Orbán szűkebb hazájában épület egy bicikliút, amely sehonnan sehová se visz, de legalább iszonyú drága volt

2017. október 20., 12:38

Szerző:

Épült Etyek és Tarján között egy kerékpárút, amiről nem lehet tudni, hogy miért is volt szükség rá. Az egész út úgy értelmetlen, ahogy van: sem a környékbeli lakóknak, sem a turistáknak nem érdekes. Soha egyetlen szervezet nem tartotta fontosnak. De legalább első blikkre nagyon olcsónak tűnik, hiszen 1,26 milliárdból 36,4 kilométer bringaút épült – írja a 444

Persze kiderült, valójában sokkal drágábban és sokkal kevesebb út épült. Külön gond ezzel a bicikliúttal, hogy sehonnanból indul a sehovába: sem Etyekre, sem Tarjánban még jó ideig nem vezet bicikliút.

Az egészről a kerékpáros szakmai szervezetek sem hallottak soha semmit, ezért csak a Közbeszerzési Értesítőben megjelent szerződésekből lehet kiindulni. Eszerint eddig 1 milliárd 573 forintot költöttek a bringaútra, elvileg a teljes 36,4 kilométeres útra. A gyakorlatban azonban erről szó sincs.

Az útnak csupán kb. 5-7 kilométeres szakasza lehet érintett a fejlesztésekben, így már rögtön 224-314 millió forint egy kilométer ára. (Bicske és Etyek között ugyanis nem csináltak semmi mást, mint felfestették az útra a kerékpáros piktogramokat, aminek az ég adta világon semmi értelme egy kis forgalmú mellékúton. A repedt, alig járható aszfalt maradt.)

Ha egészen Tarjánig benne van a szerződésben a kerékpárút építés, akkor a kb. 18 kilométeres szakasz 87 millióra jön ki – ez tűnik a reálisabbnak. A kivitelezővel sikerült úgy megkötni a szerződést, hogy egy árva szó nem esik róla, hogy tulajdonképpen mit és hol kell megépíteni, csak szakasz számok vannak, amiket nem lehet értelmezni.

Az utat az érintett települések lakói nem fogják használni, mert aki Bicske és Csabdi között akar biciklizni, az nem fog az új út miatt kerülni, megy továbbra is a meglévő úton. Aki pedig Etyekről indul Csabdi felé, el tudna menni az autópálya alatt egyébként is átmenő, a csillagvizsgálóhoz induló szakaszon. 

A kerékpáros turizmus fejlesztésére sem jó a beruházás, mert Budapestről nehéz biciklivel eljutni Etyek környékére. Jelenleg Budaörs után csak a javarészt 2x2 sávos 1-es főúton lehet Biatorbágyig tekerni, ami sokak kedvét szegheti.

A projekt egyetlen értelmének az látszik, hogy a bicskei szőlőhegyen végre aszfaltos utat kapott, a bringaút ugyanis egyben autók számára is készült. Így ha biciklis előreláthatólag nem is fog nagyon erre tekerni, legalább a helyiek gyorsabban kiérnek a borospincékbe. 

Április 30-án az MBH Bank szerződést írt alá a Magyar Fejlesztési Bankkal, melyben megállapodnak arról, hogy a 2021–2027-es uniós fejlesztési ciklus lakossági hitelprogramjait elérhetővé teszik az MFB Pont Plusz lakossági hálózatukon keresztül. A hitelintézet a közvetítői feladatok ellátásának jogát konzorciumban nyerte el, nyílt közbeszerzés keretében, így az EU-s forrásokból a vállalkozásoknak szánt, már korábban bejelentett KKV Technológia Plusz Hitelprogram nulla százalékos kölcsönei április 30-tól, míg az otthonfelújítási program terméke várhatóan nyár elejétől lesz igényelhető a MBH Bank által üzemeltetett, 154 bankfiókban elérhető lakossági és vállalkozói MFB Pont Plusz pontokon.