A tudósok lassan becserkészik a Higgs-bozont

Hamarosan kiderül, létezik-e a részecskefizikában régóta keresett Higgs-bozon, amely nélkülözhetetlen része az anyagi világot leíró elméletnek. A kedden bejelentett eredmények szerint már csak egy szűk helyen lehet, és 2012-ben kiderül, valóban ott van-e. A Higgs-bozon szubatomi részecske, amely a hiányzó sarokköve a részecskefizika elfogadott elméletének. Ezen modell szerint a Higgs ad tömeget a többi részecskének.

2011. december 30., 06:49

Genfben, a Nagy Hadronütköztető, az LHC összesen 27 km hosszú csövében protonnyalábokat ütköztetnek. A kutatók reményei szerint az ütközéskor keletkező "törmelékben" nyomára bukkanhatnak a részecskének. A Higgs-bozon meghatározása nagyon nehéz, ha azonban létezésére bizonyítékot találhatnánk, az segítene megérteni, hogy miért rendelkeznek az elemi részecskék tömeggel.

A CERN kedd délutáni, a nyár óta gyűjtött újabb hatalmas adatmennyiségre alapuló bejelentése szerint a Higgs-bozon lehetséges tömege az ATLAS detektor mérései szerint 116 GeV és 130 GeV között, míg a CMS detektor mérései szerint 115 GeV és 127 GeV között van.

Korábban az ATLAS és a CMS is gyűjtött olyan adatokat, amelyek alapján a Higgs 125 GeV környékén létezhet. Az új tömegtartomány ismeretében ez különösen izgalmas a fizikusok szerint, akik azonban óvatosak, és még nem beszélnek felfedezésről. Ehhez a tudományos közmegegyezés szerint további bizonyító erejű adatok szükségesek. Két különálló kutatócsoport mutatta be az LHC nyalábütköztetéseiből származó eredményeit. A részecskegyorsító eddigi működése alatt nagyjából 350 billió ütköztetést regisztráltak, ám ebből mindössze nagyjából tízben keletkeztek olyan "morzsák", amelyek a Higgs-bozon címére apellálhatnak - írta internetes oldalán a BBC közszolgálati adó.

A két csoport két különböző detektor (az ATLAS és a CMS) adatait elemezte eltérő módszerekkel. Ekképpen egymás adatait kölcsönösen ellenőrizhették. Mindkét csoport titoktartásra esküdött, de különféle fizikai tárgyú blogokon és a CERN étkezdéjében pletykák terjedtek el a Higgs-bozon felfedezéséről.

A kutatók úgy közelítenek a Higgs-bozon felé, hogy lassan kizárják azokat az energiatartományokat, ahol semmiképpen sem "bujkálhat". Így most a 120-125 gigaelektronvoltos tartományban várják az érkezését. Egy gigaelektronvolt a proton tömegével egyenlő.

Csütörtök este szabadszemmel is megfigyelhető a holdsarló és a Fiastyúk együttállása. A Jupiter fölött járó Uránusz és alatta a Pons-Brook üstökös már egy kézitávcsővel is megfigyelhető, továbbá két csillagfedés is látható lesz – tájékoztatott a Svábhegyi Csillagvizsgáló.