Biztonságosabb lesz az online vásárlás

A világszintű trendekhez igazodva Magyarországon is egyre kedveltebb az online vásárlás, olyannyira, hogy ma már a rendszeresen internetező magyarok 94 százaléka szokott online beszerezni árucikkeket – egyebek mellett ez derül ki az eNET Internetkutató friss kutatásából, amely az OTP Mobil megbízásából készült. Az interneten vásárlók között többségben vannak a készpénzmentes fizetési módokat preferálók, de a kutatás rámutat arra is: az online vásárlás biztonságosságában kevés fogyasztó érzi a saját felelősségét.

2019. augusztus 13., 19:53

Szerző:

A reprezentatív kutatásból kiderült, hogy a rendszeresen netező magyarok szinte mindegyike vásárol kisebb-nagyobb rendszerességgel az interneten keresztül. Ők a legnagyobb előnynek a folyamat gyorsaságát és kényelmességét tartják, valamint egyre többen vélik úgy, hogy egyszerűbb is fizetni készpénzmentesen. A készpénzmentes fizetés alatt az online és a terminálnál történő bankkártyás, az átutalásos, a virtuális tárcán keresztüli, a mentett kártyás, illetve a mobillal történő fizetést értjük. A kutatás rámutatott, hogy az interneten vásárló magyarok között abszolút többségben vannak azok, akik a fent felsorolt fizetési módokat preferálják: míg a kizárólag és inkább készpénzmentesen fizetők aránya 50 százalék, addig a kizárólag, illetve az inkább készpénzzel fizetők együttes aránya csupán 28 százalék.

Bár egyre többen választják az online vásárlást, mégis csak a válaszadók ötöde véli úgy, hogy van felelősségük a biztonságos fizetésben. A többség kizárólag a fizetési szolgáltató, illetve a webáruház feladatának és felelősségének tartja a biztonság garantálását. Ez az arány igen csekély, főleg amellett, hogy a válaszadók kétharmada úgy véli, tisztában van az online fizetés veszélyeivel – azt azonban mégsem érzik, hogy lenne hatásuk a biztonságos környezet megteremtésére. Szintén alacsony, 50 százalék alatti az aránya azon válaszadóknak, akik saját megítélésük szerint tisztában vannak a netes tranzakciók során őket megillető jogokkal, és 38 százalék érzi a tájékozottságát mindössze közepesnek.

Fotó: Pexels

Más területeken már körültekintőbbek a magyar internetezők: online fizetés előtt az e-vásárlók 82 százaléka ellenőrzi, hogy az adott fizetési megoldást milyen cég nyújtja. Az online fizetési megoldásokat a megkérdezettek 29 százaléka biztonságosnak tartja, 59 százalék pedig csak részben bízik bennük.

Az OTP Mobil kiegészítette a kutatást egy saját, a Simple alkalmazást használók körében végzett felméréssel. „A hírlevélben kiküldött kérdőívünk célja, hogy az eNet-kutatás általános célcsoportjának válaszait összevethessük a saját felhasználóink véleményével. Ők ugyanis a készpénzmentes fizetési megoldásokra valószínűsíthetően nyitottabbak, elvégre ismerik, és nagy eséllyel használták is már a Simpleby OTP applikációt” – mondta el Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese.

A cég saját felmérése szerint a készpénzmentes fizetési megoldásokra fogékonyabbak egyúttal biztonságosabbnak is tartják azokat. A szakember szerint az alapvető biztonsági beállítások használatával elkerülhetők a visszaélések. Noha alapvetően a pénzügyi szolgáltatók feladata, hogy szolgáltatásaikat biztonságossá tegyék, ám az ügyfeleknek fontos látniuk, hogy ők is tehetnek ezért – vélik az OTP Mobilnál.

A cég azt tanácsolja a felhasználóknak, hogy ha rendszeresen vásárolnak online, vegyék igénybe az internetes biztonsági kód szolgáltatást. A rendszert úgy alkották meg, hogy a kártyaadatok megadása után a bank egyedi biztonsági kódot küld SMS-ben a megadott mobiltelefonszámra. A kereskedői felületen ezt az egyedi kódot kell megadni, csak így hagyható jóvá a vásárlás.

Szeptember 14-től egységes uniós szabályozás alapján kötelezővé válik e biztonsági kód használata a netes kártyatranzakciók esetében. Ezt a szolgáltatást a különböző banki ügyfélszolgálati csatornákon keresztül kapcsoltathatják be az ügyfelek – az aktiválás módja bankonként eltérő lehet.