutinszerűen hangoztatott „békés egyesítést” sutba dobva, Peking újabban kilátásba helyezte a katonai hatalomátvételt arra az esetre, ha – hallgatólagos amerikai jóváhagyással – Tajvan független államnak nyilvánítja magát.

A múlt év végén felállították az Egyesült Államok új haderőnemét, az űrhadsereget. Trump elnök ezt azzal indokolta, hogy „Amerika ellenségei már a világűrben vannak”. Itt is Kínára gondolt, amely az utóbbi évtizedben erőteljes űrtevékenységével tűnt fel: 2018-ban 38 kínai mesterséges holdat lőttek fel a 34 amerikaival szemben. Szenzációt keltett egy kínai űrrobot világelsőkénti landolása a Hold sötét oldalán. Egyik napról a másikra Kína lett Amerika új kihívója a világűrben.

Erre a feszült kétoldalú kapcsolatra rakódott rá most két új fejlemény: a koronavírus-járvány és Hongkong. Kormányának késlekedő és felkészületlen válaszáról elterelve a figyelmet, Trump szinte kizárólag Pekinget hibáztatja a „vuhani vírus” által előidézett mély közegészségügyi és gazdasági válságért. A kialakult helyzetet a Pearl Harbor és a Világkereskedelmi Központ elleni támadáshoz hasonlította, és „világméretű tömeggyilkossággal” vádolta meg a kínai kormányt. A közvélemény kétharmadának Kína-ellenességével tudatosan kalkulálva, Trump az elnökválasztási kampány kulcstémájává tette .Kína felelősségre vonását és megbüntetését. Peking valóban súlyos hibákat vétett a koronavírus-járvány kezdeti szakaszában, de nem okolható azért, hogy Washington két hónapon keresztül tétlenkedett, és felkészületlenül várta a pandémiát.

Trump szigorú gazdasági büntetőintézkedéseket foganatosít Peking ellen. Megtiltotta például, hogy az állami alkalmazottak nyugdíját kezelő amerikai alap kínai cégekbe ruházzon be, és – fokozódó nemzetbiztonsági kockázatra hivatkozva – tovább szigorította a Kínával szembeni technológiaeladási, beruházási és oktatási korlátozásokat. Kína feltartóztatása és meggyöngítése az amerikai külpolitika ugyanolyan rendezőelve lett, mint annak idején a Szovjetunióval szemben követett stratégia.

A Hongkongra vonatkozó nemzetbiztonsági törvény parlamenti elfogadásával Peking – Washington nézőpontjából – végképp átlépte a Rubicont a két szuperhatalom geopolitikai vetélkedésében. Még a volt gyarmattartó Nagy-Britannia sem reagált arra olyan erősen, mint az Egyesült Államok, hogy az „egy ország, két rendszer” elvére épült Hongkongból Peking „egy ország, egy rendszer”-t akar csinálni. Újabb amerikai szankciók várhatók, köztük Hongkong kedvezményes kereskedelmi státuszának a részleges vagy teljes megvonása.

A Republikánus Párt szélsőjobb szárnyán máris rutinszerűvé vált Kína páriaállamként és halálos ellenségként való megbélyegzése. Még a politikai színskála közepén is erős nyomás nehezedik a Kínában működő amerikai multinacionális vállalatokra a globális értékláncaik Kínát kiiktató átszervezése érdekében. Ösztönzik az Egyesült Államokba való visszatelepedést, amelynek kormányzati támogatására külön pénzalapot hoznak létre. A felmérések szerint azonban kevés amerikai vállalat tervezi a világ második legnagyobb és leggyorsabban bővülő piacának elhagyását. A General Motors például egészen biztosan nem, mivel ma már több járművet értékesít Kínában, mint otthon, és a kínai piac nélkül életképtelen lenne, csakúgy, mint a Ford, a Boeing, a Nike és sokan mások.

Peking tökéletesen tisztában van a hatalmas kínai piacban rejlő gazdasági és politikai hatalommal. Hszi Csin-ping elnök nem csinál titkot abból, hogy a távlati stratégiai cél a világvezetői szerep megkaparintása a szemet szemért elv követésével: egész pályás támadásra teljes pályás ellentámadás. Isten hozta a második hidegháborúban! / Dobozi István (A szerző a Világbank volt vezető közgazdásza.)