Brutális járatritkítás Budapesten – Vitézy Dávid felszólította Karácsony Gergelyt, hogy vonja vissza az intézkedést

A  BKK péntek reggeltől – ritkította kifejezetten fontos és kihasznált járatait, összesen 43 db buszjáratát, 4 villamos és 6 trolibusz-járatát. Vitézy Dávid Faceook-posztban reagált a járatritkításra és felszólította Karácsonyt, hogy vonja vissza az intézkedést.

2024. január 19., 10:48

Szerző:

„Ma reggeli képek a Thököly útról, ritkított buszjáratok, lemaradó utasok minden expresszjáraton. Mától ritkultak a képen látható járatok, az eddig is zsúfolt, Újpalotát és Zuglót a belvárossal összekötő 7E, 8E és 133E is, ahogy a Rákóczi úti tengely összes többi járata is” – írja friss Facebook-posztjában Vitézy Dávid.

Úgy fogalmazott: Karácsony Gergely főpolgármester azzal indokolta a mától hatályba lépő és 53 járatot érintő járatritkítási csomagot tegnap, hogy a „home office-nak, és a rugalmas munkabeosztásnak köszönhetően az átlagosnál kevesebben utaznak”. Egy a gond: erről a budapestieknek nem szólt senki, mi pedig utazni szeretnénk – írja a közlekedési szakember.

Mint fogalmazott: a BKK péntek reggeltől ritkította kifejezetten fontos és kihasznált járatait, összesen 43 db buszjáratát, 4 villamos és 6 trolibusz-járatát.

Vitézy Dávid szerint utoljára Hagyó Miklós próbált ilyet a városra erőltetni

„Ennyi vonalat érintő járatritkítási csomagot utoljára 15 éve Hagyó Miklós, Demszky Gábor korábbi főpolgármester helyettese próbált a városra erőltetni, de legalább akkoriban előzetes egyeztetés volt a menetrendi változásokról. Így tudtuk végül akkor megakadályozni a rombolást, hónapokon át küzdöttem akkoriban személyesen is a járatritkítások ellen.”

Komolytalan magyarázkodás

Vitézy szerint az a magyarázkodás, hogy csak egy-másfél perccel járnak ritkábban a buszok és villamosok, teljesen komolytalan.

Ugyanis a város legzsúfoltabb, legfontosabb járatait ritkították a csúcsidőben. Ilyenkor eleve nem a várakozási idő, hanem a kapacitás a fő szempont – több tucatnyi csuklós busszal jár kevesebb mától a városban az intézkedés nyomán. Ez pedig nem mindegy: ha mindegyik érintett vonalról kivesznek egy-két buszt és ennyivel kevesebb közlekedik, a zsúfoltság nő és előfordul, ahogy a képeken is látható, hogy az utasok fel sem férnek. Önmagában ezen nem segít, hogy a várakozási idő „csak” egy perccel lett nagyobb. A közösségi közlekedés lett versenyképtelenebb a BKK mai lépésével.

Nem is volt társadalmi egyeztetés

Bár a BKK létrehozása óta kötelező, semmilyen társadalmi egyeztetés és előzetes bejelentés nem volt a menetrend átalakításáról, a Közlekedő Tömeg civil egyesülettől értesült a közvélemény a BKK járatritkítási terveiről, melyeket ma reggeltől be is vezettek. Bele se merek gondolni, mi történt volna, ha nem lenne „klímavészhelyzet”, nem lenne külön részvételiségi osztály és nem lenne a részvételiségért felelős főpolgármester-helyettes a Városházán.

„Felszólítom Karácsony Gergely főpolgármestert, hogy haladéktalanul vonja vissza a járatritkítási csomagot és vizsgálja felül a BKK akcióját! A közösségi közlekedés színvonalának leépítése ugyanis ellentétes minden várospolitikai és fenntarthatósági céllal.”

– írj Vitézy Dávid.

Posztjából az is kiderül, mely buszokat érint a főváros járatritkítása: 

- 1-es és 1A villamos, a város legfontosabb gyűrűs villamosvonala
- 14-es villamos, a káposztásmegyeri lakótelep első számú járata
- 50-es villamos, Pestszentlőrinc legfontosabb kötöttpályás kapcsolata
- 70-es, 74-es, 75-ös, 78-as trolibuszok a belvárosi hálózaton
- 80-as és 81-es trolibuszok a zuglói hálózaton
- 5-ös, 7E, 8E, 107-es, 108E és 133E járatok a Rákóczi úti csuklós főtengelyen Újpalota, Rákospalota, Zugló és Buda számos kerülete között
- 9-es busz, a város egyik legfontosabb járata Óbudától Kőbányáig
- 11-es, 29-es és 111-es buszok, a II. kerületi hegyvidék fontos buszjáratai
- 20E és 122E, Káposztásmegyer legfontosabb buszjáratai
- 30-as és 30A, Újpest és Angyalföld fontos járatcsaládja a 20E mellett
- 35-ös és 36-os, Csepel és Dél-Pest gerincjáratai
- 67-es, 161E, 176E, 276E - a Rákoskeresztúr és Rákosliget térségét az Örs vezér terével összekötő járatok
- 85-ös és 85E, az Újhegyi-lakótelep és Kőbánya első számú járatai
- 95-ös, Kőbánya és Pestszentlőrinc gerincjárata
- 99-es, Józsefváros, Kőbánya, Kispest és Pesterzsébet gerincjárata
- 102-es, 110-es és 112-es, a budai hegyvidék és Mártonhegy járatai, utóbbi kettő a Rákóczi úti és Thököly úti tengely és Zugló fontos kapcsolata is
- 139-es, mely a szintén ritkított 8E mellett Gazdagréti lakótelep fontos járata
- 142E - Kispest és a Gloriett-telep kiemelt jelentőségű buszjárata
- 148-as, 152-es, 159-es, Csepel lakótelepeit és kertvárosait feltáró járatok, a 148-as Pesterzsébet és Kispest esetében is fontos gerincjárat
- 182, 182A, 184, 282E és 284E - a XVIII. és XIX. kerület kertvárosait feltáró sűrű járatcsalád
- 196, 196A és 220-as - Újpest kiemelt járatcsaládjai, melyek a metróra hordanak több irányból is számos lakóterületet és lakótelepet
- 223E, 224 és 224E - Pesterzsébet legfontosabb gerincjáratai

Mi lesz a bérletekkel?

A járatritkítás mellett az utóbbi napok egyik fő közéleti kérdése a „bérlet-gate”, vagyis az állam és a főváros közötti megállapodás megszűnése, vagy éppen felrúgása. A kérdés látszólag a tarifarendszerről szól, vagyis arról, hogy melyik szolgáltató melyik bérletet, jegyet fogadja el, valójában azonban jóval többről: súlyos közlekedésszervezési és – technikai kérdésekről, végső soron pedig arról, hogy a fővárosban és az agglomerációban élő több mint 3 millió ember hogyan tudja használni majd a BKV/BKK, a MÁV/HÉV és a Volánbusz járatait. Erről itt írtunk bővebben.

(Kiemelt kép: Vitézy Dávid Facebook-oldala)